Reclama negativă, RTM, F64 şi Şerban Ciuşcă

Cristi Manafu a scris, zilele trecute, un articol despre reclama negativă, pornind de la o discuţie despre Real Time Marketing. Şi mi-a sărit în ochi paragraful de mai jos.

irelevanta

Umblă vorba prin tîrg că, după deja celebrul PR Stunt al F64, din iarnă, au fost clienţi care au spus unor agenţii de PR: “Vrem şi noi aşa ceva!”. Deci, am deja un caz în care “reclama negativă a vîndut” o altă tactică din comunicare.

Eu, unul, am evitat să-mi spun părerea despre acel PR stunt din două motive: în primul rînd, din cauză că F64 a fost clientul McCann PR o bună perioadă în care am lucrat acolo, iar eu am lucrat pe acest cont; în al doilea rînd, pentru că apreciez 2Active PR şi ştiu foarte bine că n-ar fi recomandat niciodată o astfel de mişcare. Dacă-i pasă cuiva, nu, n-a fost vina agenţiei, iar cei de la F64 au şi recunoscut asta ulterior.

Revenind la citatul de mai sus, vreau să enunţ ideea principală a comentariului meu pe această temă: nu e niciodată o idee bună să-ţi baţi joc de presă. Sau, în general, de media, fie ea tradiţională sau socială. Cred că s-a văzut destul de bine, în ultimele luni, cam cîte apariţii a mai avut F64. Nu-ţi baţi joc niciodată de mediul care îţi face reclamă, de cele mai multe ori pozitivă şi pe degeaba.

F64 nu e primul exemplu de PR stunt în care cineva şi-a bătut joc de media. Din păcate, lumea uită. A mai fost unul similar, însă mult mai bine pus la punct, în 2008. Poate-şi mai aminteşte cineva de Tabasco & Ciuşcă, o goangă inventată, în 2008, de Şerban Ciuşcă, fost manager ARBOevents, şi pe care au muşcat-o mai multe publicaţii.

La vremea aceea, Ciuşcă muncise destul de mult ca să îl creadă jurnaliştii. Reuşise să spameze destul de bine Google cu numele partenerului Kristiano Tabasco, un partener la fel de inventat precum cumpărătorul magazinului de echipamente foto. Nu multe rezultate, dar suficiente cît să pară că Tabasco (de fapt şi de drept, tabasco e un condiment, nicidecum o persoană) e un om de afaceri şi un investitor real.

Rezultatul? Căutaţi pe Google şi spuneţi-mi, vă rog, cîte apariţii ale lui Şerban Ciuşcă în presa românească aţi mai văzut. Altele decît cele legate de pasiuni. Apariţii în care Ciuşcă este prezentat ca un om din industria de media, credibil, care chiar are ceva de spus. Exact.

Sper, sincer, ca articolul ăsta să ajungă şi pe la oamenii de comunicare şi marketing care s-au gîndit că ar fi drăguţ să pună la cale o glumă proastă la adresa mediului care le promovează companiile pe degeaba. Pentru că, vreţi au ba, cam ăsta e rezultatul reclamei negative.

8 comentarii

  1. Nu știam de faza cu Tabasco & Ciușcă, dar era destul de clar că e țeapă după asocierea de nume (ciușcă = ardei iute;, tabasco – sos de ardei iute).

    • @alunelu: o fi fost clar pentru tine, care ştii că Ciuşcă înseamnă ardei iute. La mine, la ţară, se zice “ardei iute,” nu “ciuşcă”, iar dacă nu mănînci iute şi nu baţi toate restaurantele în care se mănîncă iute, nu ştie nici dracu’ ce e tabasco.
      Iar asta cu “clar după asocierea de nume”… să fim serioşi, e ca şi cum ai zice că e ţeapă asocierea de nume Ciubotaru & Cizmaru, firmă de avocaţi. Eşti sigur?

  2. Ciusca = ardei iute
    tabasco se face din ardei iute.
    Stunt-ul tabasco nu a fost bataie de joc.

    Ciusca nu a mai aparut in presa pt ca nu are ce spune relevant si news-worthy pe piata de media si comunicare. In orice caz nimic in plus fata de proiectul lui cu pasiunile.

    Mai sunt stunt-uri de pr – unele chiar reusite – ex. Lansarea x net care nu au generat embargoul clientului in media.

    F64 – average idea very very bad implemented.

    Si da, nu e niciodată o idee bună să-ţi baţi joc de presă.

    Sa traim bine.

  3. singurul articol despre f64 după chifteaua aia l-am văzut zilele trecute, spuneau că le-a crescut cifra de afaceri. am râs.

  4. alex, serios, n-ai invățat să ignori oamenii care folosesc “clar”?

  5. nu te supara ca iti spun, dar halal blogger si ”fost ziarist” mai esti daca inca folosesti î-ul acesta in interiorul cuvintelor!!!. am intrat pur intamplator pe blog-ul tau…

  6. Un exemplu daunator internetului a fost promovarea serialului de la pro ‘o saptamana nebuna’. Cu stransul celor 100.000 de like-uri. O mare farsa!
    Pe 17 aprilie pianistul Sergiu Tuhutiu a lansat un apel pe facebook care suna asa: ‘Dragi prieteni! Cineva de la un studio de înregistrări din Londra m-a provocat cu un pariu ciudat de ziua mea! Mi s-a oferit înregistrarea primului meu CD dacă adun 20.000 like-uri pe pagina mea de facebook (Musician Page).’
    Oamenii nu au dat like crezand ca este o scamatorie din partea vreunei agentii, sa mai “mananca” si ei o paine. Intr-un final, a reusit in 2 zile sa stranga cele 20.000 de like-uri. Daca nu erau scamatoriile anterioare poate omuletul strangea 200.000 si facea si un concert in bucuresti, zic.

  7. Cei mai nenorociti,bineinteles sa nu cumperi de la ei! Uita te pt clientii gold ce pacaleala fac,te atrag cu oferte la care cistigi 5-10 lei cu promisiuni de reduceri turbo cind esti gold , te alegi cu ZERO la cele mai multe produse fiindca sunt cica-deja reduse iar la alte produse au adaos fata de alte magazine partenere ca si ei ex domo,emag,digiland cu 10-20% mai mari! RUSINE F64 !