Rebrandingul CEC: Lupu’ care şi-a schimbat părul doar pe jumătate

rebranding-cec-bank.png

Nu spun nici o noutate: CEC s-a rebrănduit. Se cheamă CEC Bank. Nu pricep de unde şi de ce “bank”, dar îmi închipui că trebuia să fie clar tuturor că CEC este o bancă, nu doar o “casă” de unde se ridică pensiile. Eh, dar să trecem la chestiile serioase, respectiv la trebile care ţin de imagine şi de promovare.

Logo

Noua siglă a Casei de Economii şi Consemnaţiuni Bank este radical schimbată. Font mişto, culori bune (care să atragă publicul de la ţară – şi nu glumesc, CEC are cea mai mare acoperire, prin urmare mi se pare normal să mă gîndesc că acolo ar trebui să fie targetul lor), frunză de stejar pe post de element vizual. Foarte frumos. Sincer, îmi place. Am citit undeva (nu mai ţin minte unde) că Brandient, agenţia care a creat noua imagine CEC, s-a inspirat din propria siglă.

Tind să nu fiu de acord. Pentru publicul pe care îl vizează – şi dacă îl ia serios în calcul, cu atît mai mult; şi aici mă refer la oamenii din mediul rural -, culorile ar trebui să semnifice aproprierea faţă de clienţi. Ceea ce e bine.

Spot TV

Ce nu e bine se regăseşte în spotul TV, mult prea subtil. Poate sînt eu de la ţară, da’ n-am priceput ce-are sula cu prefectura şi boxul cu CEC-ul. OK, înţeleg conceptul de jucător aproape strivit care, cu ultimele forţe, se ridică şi dă cu pumnul pînă cîştigă (îhîm, sigur că da!), dar CEC nu ştiu dacă este în situaţia în care să se laude că a cîştigat ceva.

Din punctul meu de vedere, dacă îţi alegi un target precum cel sus-menţionat (şi sper că au în vizor ruralul mai mult decît urbanul), mesajul trebuie să fie cît mai clar cu putinţă. Altfel, omul tot la BRD o să se ducă, unde o să-şi ia o mamă de ţeapă din cauza condiţiilor de rahat în care este creditat (eu mă număr printre ăia care şi-au luat-o de la BRD, spre exemplu).

Promovarea ca promovarea, da’ imaginea?

O altă problemă pe care o am cu proaspătul rebranding CEC se referă la imaginea rămasă oarecum neschimbată. Să explic: logo bun, reclamă (îhmm…), site mişto. Locuiesc la oraş, am net broadband, intru pe site, găsesc ofertă mişto, zic să fac un credit. Ies din bloc, merg maximum o sută de metri şi dau de filiala CEC din spatele Sălii Palatului. Văd acelaşi mozaic comunist pe jos, aceleaşi ghişee după zidul de beton, aceleaşi mese din PAL nefinisat.

Lîngă CEC există o altă bancă (una cu galben, fie Raiffeisen Bank, fie Banca Transilvania, n-am dat mare atenţie), iar interiorul e mult mai plăcut. Intru acolo.

Ce înseamnă, de fapt, rebranding?

În amatorismul meu (pentru că n-am lucrat în publicitate, doar am urmărit fenomenul, sînt un profan care-şi dă cu părerea), rebranding înseamnă mai mult decît schimbarea numelui, logo-ului, site-ului şi a reclamelor. Eu, ca un necunoscător ce sînt, înţeleg prin rebranding o schimbare completă a imaginii. Iar în contextul rebrănduirii CEC nu văd decît aceeaşi imagine învechită şi comunistă.

Oricum aş da-o, cînd văd interiorul CEC nu pot să mă gîndesc la reclama cu boxerii, ci la cea din 1978 care se plimbă printre stupi. Şi atunci care mai e rostul cheltuielilor cu agenţiile de publicitate? Nu de alta, dar dacă tot trăim într-o eră în care contează ambalajul, atunci hai să schimbăm şi punga, nu doar eticheta. Sau mă înşel?

Scris de

Alex Mihăileanu

Alex Mihăileanu - Jurnalist din 2003, trecut pe la Business Standard şi Hotnews.ro, editorialist VICE România. Artist vizual în devenire.

