Publicitatea online în 2012, peste 30,5 milioane euro. Ce trebuie reţinut

InterestingDoru Panaitescu a făcut o analiză a pieţei de publicitate online din România, cu estimări ale încasărilor şi o serie de concluzii. Spre deosebire de studiul pe care îl derulează anual IAB România, Doru a socotit cifrele primilor 30 de vînzători de publicitate online (regii, brokeri, publisheri), nu s-a limitat doar la cele 22 luate în calcul de IAB. Înainte de a scrie cîteva rînduri, concluzia este că piaţa de publicitate online din România este mai mare decît se credea.

De cîţiva ani încoace, ne-am tot învîrtit în jurul unei estimări ce pornea de pe la 6 milioane în 2006, 15 milioane în 2007, 19,72 milioane (conform IAB) în 2008 şi se înregistra o scădere la vreo 15-16 milioane de euro în 2009. După aceea, estimările n-au arătat mai mult de 20 de milioane. În 2011, IAB raporta 21,7 milioane euro, iar estimarea The Industry era de 37 de milioane cu tot cu Google şi Facebook.

Valoarea pieţei de publicitate online în 2012, în România

Şi ajungem la estimarea lui Doru: 30,57 milioane euro în 2012. Vorbim aici doar de încasările primelor 30 de agenţii, fără a socoti banii investiţi în Google sau Facebook. Vorbim, deci, doar de campanii, fără aplicaţii şi alte distracţii. Cifra nu poate fi decît îmbucurătoare, doar că, în acelaşi timp, arată că metoda de calcul IAB s-ar putea să nu fie tocmai cea mai fericită.

Iar Doru n-a socotit decît principalele agenţii, fără a pune în discuţie banii rulaţi, de exemplu, prin agenţii mici (inclusiv de online) sau prin agenţii de PR, respectiv fără a socoti banii investiţi direct de către advertiseri. După mintea mea, cred că cifra s-ar duce pe la 35 de milioane (deşi cred că aş putea fi contrazis; e posibil să fie mai mult, mă gîndesc că n-ar trebui, totuşi, să fiu chiar atît de optimist). Dacă adăugăm şi banii făcuţi de Google şi Facebook, probabil că ar trebui să mai adăugăm spre 20 de milioane.

Top vânzători publicitate online 2012

Clasamentul vînzătorilor de publicitate online (încasări directe) arată după cum urmează:

  • Mediafax: > 4 milioane euro
  • Q2M / Thinkdigital: > 3 milioane
  • Media Café (Yahoo! Advertising Network etc.): > 2,8 milioane
  • Ringier: > 2,25 milioane euro
  • Inform Media: > 2 milioane euro
  • Ibu Pro TV:  > 2 milioane euro
  • GSP / Convergent Media: > 1,5 milioane
  • Goldbach Audience (ex-Arbomedia): > 1,5 milioane euro
  • Internet Corp:  > 1,5 milioane

De ce e important clasamentul? În primul rînd, Mediafax face cei mai mulţi bani. Nu e de mirare, avînd în vedere că vinde în special publicaţii marketate ca premium şi mă refer în primul rînd la ZF. Apoi vorbim de Gîndul, care are trafic serios de vîndut (deşi e discutabil cît de premium e conţinutul) şi de mediafax.ro. Apoi vorbim de prosport.ro, unde afişările se vînd la kilogram.

Surpriza însă este Q2M / Thinkdigital, agenţia lui Dragoş Stanca, ce a reuşit în numai doi ani să ajungă pe locul al doilea în topul vînzătorilor de publicitate. Or, asta e mai mult decît remarcabil. E drept, vindea (nu mai sînt la curent, deci e posibil să nu le mai vîndă pe toate), printre altele, realitatea.net, rtv.net şi antena3.ro, dar tocmai asta e logica: Mediafax produce conţinut şi vinde publicitate, Q2M doar vinde. Nu vreau să sune a comparaţie mere versus pere.

Câteva calcule

Încă un lucru demn de remarcat e că în top 9 (pe 10 aveam de ales între prea multe cu “peste 1 milion euro”) sînt şase (6) producători de conţinut, spre deosebire de anii trecuţi, cînd regiile făceau legea. După cum remarcă şi Doru, rebate-ul care bate spre 40% te face să te gîndeşti mai bine dacă nu ieşi mai ieftin ocupîndu-te tu de vînzări. Cam cum face Trilulilu, pe care, dacă l-am plasa pe locul 10, cu peste 1 milion de euro încasări, ne-ar permite să spunem că 70% din top 10 se vînd singuri.

