Nu, noi n-avem nevoie de autostrăzi. Şi nici de Berceanu!

Autostrada Transilvania nu reprezintă o prioritate; a fost şi este o prostie!“, titrează Hotnews.ro, citîndu-l pe stimabilul Radu Berceanu, fost ministru al transporturilor. Care stimabil nu prea pricepe la ce folosesc şoselele. În fond, aşa e cînd îţi permiţi să mergi la Cluj doar cu avionul – fie că ai bani, fie că-ţi plăteşte statul – sau ai cel puţin două maşini, de-ţi permiţi ca una să fie tot timpul în service, în funcţie de cît de repede se mai strică un pivot sau un amortizor pe drumurile patriei.

Acum, eu pricep că e poveste lungă şi că autostrada Transilvania s-a început doar ca urmare a unui compromis. Doar că, uneori, Berceanu ar trebui să-şi ţină gura. Că am intrat în NATO datorită contractului cu Bechtel, sprijiniţi de americani, sau nu, asta nu înseamnă că o naţie de 20 de milioane de oameni trebuie să fie obligaţi să-şi facă praf maşinile prin hîrtoapele pe care ministerul pe care domnia sa – cu mai mult sau, mai degrabă, mai puţin onor – l-a patronat, nu e în stare să le acopere la un nivel decent.

Dacă nu confund eu timpurile în care trăim, sîntem în anul de graţie 2011, nu în 1911, iar toate statele europene, pînă şi Bulgaria, au autostrăzi. La noi, un drum de la Bucureşti pînă la Cluj durează, în continuare, 11 ore. Desigur, “datorită” ministerului pe care Berceanu l-a condus nişte ani de zile. Un drum de la Iaşi la Bucureşti, cu rapidul, durează vreo şapte ore. Asta apropo de realizările domniei sale. Ceea ce mă face să mă întreb: la ce ne mai trebuie un minister al transporturilor, dacă e doar de formă?

Altfel, nu, nouă nu ne trebuie infrastructură. Dacă vrea cineva să investească în România, să se chinuie cîte o zi întreagă să iasă din ţară cu marfa produsă aici, că de la graniţă pînă la ei acasă oricum durează cîteva ore, hai, înc-o zi. Să-şi rupă maşinile, să bage bani în service-urile româneşti! Ce, la ce ne trebuie şosele? Iar românii, la ce le trebuie autostrăzi? Să iasă din ţară şi să cheltuiască banii afară? Nu, nene, să-i toace aici, la noi, în hîrtoapele noastre!

După care se miră că românii vor să emigreze în număr tot mai mare. Mă scuzaţi, dar eu cred că-i nesimţire.
___________
Foto: Mediafax.

5 comentarii

  1. Berceanu a cam ratat sefia prin PDL. Acuma e un fel de Gica Contra fata de tot ce vine de la guvern.

  2. Totusi, e usor sa dai cu barda. Iar Berceanu e o tinta facila, multi din tara asta ar vrea sa fie ei oamenii cu barda, in cazul Berceanu, atat e de simpatizat baiatul asta..

    Dar totusi nu intram sub coaja problemei.

    Preiau ce a scris cineva in Hotnews, in forum, caci mi se pare scris la obiect:

    “spoof [anonim] i-a raspuns lui Florin
    dar acum are dreptate. Orice om cu scaun la cap cheltuieste in primul rind pe lucrurile de prima importanta si cu un randament financiar cit mai bun. Exista un proiect de autostrada convenit cu Comunitatea Europeeana pe traseul Nadlac-Deva-Sibiu-Pitesti, asa numitul culoar IV. Exista si o hotarire de guvern publicata de vreo 8 ani in Monitorul oficial in acest sens. Pe acest traseu care ne leaga de autostrazile Europei de Vest via Ungaria e si cel mai mare trafic auto in Romania iar la constructia lui primim muult ajutor financiar europeean. Si totusi Romania pune proiectul in cui si se apuca sa construiasca (din bani proprii 100%) autostrada Transilvania. Berceanu nu spune ca autostrada Transilvania nu e buna ci ca e prioritatea doi iar renuntarea la prioritatea 1 in favoarea prioritatii 2 si sa mai si dai o gramada de bani pe ea este clar o prostie. ”

    Parerea mea e ca autostrada Transilvania a fost pur si simplu o proptea politica pentru Nato, vezi legaturile foarte puternice Bechtel cu familia Bush. Conditiile negociate sunt foarte proaste pentru noi, finantare nu prea gasim, de iesit din contract nu avem cum, caci contractul semnat de Nastase este beton. Pentru ei. Da, pentru un clujean argumentele astea sunt poate enervante, dar realitatea e complexa si are multe aspecte.

  3. Eu propun sa privatizam NU NUMAI managementul firmelor in care statul este majoritar ci … TOATE INSTITUTIILE STATULUI, in primul rand ministerele.

    In felul asta POATE vom avea si noi un progres, nu numai in infrastructura.
    Zic “poate” pentru ca depinde de contractul de privatizare incheiat
    (ex. bonusurile imense pentru manageri + clauze costisitoare in caz de reziliere cum au fost in cazul “managerilor” de banci care au intrat in criza sub-prime).

  4. Alex, am ajuns sa ne dorim, astia din vest, sa mergem in Viena sau oriunde altundeva. Si nu doar din cauza preturilor mai mici. Am preferat sa luam de pilda avionul din Budapesta de cate ori am plecat peste ocean. Il luam chiar si din Viena, sa fie distanta comparabila cu cea dintre Timisoara si Bucuresti. Stii de ce? Pentru ca ne ia cam o ora sa iesim din tara, ca doar nu avem auto-strada, dupa care din Szeged intri pe una si o tii asa cat vrei tu. Un drum care in tara ne-ar lua peste 10 ore cu toate “bucuriile” inerente (gropi, carute etc.) ne ia max. 6 ore in conditii de bun simt.

    Probabil inca un motiv pentru a merge la mare la croati si nu la noi, asta pe langa manelele ce se aud si mizeria de servicii. Preferam sa plecam noaptea de acasa si dimineata suntem in Dubrovnik, decat sa ne punem masinile la “tocat’ pe coclauri.

    Dar, clar, nu e nevoie de auto-strazi. Las’ sa le faca altii, noi trebuie sa reinnoim parcul auto al Ministerului X.