Piaţa de publicitate: Internetul va bate radioul

Citesc în Standard un material despre cum va bate publicitatea online orice urmă de publicitate pe radio. Autorul, Dinu Boboc, citează un studiu ZenithOptimedia, preluat şi de International Herald Tribune, care anunţă că:

Reclamele pe internet vor creşte de la un procentaj de 8,1% în acest an, pînă la 9,4% în 2008, în timp ce cota de piaţă a radioului va scădea de la 8,2% la 7,9%.

Fireşte, studiul se referă strict la pieţele serioase de publicitate, nu la Românica noastră cea de toate zilele. Dacă pieţele lor de publicitate online se ridică la sute de milioane, respectiv miliarde de euro, la noi încă se estimează o creştere de maximum două milioane de euro de la an la an. Adică, dacă avem un strop de baftă, atingem şi noi pragul psihologic de zece milioane pe an.

GAZETA SPORTURILOR. Pe de altă parte, piaţa românească de publicitate online se află la mila regiilor, care preferă să nu dea nici o estimare sau să spună sume mici. Vorbeam, prin primăvară, cu Gusti Roman despre cîştigurile GSP din online. Nu a vrut să îmi dea o sumă fixă, dar nici nu mi-a infirmat că se aşteaptă să facă peste jumătate de milion de euro doar din reţeaua de site-uri.

Cînd vorbim despre jumătate de milion de euro doar de la GSP, în contextul în care toată piaţa e estimată, să zicem, la zece milioane, nu poţi să nu te gîndeşti că ori GSP sînt ori cei mai tari din online (că deh, doar deţin 5% din piaţă), ori toată lumea minte, iar valoarea se ridică la mult mai mult.

ESTIMĂRI. Să ne gîndim doar la faptul că Evenimentul Zilei are încasări de peste 15.000 de euro pe lună din reclamele de pe site, ceea ce înseamnă 180.000 de euro pe an. La peste 20 de site-uri ale GSP, scăzînd diversele probleme impuse de plimbarea traficului, estimarea de 500.000 de euro pe an e mai degrabă naivă. Personal, eu m-aş apropia cu estimarea de cifra de un milion. Să adăugăm banii care se învîrt în online în celelalte trusturi şi să facem calcule. Aş estima că doar din site-urile de ştiri se scot cîteva milioane bune.

Dar să revenim oile noastre. Cît de mult o să crească piaţa românească de publicitate online? La cît o estimăm pe 2008? Dacă ar fi să privim lucrurile cît mai simplu, dintr-o perspectivă cît se poate de naivă, eu aş spune că, cel mai probabil, ne apropiem de 20 de milioane pe an. De ce nu se dau cifre concrete? Pentru că e mai comod să dăm o estimare cît mai mică, doar e în avantajul regiilor.

Unde mai punem la socoteală că advertiserii plătesc, iar regiile cîştigă mai mult decît e cazul. S-ar putea să mă înşel, pentru că vorbesc din auzite, dar ştim sigur că anumite regii îşi opresc nişte comisioane de 70%. Şi atunci, cum se calculează valoarea pieţei? În funcţie de ce ia publisherul sau în funcţie de suma plătită de advertiser? Aştept să mă lămurească şi pe mine cineva.

Şi apropo, noi cînd vorbim/scriem despre piaţa românească de publicitate online, despre cifre reale şi despre creşteri reale?

4 comentarii

  1. Din cate stiu eu piata a fost estimata (grosolan) pe la 10-15 milioane de euro. Pragul cred ca a fost atins insa va mai dura ceva pana ne vom apropia de nivelul SUA (vorbind de procente). GSP-ul este la Boom din 2008 :)

  2. Alex Mihaileanu, 23 de ani, datator cu semnatura la gazeta.

    Nu-i nevoie sa publici commentul, mi-a fost lene sa dau mail.

  3. Bogdan: stiu ca GSP va fi la Boom.
    Painkiller: ca sa pricepi de unde vine ceea ce tocmai mi-ai citat, vezi asta! asta asa, ca sa nu mai fii pe linga subiect.

  4. Ioana Avadani spunea la un moment dat o chestie foarte interesanta. “Tintele publicitatii, respectiv consumatorii, sunt in plin proces de transformare. In 10-15 ani, poate mai repede, atentia publicitarilor va trebui sa se mute de pe categoriile largi si sa se opreasca la nivel de individ.” (citatul e aproximativ)
    Pe internet deja se intampla asta. “Nu urmaresc media cand mi-o dai tu ci cand am eu chef si timp. Nu urmaresc programul tau TV. Mi-l fac pe al meu, luand de pe fiecare canal TV ce ma intereseaza.” Suna cunoscut? Pe internet facem din ce in ce mai des chestia asta. Si generatiile internet imbatranesc. In 10-15 ani vor fi foarte aproape de pensie. Pietele se deschid. Cumparaturile romanilor pe internet, inclusiv pe site-uri straine, nu mai sunt ceva neobisnuit. Si pun pariu ca majoritatea celor care cumpara pe internet, spre exemplu electronice noi, sunt influentati mai mult de publicitatea de pe site-urile non-romanesti? Publicitatea facuta in SUA ne face sa cautam si sa cumparam produsele din RO. Iar daca nu le gasim… well, nu mai e o atat de mare problema.
    Mi se pare normal ca bugetele americane pentru promovare pe internet sa fie considerabil mai mari, si asta din cel putin trei motive:
    1. Folosesc internetul ca sa se adreseze unei audiente globale
    2. Investesc in comunicarea pe internet pentru ca atunci cand internetul va echilibra sau va lua fatza mediilor clasice, ele sa aiba siguranta ca produsele lor vor continua sa se vanda in draci.
    3. Internetul e un loc in care toata lumea poate sa-si promoveze produsele. Nu doar marile companii. Iar promovarea e facuta destept: Suntem parteneri… castig eu din vanzare, castigi si tu. Nu castig eu… ei bine, impartim si necastigul la doi.
    In Romania toata lumea trage de cele, cate sa fie… 25 – 30 – 50 de companii cu bugete mari si care au o preocupare clara: Anul trecut am castigat 1 miliard, anul asta trebuie sa fac 1 miliard si jumatate. Care e eficienta reala a internetului romanesc, in momentul de fata, in ce priveste cresterea vanzarilor? O masoara cineva? Eu asta as vrea sa aflu. Dupa ce aflam asta, putem discuta despre oferta. Si cand vom avea o oferta tentanta, sa vedeti cum vor creste bugetele de publicitate. Pana atunci, nu e nimic rau sa ne creasca… speranta.
    (scuze daca pare ca m-am lungit; adevarul este ca m-am cenzurat)