Presă scrisă: Se pregăteşte şi Ziua de mutarea pe online?

O ştire mişto, pe ziua de azi, despre cotidianul Ziua: anul viitor, ziarul ar putea fi mutat în întregime pe online. După plecarea a 25 de oameni din redacţie, către ziarul Unu, înfiinţat acum vreo două-trei luni de către fostul redactor-şef Adrian Pătruşcă şi încă vreo doi foşti adjuncţi de la gazeta lui Sorin Roşca Stănescu, Ziua a început să sufere serios.

E drept, probleme au mai fost, iar plecările s-au simţit mai degrabă la nivel editorial, da’ s-ar părea că cineva, acolo sus, s-a cam supărat şi nu-şi propune să mai bage prea mulţi bani în ziar. Prin urmare, va urma o discuţie amplă, în urma căreia se va stabili viitorul ziarului. În momentul de faţă, pierderile sînt foarte mari, datoriile sînt şi ele pe un loc fruntaş şi, cică, nu-s chiar de ici-colea.

Zvonuri despre migrarea Ziua exclusiv pe online au mai existat, dar de asta asta parcă sînt mai realizabile ca niciodată. Soarta cotidianului va fi hotărîtă după bilanţul din ianuarie 2009 (ai în vedere că vînzările nu mai sînt ce-au fost), iar opţiunea cea mai convenabilă ar fi mutarea pe online. Ceea ce, fireşte, ar însemna – cel puţin din punctul meu de vedere – şi o investiţie serioasă într-un site nou, mai ales dacă ne gîndim că media zilnică de vizitatori este undeva pe la 28-30 de mii.

Bursa zvonurilor

Din aceeaşi categorie, ţin să precizez că iar au apărut zvonurile în care se dau drept sigure migrările exclusiv pe online ale ziarelor Cotidianul şi Gândul. Dacă-mi permiteţi o părere, nu cred că Vîntu va închide Cotidianul. Trebuie să rămînă măcar cu un ziar care să concureze cu celelalte de pe segmentul quality. Prin urmare, mi se pare logică şi tăierea bugetului la Ziua. Pe de altă parte, sînt foarte curios de ce nu închide în primul rînd Gardianul, care oricum nu vinde mai mult de 5.000 de exemplare pe ediţie. Despre Gândul, în schimb, chiar n-am idee.

6 comentarii

  1. Referitor la Cotidianul: nu neaparat sa concureze cu celelalte ziare quality pentru ca este departe sa concureze din punct de vedere al tirajului, dar nu-l va inchide pentru ca se va folosi pentru cateva campanii, sa mai dea intr-un politician, sa-l ridice in slavi pe altul, mai mult de regaje politice.

  2. In ultimul timp am tot scris (http://kraftwin.blogspot.com/2008/12/lipsa-de-viitor-publicatiilor-tiparite.html) despre disparitia presei scrise. Unii ziaristi romani au inca dubii. Balmer spunea ca in 10 ani presa scrisa nu va mai exista. Dupa cum evolueaza lucrurile cred ca acest lucru se va intampla intr-o perioada mult mai scurta.

  3. Trece in exclusivitate pe online si castiga bani din ce?! Din reclama online, veti spune! Numai ca reclama online este si va fi din ce in ce mai ineficienta, iar de asta isi vor da seama in foarte scurt timp firmele care tin sa-si faca reclama (si) altfel decat prin imbunatatirea calitatii si scaderea preturilor. Sa mai mentionez aversiunea (indreptatita,as spune) fata de reclame?! Ati mai frecventa un site care te intampina cu pop-up-uri enervante, agresive si total neinspirate?
    De altfel, experimentul acesta a fost facut deja de catre ziarul Curentul si a esuat lamentabil; in consecinta, Curentul se tipareste din nou si este distribuit gratuit. Aceasta este una dintre solutii.
    Inteligenta este capacitatea de a face conexiuni intre evenimente/notiuni/idei care, in aparenta, nu au legatura unele cu altele. Si ce ne invata pe noi criza asta financiara?! In primul rand, faptul ca unele lucruri nu pot fi virtualizate fara a disparea, mai devreme sau mai tarziu, atat din real cat si din virtual.
    Umila mea parere este ca solutia pentru mass-media tiparite este sa ofere informatii diferite, netrunchiate si oneste, in comparatie cu celelalte mijloace de informare. Mai explicit, redactorii ar trebui sa-si miste fundurile din birouri, sa nu se mai comporte ca niste functionari cu program de la 9 la 5. Acum sunt doar compilatori de informatii provenite de la televiziuni, net si agentii. Daca nu inceteaza cu balariile acelea de “stiri”, nu-i va mai citi/asculta/viziona nimeni, NICAIERI. Un singur exemplu: cum credeti ca s-a pierdut o stire ca asta (http://cristealizari.com/?p=993)?

  4. prietene esti bine directionat, dar prost informat de vreme ce nu stii ca acel ziar unu despre care vorbesti s-a cam inchis. plecarile de care vorbesti s-au petrecut acum vreo cinci luni, si n-au fost plecari pentru ca oamenii de care vorbesti au cam fost dati afara. o diferenta, nu? iar despre efectul editorial pe care-l invoci, nu s-a vazut, in caz ca n-ai citit ziarul despre care ai comanda sa vorbesti. in rest bube si noroi, ca la noi

  5. Trecerea pe online complet este o etapa intermediara a inchiderii unor publicatii care nu sunt profitabile sau care nu au reusit sa se impuna pe piata. Unii patroni incearca astfel sa mai reduca din costuri, disponibilizand oameni, fara sa declare faliment. In acelasi timp, daca nu stiu cum se face business de publishing online, nu au nicio sansa nici in acest mediu. Comparatii intre cat de eficienta e reclama online vs reclama pe print si cat se poate castiga din una si din alta se pot face dar nu sunt relevante pentru ca, exact ca in cazul printului, si online-ul e un business si trebuie judecat in ansamblu, pe baza de business plan:)

  6. Da, Mireaso! Pai din cauza unora de-astia dajteptzi, care vorbesc afacereza, se cam duc naibii afacerile si se vor prabusi multinationalele (ceea ce nu este rau, zic eu); publishing online, business plan… In fapt, lucrurile sunt foarte simple si urmeaza niste mecanisme imuabile si de bun-simt; era atat de greu sa ne dam seama ca piata imobiliara este gonflata?! Nu! Este atat de greu sa ne dam seama ca si piata media este suprasaturata si, ca atare, da nastere la redundante?! Iarasi nu! Criza asta, de nervi in primul rand, este un mare cadou pe care Mos Craciun l-a facut realismului si bunului-simt.
    Citeam pe-aici ca multe firme au gasit de cuviinta sa reduca din costuri taind in primul rand bugetul de publicitate. Foarte tare! Vor avea parte de un faliment glorios. Adica in loc sa darami suprastructurile de sefi si sefuleti pe care-i platesti regeste ca sa-ti furnizeze grafice multicolore animate in Power Point si rapoarte in limba afacereza, iti tai de sub picioare craca aceea care te face vizibil pe piata si te ajuta sa-ti vinzi produsele! OK, nu mai continuu, pentru ca risc sa ies din topic si sa debitez banalitati.