10 comentarii

  1. hai ca reclama e foarte misto, dar cum spuneai – prea subtila, nu cred ca se pliaza pe target si daca nu o prinzi de la inceput nu are efect.

  2. O singura precizare. Rebrandingul e un proces, deci o sa putem vorbi despre reusita sa abia peste cateva luni bune (cel mai devreme!!). In rest, sa nu uitam ca Brandient a creat Connex, poate cel mai tare brand romanesc ever.

  3. Am citit ca investesc 50 mil E / an – pana in 2010 – pentru rebranding , dintre care aproximativ 45 sunt pentru reamenajarea sediilor si sucursalelor. Rezolva si treaba asta , dar in timp…

  4. Exista o greseala in ce spui: “se ridică şi dă cu pumnul pînă cîştigă
    In reclama nu se arata faptul ca el castiga, doar ca se ridica pentru a continua lupta, ca nu a cedat. Este o mare diferenta.

  5. @ de la BasicMarketing.ro – Daca nu ma insel, Aneta Bogdan, eminenta cenusie din spatele brandului Connex a infiintat Brandient ulterior plecarii din Connex.
    Sunt de acord ca brandingul este un proces, dar, in ceea ce priveste CEC – Bank, acesta trebuia sa fie promovat ulterior sau macar concomitent cu modificarea interfetei cu clientii (momentan filialele CEC vazute de mine au doar cate un autocolant pe post de firma la intrare si in rest, totul este neschimbat). Este ca si cum ai promova la nivel national niste biscuiti care inca nu ii ai decat in 2-3 magazine.

  6. Debeaba se cheltuie milioane de euro cu rebrandingul, ar trebui sa umble la substanta.
    Programul lor este de mic butic, la ora 16 inchid, (cel putin asa este in Ovidiu)adica exact atunci cand se vine de la munca. In plus in politica fata de client au o atitudine care lasa de dorit.
    Oricum principiul angajatilor cred ca este sa treaca ziua si sa ne luam banii, restul nu conteaza.

  7. Cam aveti dreptate asa este imaginea lasa de dorit , saracele angajate nu au nici un birou ,un dulap mai de doamne ajuta , eu chiar le compatimesc , muncesc in conditii naspa de tot .
    La noi la Iasi sunt dragute .Eu am nimerit la credite la o tipa super , m-a ajutat ce sa spun , am facut o refinantare la alt credit , saraca s-a luptat cu ,,birocratia ,,de la aprobare , in ce priveste acte tot a cerut dar am scapat de un credit de la BCR si ii multumesc mult .Ideea cu treaca ziua sa ne luam banii nu cred ca ii valabila ,aici era o coada ca le lua lumea pe sus .

  8. pina iti da un credit trebuie sa astepti o luna.se misca incet ,asteapta aprobarile cica de la Bucuresti .la alte banci ai depus actele si in maxim 2 zile ai bani .Angajati trag de timp iti tot zic ca va anuntam noi si astepti cu saptamanile raspunsul .eu am terminat cu ei.

  9. Sunt pesionara, dar nu am incredere in asa zisa banca CEC care si-a facut capital din depunerile unor prapaditi de cetateni . Am examplul parintilor mei care au avut incredere in asa zisa banca, au cumparat obligatiuni (in perioada de dupa 1944 ) pe care nu si le-au mai rascumparat… Acum conducerea CEC imi raspunde ca o obligatiune de 200 lei RSR valoreaza 0,0200 ron .Deci intr-o asemenea “banca” unde depui bani ca sa te chinuiesti, sa strangi cureaua,… nu ca sa faca pui…consider, mai ales in zilele noastre (cand am iesit si noi cat de cat la lumina si am aflat ce este o banca cu adevarat ) ca este o MARE PROSTIE

  10. eu va spun sincer ca saracii angajati muncesc de nu-si mai vad capul insa problema nu e la ei, daca ar fi dupa ei ar da creditul si in secunda 2 doar sa scape naibii de hartogaraie insa sistemul e de rahat iar angajatii pe care-i injurati voi la cozile la care stati sunt doar niste pioni, li se cer atatea la un salariu jenant, si mai intrebati dc nu lucreaza cu placere, insa daca veti fi putini atenti veti vedea ca inafara de babetele acre ,tineri noi veniti sunt chiar super eu una am dat de cativa de nota 10