Cum face, de exemplu, şi hotnews.ro, care, separat de ce încasează prin Goldbach/Arbo, mai vinde în valoare de 600.000 de euro pe an. Nu ştiu cifrele, dar tare mă tem că dacă Goldbach pierde hotnews.ro, n-o să fie foarte plăcut pentru ei.

Dacă ne apucăm să socotim cifrele din top 9, o să remarcăm că 30% dintre vînzători (am inclus şi publisherii) fac 70% din bani. Mie mi-a ieşit un pic peste 20 de milioane de euro doar din lista de mai sus.

De remarcat

  • dacă n-ar vinde Yahoo!, probabil că MediaCafé n-ar mai fi chiar aşa de sus în top
  • Dacă ne luăm după site-ul Ringier, compania face în România, cu doar două site-uri, mai mulţi bani decît face Internet Corp cu şase (includ aici wall-street.ro şi 9am.ro)
  • Ringier vinde Libertatea şi Unica. Serios, acum, cîţi bani poate să facă Unica? Aş paria că libertatea.ro produce spre două milioane de euro anual peste un milion de euro, fiind probabil şi cel mai profitabil al doilea cel mai profitabil site din România [update: Doru a precizat, într-un comentariu, că Ringier vinde şi eJobs, şi probabil de acolo şi diferenţa; ar fi interesant de ştiut cît produce eJobs din publicitate]
  • Spam-ul de pe stirileprotv.ro, se pare, dă randament. Mai adăugăm şi subsite-urile unor emisiuni de succes şi plimbatul vizitatorilor dintr-o parte în alta, şi avem un tablou interesant
  • Inform Media face surprinzător de mulţi bani pentru o companie care nu comunică aproape deloc. Sau chiar deloc?
  • De GSP nu ştiu ce să comentez, că au fost prea multe scandaluri de spam în ultima perioadă, aşa că mă abţin. Ideea e că GSP face bani de cîţiva ani şi continuă să adune, indiferent de ce se discută în piaţă

Altfel, dacă ne “nişăm” un pic, Standout a vîndut de 250.000 de euro, iar Spada de 80.000 de euro. Blogal Initiative declară 100.000. Dacă punem vînzările directe ale blogurilor, cred că nu exagerează nimeni dacă socotim că ne-ndreptăm spre 800.000, poate chiar un pic mai mult (există nişe încă neexploatate de agenţii, cu tone de vizitatori, unde companiile investesc direct.)

Ce-ar mai fi de zis?

7 comentarii

  1. Este interesanta urmărirea evolutie de-a lungul anilor. Sumele astea, destul de posibil, sunt mai mari.

  2. Alex, cateva precizari:

    – agentiile alea ale tale de fapt sunt regii, brokei sau publisheri. Anentiile sunt altceva si fac altceva pe piata.
    – Ringier vinde si ejobs, de acolo diferenta de bani, pentru ca nu ar putea face atat de mult doar cu Libertatea si cu Unica.
    – estimarea The Industry mi se pare modesta, numai Google sare de 20 de milioane lejer, iar Facebook incepe sa creasca vertiginos.

  3. Salut Alex si Doru,

    Cand vorbim despre Ringier, nu discutam doar de libertatea.ro si unica.ro, vorbim de intregul portofoliu pe care il reprezentam in piata: libertatea.ro, unica.ro, evz.ro, capital.ro, cancan.ro (reprezentat in primele 10 luni ale anului), ejobs.ro, desprecopii.com, ca sa enumar doar cei mai importante site-uri.

    Ar fi fost genial sa generam vanzari anuale de 2,25 mil EUR doar cu cele 3 site-uri, dar hai sa traim in 2012… :)

    • @Serban: iniţial, mă gîndisem şi la EVZ şi Capital, dar avînd în vedere că s-au mutat din trust, n-am ştiut unde să-i încadrez. De Cancan.ro nu ştiam, ce-i drept.

  4. Piata de publicitate este la inceput in Romania . Daca ne uitam cat valoreaza publicitatea in alte tari precum Germania , Italia , USA , ne-am da seama ca este foarte mult potential . Speram sa mai apara concurenta pe acest domeniu pentru a scadea putin din preturi . In rest toate bune

  5. Ați luat în calcul și câștigurile bloggerilor?