Publicaţiile pentru bărbaţi şi lipsa de profunzime

Majoritatea publicaţiilor pentru bărbaţi au fix aceeaşi bubă: consideră că bărbaţii reprezintă un public animalic, ce acţionează instinctiv. Dacă iei la puricat revistele pentru bărbaţi, sînt prea puţine titluri care să trateze subiecte cel puţin decente, dacă nu chiar interesante. În online, la fel. Mă entuziasmasem cînd Bobby Voicu a anunţat că e parte din proiectul manly.ro. Pînă vreo săptămînă mai tîrziu, cînd m-am liniştit: e fix la fel.

Înţeleg foarte bine criteriul esenţial de atragere a publicului masculin: femei, pe cît posibil goale, sex. Dar nu se limitează doar la atît, iar asta le scapă din vedere, în general, majorităţii publisherilor de proiecte editoriale din această categorie. De ce? Din cauză că se concentrează pe cantitate, de la numărul de articole, pînă la numărul de unici, afişări şi aşa mai departe.

Ce găseşti

Manly.ro e o idee bună. Din păcate, din punctul meu de vedere, e pusă în aplicare prost. Cu atît mai mult cu cît e ideea lui Răzvan Dinu, care spune că are primul blog de “luxury & lifestyle” din România. Or, cînd scrii despre lifestyle, ştii că, atunci cînd lansezi un proiect de publishing despre… ei, bine, lifestyle, îl faci ca la carte.

Ce-am găsit pe manly.ro? Ce mă aşteptam să găsesc: femei, sex, seducţie, femei, sex, seducţie şi aşa mai departe. Nu vreau să fiu înţeles greşit, nu zic că-i rău. Dimpotrivă, e bine. Dar nu şi cînd 90% din conţinutul de pe site e asta, în condiţiile în care ai nişte secţiuni pentru care găseşti atîtea resurse, încît ai putea aduce, într-adevăr, valoare. E bine că autorii sînt amuzanţi, că rîdem, glumim, dar pentru asta există forumuri. Or, tu vrei produs premium, nu?

Ce aş vrea eu să găsesc

Motivul pentru care, într-o perioadă, cumpăram Esquire, nu e neapărat conţinutul premium, în sine. Nu pentru interviuri sau reportaje îl cumpăram, oricît de bune ar fi fost. Astea erau bonus, căci dacă vreau asta, e plin netul. Îl cumpăram pentru secţiunile de utile. Şi asta nu pricepe, în general, presa românească: utilitarele sînt bune, aduc cititori şi îi păstrează. Cumpăram Esquire pentru secţiunile de stil şi de how-to.

Manly.ro are secţiune de “style & fashion”. Exemple de materiale: “reţeta unei reclame sexy perfecte”, “cadoul sexy pentru…”, “Catrinel Menghia, cel mai sexy top-model…” şi tot aşa. Dacă e Style & Fashion, dă-mi style & fashion. Dă-mi sfaturi despre cum să mă înbrac, explică-mi de ce nu te încalţi cu pantofi maro sau bej la pantaloni negri, spune-mi ce-i ăla cardigan şi de ce trebuie să ai unul în garderobă, explică-mi filozofia din spatele pantofilor şi dă-mi recomandări.

Spune-mi ce-i ăla tricou polo, cum se poartă şi cînd se poartă, de ce nu te încalţi cu adidaşi la pantaloni de stofă sau, dimpotrivă, cînd încalţi adidaşi la pantaloni de stofă şi ce croială ar trebui să aibă, eventual şi cu ce tipuri de cămăşi merge, spune-mi de ce italienilor le stă atît de bine cu eşarfe şi de ce eu nu reuşesc să le nimeresc, cum să-mi aleg costumul şi cîte tipuri de pantofi trebuie să am, eventual în ce situaţii îi încalţ, de ce Roger Moore e atît de bine îmbrăcat în filmele cu Bond chiar şi atunci cînd e în pijamale.

E motivul pentru care obişnuiam să cumpăr Esquire. Pentru că aşa am înţeles că îmbrăcatul nu-i chiar o glumă, iar un bărbat trebuie să aibă mai mult de două perechi de blugi şi 20 de tricouri negre în şifonier. De asta am dat 30 de lei pe ediţia specială de acum cîteva luni.

