Diferenţa dintre review-ul auto şi ce cumpără, de fapt, clientul

Peste weekend, ne-am plimbat cu un Renault Captur graţie unei activări Renault România de luna femeii. Toni a primit timp de trei zile o maşină despre care nu ştiu absolut nimic în afară de nume, că am uitat să întreb de specificaţii şi nici nu i-am căutat manualul.

renault-captur-2

Scurt şi cuprinzător, că eu oricum n-am permis, nu conduc şi părerea mea este, deci, irelevantă, din ce-am apucat să mă uit pe lista de preţuri din torpedou – care e imens şi e mai degrabă un sertar -, cel mai scump model costă vreo 17.000 euro cu tot cu TVA, adică destul de ieftin pentru dotările pe care le-am văzut eu.

Acum, între noi fie vorba, Capturul ăsta a urcat Muntele Verde, de la Slănic Prahova, în viteza a treia, trage foarte bine la deal, are demaraj mai mult decât decent în ciuda faptului că motorul se opreşte automat atunci când maşina e pe loc (porneşte din nou la o simplă apăsare de ambreiaj, iar eu mă refer la demaraj din momentul apăsării, incluzând şi timpii ăştia), are un dashboard impresionant, cu touchscreen şi navigare (“Oare şi-o fi uitat cineva cardul SD în maşină?, ups!, alea-s hărţile TomTom!, să-l bag la loc“) etc. Repet, habar n-am ce motorizare are maşina, promit să întreb şi să completez.

Însă mă gândeam la o chestie, apropo de maşinile date de producător spre testare celor de la presă (şi nu numai). Producătorul auto are tot interesul să dea spre testare un model care să impresioneze, deci n-o să dea maşina cea mai cheală. O să dea tot o maşină cu motorizare bună, dotări peste medie şi performanţe cât de cât, că e-n interesul lui să dea ceva cu care 1. să se poată lăuda; 2. n-are mai mult de două maşini de dat spre testare şi, cu siguranţă, n-o să aleagă una cu motorizare mai slabă, că nu-i în interesul lui.

În acelaşi timp, dacă e să ne referim la jurnalişti (deşi cred că e valabil şi pentru bloggerii de auto), şi ei vor dori tot o maşină cu motorizare puternică, cu dotări peste medie, de care să se bucure în cele două-trei zile în care se vor plimba cu ea pentru a scrie un review.

Rezultatul este un review mişto despre performanţe, tracţiune, cai-putere, viteză, consum, toate la modul nemaipomenit. Clientul, convins de review, cumpără ce îşi permite: o maşină cu motorizare mică sau medie, că de atâta are bani, cu dotări standard sau ceva în plus (de regulă, geamuri şi oglinzi electrice), o foloseşte un pic şi… “mai bine cumpăram una mai veche, mai puternică şi cu dotări mai multe, la mâna a doua!

Asta este capcana testelor şi a review-urilor. Că, de multe ori, nu se precizează suficient de explicit faptul că tu testezi vârful de gamă sau că nu se precizează explicit o chestie elementară precum “bă, eu am avut 130 cai-putere, tu nu-ţi permiţi decât 70, nu te aştepta la aceeaşi putere!” Scriu asta pentru că am auzit destulă lume, în ultimii ani, plângându-se că n-a ales altă marcă de maşină, că ar vrea s-o vândă, că mai bine lua altceva şi că trebuia să se gândească mai bine, deşi a luat exact ce şi-a permis.

Cu Renault Captur la plimbare

renault-captur-1

În altă ordine de idei, după vreo 300 kilometri în weekend, Capturul a înregistrat, în medie, în jur de 5,3 litri la suta de kilometri consum mixt (în oraş, pe vreo 35 de kilometri, o medie de aproximativ 8 litri la sută cu căldură/aer condiţionat pornite) şi nici măcar n-a fost în modul Eco (da, are şi aşa ceva, habar n-am în ce constă). Maşina nu a depăşit 140 km/h nici măcar pe autostrada A3, a fost condusă în limitele regulamentare (OK, mai puţin în oraş, unde a ajuns chiar şi la 70 km/h de vreo două ori şi a ajuns la 60 km/h în vreo patru-cinci rânduri.)

