Politica 2.0: Comunicarea politică. Reguli şi excepţii – Phil Noble

Phil NobleDupă vreo două minute de introducere a evenimentului, susţinută de Dragoş Stanca, şi alte 10 minute de introducere de la Emil Hurezeanu, vorbeşte Phil Noble.

“Tehnologia e minunată, dar nu e perfectă. It’s taking you a lot“, îşi începe Noble speech-ul, anunţînd că prima oară cînd a trecut prin România, în 1976, pe vremea cînd avea “părul lung şi umbla cu rucsacul în spate”, nu se gîndea că alegerile pot fi extrem de influenţate de ceea ce urma să fie numit internet.

The Internet is some thing fundamentally different. It will change our world the same way as the invention of the printing press and the coming of the industrial age.
Bill Gates

Citatul de mai sus, spune Noble, este principiul după care s-a ghidat, la fel cum alţii au drept carte de căpătîi Biblia.

Acum 20 de ani nu existau telefoane mobile, acum are jumătate din populaţia globului, este o revoluţie a comunicării ce ar trebui luată în seamă. “The power of the internet increases every 2 years”, îl citează pe Gordon Moore, unul dintre fondatorii Intel.

În ceea ce priveşte campania electorală din SUA, Noble spune că cea a lui Obama este unică, nu a mai existat ala ceva. Practic, e o combinaţie perfectă a cinci factori: un mesaj corect (big change, real change), un candidat “corect” şi potrivit (are poveste: este un negru, nu este un candidat tradiţional – dacă ar fi fost 1946, iar UK ar fi ales o femeie cu părul alb, al cărei nume de familie este Hitler… ei bine, cam asta este diferenţa), momentul potrivit, adversarul potrivit şi tehnologia potrivită.

Spre deosebire de ce conta pînă acum într-o campanie tradiţională, mai nou, nu sînt importanţi doar banii, apariţiile în presă, sondajele şi susţinerea tradiţională. Mai nou, contează ce trafic are site-ul tău, recomandările pe care le primeşti (ex: Oprah i-a făcut lobby lui Obama), lista de prieteni de pe site-urile de socializare etc.

A strîns patru milioane de dolari în urma unei acţiuni de donare. Practic, oamenii erau invitaţi să doneze cîte 250 de dolari pentru a intra pe o listă din care se alegeau, aleatoriu, patru nume. Cei patru urmau să ia cina cu Obama şi familia sa.

Un alt exemplu de acţiune de masă a fost strîngerea celor 75.000 de oameni prezenţi la ultima convenţie, cu condiţia să doneze minimum cinci dolari. Oamenii au fost foarte interesaţi, dovadă şi numărul celor care au participat, deloc de neglijat.

Voter Generated Content este un nou concept apărut ca urmare a campaniei lui Obama şi, de altfel, un nou trend în ceea ce priveşte campaniilor politice. Exemplu stă un desen realizat de un susţinător, devenit ulterior viral. Ideea a fost preluată şi de alţi susţinători, care au adăugat pe poza candidatului cîte un cuvînt care, din punctul lor de vedere, reprezenta ceea ce îşi doreau de la Obama. Nici concurenţa nu s-a lăsat mai prejos, ajungînd să parodieze acest gen de acţiune, semn că a avut succes.

Noble spune că se simte ca şi cum ar avea reacţia unei prostitutate de 65 de ani care s-a îndrăgostit de un client, adăugînd, în final:

You are the people who are leading this revolution.

În mare, asta a fost prezentarea lui Phil Noble. Practic, a reuşit să expună, pe scurt, cum ar trebui să se deruleze o campanie electorală de succes şi a făcut sumarul strategiei online pusă în practică în campania lui Barack Obama.
__________________
Sursa foto: realitatea.net.