Exemple şi recomandări

Esquire are o strategie editorială foarte bună, care se pliază inclusiv pe cea de vînzări. De aceea, în recomandări vezi nu doar poza, ci şi marca, preţul şi numele magazinului. Pentru că magazinul acela plăteşte pentru a apărea acolo. Online-ul ar putea învăţa din asta şi ar putea găsi soluţii, chit că asta înseamnă să vinzi link-uri sau să faci marketing afiliat. Da, e drept, nu toţi îşi permit să cumpere, dar asta nu înseamnă că nu poţi să le dai şi alte sugestii de cumpărare. Geme Oborul de copii ieftine pentru cine nu-şi permite. Plus, degeaba îmi recomanzi o pereche de pantaloni kaki de la Gap, dacă mie nu-mi stă bine cu ei. Dar ştiu cu ce merge kakiul şi caut altceva. Despre asta e vorba.

Pot să continui în ritmul ăsta la nesfîrşit. Secţiunea de “sport & sănătate” e aproape pe lîngă. E atît de greu să vii cu sfaturi practice? “Vrei să fii în formă, dar n-ai timp de sală? 10 exerciţii zilnice care să te tonifice în doar 15 minute”. Şi-mi explici că două serii de fandări îmi întăresc picioarele şi fundul, iar patru serii de flotări, două şi două, îmi menţin pieptul şi tricepşii. Zău, nu-i greu. Ce treabă au sportul şi sănătatea cu sărutul perfect? Altfel, singura secţiune care aduce ceea ce promite e cea de îngrijire personală.

Pe bune, cînd vom vedea un astfel de produs? E simplu. Şi învăţăm şi poporul nişte chestii elementare. Cu cît mai mulţi oameni mai bine îmbrăcaţi, cu atît mai multe zîmbete pe stradă şi cu atît mai puţini dobitoci în trening şi pantofi la plimbare prin mall. Nu ai nevoie de astfel de conţinut decît într-o proporţie de 30%. Restul, n-ai decît să bagi conţinut despre sex, seducţie şi relaţii. Dar dă-mi-le şi pe astea dacă mă vrei cititor fidel.

PS: Greşeala asta o face şi Esquire, care nu pune pe site tocmai conţinut din secţiunile astea.

19 comentarii

  1. E foarte mişto aleasă poza :D Dar nu ştiu câţi ar numi actorul sau cine l-ar mai considera un childhood hero :)

    • Nu cred ca poza e importanta. Eu sint fascinat de designul din perioada respectiva, de la cel de haine, pina la arhitectura. De asta am ales poza respectiva. Plus, James Bond e un etalon pentru barbati, fie si in subconstient, iar din punctul meu de vedere, Moore a fost cel mai bun Bond :)

  2. Da, expresia “They don’t make like those anymore”: Gregory Peck, Humphrey Bogart, Paul Newman, James Dean, Marlon Brando, Roger Moore… doar uitându-te la ei scrii trei reviste! Şi nu ştiu cine dintre bărbaţii actuali, world wide famous, ar rămâne la fel de breath taking în istorie :)

  3. Nu crezi ca o publicatie de genul asta ar avea nevoie si de o sectiune cu sfaturi financiare despre gestionarea cheltuielilor si demararea unor investitii?

  4. Si revistele pentru femei sunt exact la fel doar ca au continut adaptat :) asa ca am renuntat de mult sa le cumpar. Doar din cand in cand cate un Prevention.

  5. Foarte buna postare. Nu poti sa ai un site excelent despre toate. Mai bine acoperi o nisa si o faci foarte bine.

    Daca vrei style si sfaturi despre imbracaminte, exista bloguri specializate. Chiar urmaresc cu mare interes pe cineva, e mult peste alte sfaturi din revistele FHM &co in domeniul asta, si nu scrie doar de dragul de a scrie.

    Nu dau link-ul sa nu se considere reclama.

  6. Umm, nu, Sean Connery a fost cel mai bun Bond. Dar macar suntem amandoi de acord ca nu a fost Timothy Dalton… :)

  7. Femeia e o revista buna. Foarte buna mi se pare usor exagerat. E buna tocmai pentru informatiile utile, altfel mai au cate ceva de lucru.

  8. Si mie mi s-a parut cam subtire continutul, mai ales sectiunea de sanatate. Le-am trimis un mail cu sugestii, nu stiu daca au primit.

    @radu.bn – cred ca e important ca, atunci cand te hotarasti sa pornesti un proiect de genu’ asta, sa nu o faci degeaba. Iti asumi un site complex, o faci ca lumea. Altfel, vorba ta, deschizi un blog.

    Revistele de femei sunt, multe dintre ele, idioate. Dar macar atunci cand e vorba de sanatate sau moda sau frumusete sunt destul de ok, poti selecta lejer informatia.