Legat exclusiv de Renault Captur, ca pasager, eu adaug doar că e o maşină care întoarce toate privirile, e suficient de comodă la interior, are un portbagaj decent (deşi nu extrem de generos comparativ cu dimensiunile maşinii) şi destul de ieftină pentru ce oferă. Poate oi fi rămas eu mult în urmă cu evoluţia auto, dar mi se pare un preţ foarte bun pentru un crossover cu dotările pe care le-a avut maşina în care m-am plimbat (preţul porneşte de la  vreo 12.000 euro.)

Sfaturi nu dau, că, aşa cum ziceam, n-am permis. Nu ştiu detalii despre motorizări, tablă, transmisie, direcţie etc. Zic doar că a fost o experienţă mişto şi nu te-ntâlneşti des cu o maşină care să urce o pantă de 45 de grade cu a treia, cu acceleraţie bună şi cu un consum mai mult decât OK.

20 comentarii

  1. panta poate de 45%, nu grade. Pe aia in grade îți trebuie senile.

  2. Nu am intentia sa jignesc, dar de pe bancheta pasagerului toate par frumoase.

    17 000 eur e imens pt aces mini-suv wannabe (tractiune fata), de aceea cei mai multi romani prefera SH decent in aceeasi bani.
    Ce e drept, un MINI costa dublu,d eci se poate mai rau, mult mai rau!

    Toate review-urile scriu despre motorizare, dar multi vad, putin cunosc, pt ca cel putin in gama medie si sub, omul se uita intai ce bani are, apoi incearca sa se incadreze in buget, in functie de nevoi si apoi de dorinte (spatiu, cai putere, consum etc).

    In rezumat, isi ia Captur cine nu are bani de SUV si se lasa pacalit de imaginea acestei masini.

    Mai jos un test citit saptamana trecuta.
    Initial credeam ca e aceeasi masina, dar vad ca au culori diferite, insa s-ar putea sa fi avut aceeasi motorizare.
    1.5 dCI e cel mai popular motor in Romania.
    http://www.autoevolution.com/reviews/renault-captur-review-2015.html

  3. Nici ei nu vreau să supăr pe cineva, dar habar nu aveți voi câte mașini se vând de pe bancheta pasagerului…. Pentru ca de multe, multe ori acolo stă persoana care face bugetul 😀

  4. Cateva comentarii despre Renault:
    1. In opinia mea masina este germana (d-aia a si fost inventata de Gottlieb Daimler si Karl Benz)
    2. Ca sa nu aibe cineva impresia ca vorbesc din carti, am avut Megane ca masina de firma (trei generatii diferite, dintre care doua cu – celebrul – 1.5 dci). Motorul este facut pentru consum. ATAT=keine Leistung. Masina trage “natural” pana pe la 120 km/h, dupa aceea urca dificil in ture si trebuie fortata. Cuplu mic la motor (apropiat debenzinare), reprize scurte la cutie (schimbi des vitezele in oras). Cutie de viteze imprecisa, masina este confortabila la drum=suspensii moi=nu poti lua curbe stranse cu viteza mare, in general, motorul este mic pentru greutatea masinii=consumuri mari in Bucuresti.
    3. Ma asteptam mai mult de la Renault care face masini de peste 100 de ani, avand in vedere experienta. Masina, in sine, nu este rea, verificarile de calitate sunt draconice (si vorbesc in cunostinta de cauza!), dar sufera de chestii tipic latine = o proiectare facuta pe genunchi (de acolo pleaca toate problemele! de stabilitate, de directie (nu este precisa, in curbe, trebuie in permanenta corectata traiectoria (germanele NU sufera de chestia asta!)).
    4. Nu vrausa trec peste chesti sta: Renault a facut treba buna cu Loganul. Pentru cine NU stie, Loganul este caz de HBS (Harvard Business School) de cum se poate faceun profit fabulous dintr-o masina “low end”.

