O generaţie de obosiţi…

SomnDeunăzi, Cip îmi dă pe Twitter un reply cu un link către ABC News. Un articol intitulat “sugestiv” “Sleep Is The New Sex“. Lăsînd la o parte orice comentarii pe marginea titlului, materialul spune, din multe puncte de vedere, un adevăr absolut: sîntem din ce în ce mai obosiţi. E drept, se referă mai ales la americani, unde “somnul este o industrie multimiliardară în dolari“, ca să citez subtitlul.

Nu în ultimul rînd, să preiau şi cîteva statistici (tot de la ei, deşi ar fi interesant de văzut cum stăm şi noi la acest capitol):

1. experţii (deşi eu aş spune că medicii) consideră că intervalul optim de somn pe noapte este de 8 ore şi jumătate, americanii dorm, în medie, 6,8 ore
  2. piaţa medicamentelor prescrise pentru somn (somnifere, dacă vreţi), a produselor pentru dormit, respectiv a gadget-urilor care ar trebui să inducă somnul este estimată de Forbes la 10-12 miliarde de dolari şi se preconizează creşteri
  3. costurile suportate de asigurările medicale se ridică, în fiecare an, la peste 16 miliarde de dolari, doar din cauza lipsei somnului (aici s-ar putea să fi tradus eu prost, dacă da, corectaţi-mă: “Not getting enough sleep led to $16 billion in annual health-care costs“)
  4. pierderi de 50 de  miliarde de dolari la nivel de productivitate din cauză că angajaţii dorm prea puţin
  5. numărul prescripţiilor pentru somnifere a crescut cu 60% în cinci ani, ajungînd în 2005 la 42 de milioane
  6. americanii cumpără, anual, somnifere în valoare de două miliarde de dolari, iar pentru viitorul apropiat se estimează vînzări anuale în valoare de 3,8 miliarde de dolari
  7. lipsa somnului este una dintre cauzele obezităţii, diabetului şi a bolilor cardiovasculare

Pe scurt, cam asta ar fi. În principiu, aş fi vrut să scriu un text mai amplu, cu referire mai degrabă la generaţia tînără, corporatiştii pe care îi invidiam acum vreo trei ani pentru leafa mare, pentru eleganţa ţolului festiv purtat zilnic, pentru laptop, telefon şi maşină de serviciu, pentru ipoteca pentru casă nouă şi leasingul pentru maşina personală.

Între timp, am ajuns să ne permitem tot mai mulţi un laptop, un telefon pentru care plătim şi cîte o sută de euro pe lună (mă rog, în cazul meu), maşinile s-au tot ieftin, doar cu casele e ceva mai complicat.

Şi totuşi, concluzia e tristă: muncim ca nişte roboţei, luăm lefuri mai mici sau mai mari, iar la sfîrşitul lunii nu mai sîntem în stare să ne aducem aminte pe ce am cheltuit banii, că mare lucru nu se vede. Eşti prea obosit ca să adormi mai devreme de unu noaptea, te trezeşti la şapte dimineaţa din obişnuinţă şi, într-un final, prosperă industria somniferelor.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

9 comentarii

1. Sunt prea obosit lunea ca sa dau un comentariu mai amplu, dar in principiu ai dreptate. Desi cauzele oboselii nu tin neaparat de munca, ci de programul aiurea pe care il avem si care nu tine seama de un ritm sanatos de viata ci de cu totul alte coordonate: cum sa traim mai intens, sa consumam mai mult, sa facem x si z, etc.

2. @Daniel ai mare dreptate, cauzele oboselii nu tin neaparat de munca, ci de programul aiurea pe care il avem.

3. 1.Daca il invidiezi pe cineva, sa-l numim “Mitica”, pentru leafa mare, pentru eleganta tolului festiv purtat zilnic, pentru laptop, telefon etc etc si dupa 3 ani nu-l mai invidiezi, singura explicatie e ca acum ai toate astea si ceva pe deasupra. Si, pentru cititorii mai grei de cap, asta se intampla fiindca piata de advertising functioneaza inca bine, in ciuda crizei 🙂

2. Dupa cum ar trebui sa stie orice student, uneori iti ajung si 2 ore de somn ca sa te simti vioi si ager a doua zi.

~Nautilus

4. SUNTEM PREA OBOSITI SA NE MAI BUCURAM DE LUCRURILE MARUNTE CARE NE ADUC FERICIREA ADEVARATA.IN VIATA CEA MAI IMPORTANTA ESTE FAMILIA SI SANATATEA, PE LOCUL DOI ESTE SITUATIA FINANCIARA,OCASA ,O MASINA IAR LOCUL TREI IL OCUPA MUNCA ,SLUJBA SPALATUL VASELOR CALCATUL RUFELOR ETC…DE OBICEI ACORDAM PREA MULTA IMPORTANTA LOCULUI 2 SI 3 SI ESTE CATASTROFAL .

5. Vedeam dimineata intr-o reclamadupa mess ca au aparut solutii unisex de “crestere” a poftei de sex pentru tineri! Deci daca au aparut e clar ca “problema” exista! Iar asta doar prin auto-educare se poate rezolva! Zic eu…

6. @Nautilus
    2- pai deh, pana in 25 de ani e clar… iti ajung 2 ore de somn sa te simti vioi… apoi se intampla sa adormi pentru prima oara la volan… si te intrebi “cum naiba?”… iar pe la 30, la 23:00 iti saruti iubita, inchizi cartea dupa ce-ai citit 2 pagini si te trezesti la 5 dimineata ca sa deschizi televizorul in fata caruia adormi la 6 pentru inca 30 de minute iar la 32 iti aduci aminte nostalgic de vremurile de dinainte de 25, contemplandu-ti burta si urcand 2 etaje cu liftul

multumesc dar prefer viata spartana, de sportiv, pe care am avut-o pana la 20 si apoi, din inertie pana acum: somn de 7 ore pe noapte in mod constant, mic dejun consistent, pranz usor si cina tot asa. Cu exceptiile de la sine intelese 🙂

7. Pai la programul infect pe care il avem, pentru un pumn de vise ne vindem intreaga viata.

8. @Daniel
    Am dormit in ultimele 3 saptamani in medie 5 ore pe noapte. Mai facusem asta, am zis ca pot iar. Deznodamantul: vineri m-am trezit la 10 incapabila sa imi dau seama daca e vineri sau sambata. Nu imi aduceam aminte nimic de la 11:30 pana cand deschisesem ochii. Nu, nu bausem nimic. Nici somnifere nu luasem, de obicei adorm si sprijinita de perete daca e cazul.

Concluzia medicului: din nou am exagerat nedormind, pierzand nopti (cu scoala, carti, diverse) si mintea mea a zis stop. M-a trimis acasa sa dorm. Cred ca am avut cea mai dubioasa zi, eram confuza, daca ce fac in momentul x chiar e acolo, e real si nu un vis. Pana cand m-am culcat vineri seara am fost cam 60% convinsa ca ziua care trecuse fusese doar in imaginatia mea.

E haios… dar pe mine m-a cam pus pe ganduri.