  9. ştii foarte bine că a produce conţinut bun costă şi nu e bun la nimic. da, ai niste useri fideli, dar in 3 zile vei găsi articolul pe tot netul, de la forumuri la bloguri la siteuri. mai bine te declari premium şi o dai in chestii uşurele…

  10. bai, eu sunt cu tine – asa sunt si revistele pentru femei din romania. intr-o vreme deja exista o formula ‘magica’ pentru toate si nu zic ca formula nu exista si se aplica si in afara, dar cel putin nu e la fel de evidenta si nu pari furat pe fata. pleci cu senzatia ca ai invatat ceva, chiar daca in esenta ai plecat cu gandul de a te duce prin magazine si a cheltui bani. multa lume se streseaza apropo de conceptul “vor doar sa-mi vanda”, pana la urma asta facem toti in industrie. jurnalisti, oameni din publicitate, suntem toti vanzatori.

    pe la noi a aparut o revista care vrea sa fie pentru “men with more than one thing on their minds” (nu vreau sa se piarda in traducere ideea), deci o revista care accepta ca barbatii se gandesc foarte mult la sex ca instinct animalic si ce vrei tu, dar refuza sa fie categorisiti in urma unui criteriu grosolan si superficial. tot regnul animal se gandeste la reproducere, doar noi si delfinii pentru placere. mare descoperire :D

    Intreaba-l pe Cristi Lupsa de ce lumea citeste DoR si intreaba-i pe cei care iubesc DoR de ce continua sa citeasca revista: eu cred ca e din cauza ca in sfarsit a aparut o publicatie care sa acopere o nisa pe care nimeni altcineva nu o acoperea. Povesti pentru mine, despre oameni ca mine, cu probleme ca mine: pentru ca eu NU pretind sa fiu ca oamenii din reviste si nici nu vreau sa fiu. Sunt doar eu si am curiozitati si nevoi. Cine poate sa mi le satisfaca sau sa imi ofere o perspectiva noua asupra lucrurilor pe care le stiu? Pai…cu siguranta nu Elle, sigur nu Vogue sau Cosmopolitan, sigur nu toate revistele din afara (scumpe, nu sunt la toate chioscurile, nu sunt facute pentru publicul roman). Luxury & lifestyle? Avem destule sa umple categoria ‘aspirational’. Avem nevoie de normal – pana nu rezolvam problema omului de rand, degeaba ii aratam luxul.

    Eu am inceput sa am o problema cu numele de manly.ro si multa rume o sa ma urasca dar daca as fi fost eu i-as fi dat un nume romanesc, nu englezesc. Exista un loc si un timp pentru nume englezesti dar un blog sau site despre stil de viata (nu lifestyle) ar fi putut sa aiba un nume care sa fie echivalentul masculin al revistei “Femeia”. “Femeia” nu e “woman” pentru ca nu trebuie sa fie – “manly” in schimb ajunge sa fie pronuntat “menli” si suna aiurea rau de tot.

    Oricum..sunt de acord cu tine :))

  11. Parerea mea e ca manly.ro nu e deloc premium. E mai mult un kitch…de la nume pana la continut…greseli grave de ortografie, articole luate, traduse si rearanjate de pe siteuri de specialitate straine, poze stock, tema banala de wordpress luata cu 30 de dolari. Problemele in momentul de fata presupun ca sunt lipsa banilor si lipsa unor oamnei care sa se ocupe de site profesionisti in domeniu care sa vina intradevar cu articole de calitate. Problema ar fi si de management zic; daca tu zici ca ai un blog de “luxury & lifestyle” nu poti sa iti alegi ca target oameni cu un statut financiar ridicat si sa dai faci concurs cu premii constand intr-un bax de bere. Parerea mea. Cat despre esquire.ro fhm.ro askmen.ro maxim.ro sunt de parere ca isi pastreaza articolele bune pt revista si nu pt online. Un exemplu bun pt cei care vor sa faca asa ceva si la noi zic ca ar fi gq.com unde la sectiunea hoe-to gasesti o gramada de chestii interesante. Sunt sigur ca manly.ro o va lua pe calea ce buna la un moment dat si sunt sigur ca Razvan Dinu poate mai mult de atat.

  12. andreea, nu ştiu cum e la voi acolo, în ţara aia de mâna a treia, dar la noi aici contează mult mai mult ce declari că eşti decât ce eşti.

  13. Merci pentru sugestii. Factura o discuti cu Bobby! :)

  14. asta e un fel de “marş mă de aici”, dar spus frumos.