  5. Este o masina pentru persoane care dispun de bani multi. Majoritatea romanilor cauta masini second hand de cele mai multe ori aduse din import, cu un an de fabricatie bun, cateva dotari pentru comfort, ieftina la inmatriculat si nu prea scumpa. Acest Reno Captur asteapta cumparatori instariti.

  6. Totusi pe site la Renault se poate configura un Renault Captur de >19.000 EUR (si asta cu reducere 800 EUR). Iar ce e mai important e ca versiunea de 12.000 EUR n-are nici macar aer conditionat (e optiune de 800EUR). Inca se mai fabrica masini fara aer conditionat?!

  7. La urcare se zice rampa nu panta.

    Moldov, vezi ca automobilul modern a fost inventat de Benz. Asta in conditiile in care inventatori francezi inventasera inainte motorul cu combustie interna (e acelasi inventator cu al fotografiei insa a preferat sa-l foloseasca pe ambarcatiuni) :-). Nicolas Cugnot a construit primul automobil functional la mai bine de 100 de ani inaintea lui Benz insa era propulsat prin abur. Faptul ca ai avut Megane nu se pune pentru ca cele pentru piata romaneasca erau/sunt made in Turkey si sunt realizate calitativ sub cele pentru Europa de Vest, fiind destinate pietelor emergente (Rusia, Europa de Est etc.). La inventii francezii sunt mult peste nemti in ceea ce priveste automobilul. Tot francezii au inventat si injectorul, la 1900 cel mai mare producator mondial era Dion-Bouton iar inainte de al doilea razboi mondial, Citroen era al 4-lea producator mondial fiind depasit doar de cei 3 giganti din Detroit.

  8. Captur este o mașină dintr-o clasă care a fost deschisă de Ford Fusion (varianta europeană) – o mașină de oraș cu garda la sol mare, targetând clar un public feminin. Alături de el mai ai 2008, Sandero Stepway și mini-SUV – Nissan Juke, Opel Mokka sau Suzuki Vitara (proaspăt apărut), care, însă, cam în aceeași bani și dimensiuni, îți oferă tracțiune 4×4.
    Mașina este foarte frumoasă, cu finisaje peste media clasei mici. Pare să aibă succes la femei, fiindcă văd din ce în ce mai multe prin oraș. Genul de mașină care se alege cu inima, nu cu ochii la fișa tehnică.

  9. @Andy:
    Pot sa te intreb de cate ori ai intrat intr-o uzina Renault? Eu, de foarte multe ori (nu retin, de sute de ori). Nu am vazut niciodata, nicaieri, “masini pentru RO” sau “masini pentru FR”. Asta face parte din “legende soferesti”. Foarte multe companii pentru care am lucrat, au capacitati de productie in alte state decat cele de bastina. Iti pot declara (si sub juramant daca vrei!) ca NU exista nicio diferenta de calitate, nici macar la nivel microscopic. Asta ca idee. Pe urma imi place ca faci presupunerea ca am circulat cu TOATE masinile in Romania (si ca implicit, au fost cumparate de aici. Poate da, poate nu :) ). In sfarsit, unele modele se fac in Turcia altele in Franta. Ca idee NU exista niciun model care se face si in Franta si in Turcia (Megane de exemplu, berlina si breakul se face in TR, in timp ce hatchback-ul in FR).
    NU am spus niciodata ceva despre abilitatile francezilor in materie de inventii. Eu am spus (si raman convingerea mea FERMA) masini germane>masini frantuzesti. Din foarte multe motive, strict tehnice si economice (fiabilitate, tinuta de drum, siguranta, performante (puteri/cuplu ca sa fiu mai exact) directie, consum, intretinere si pret revanzare). Fac o paranteza: ai incercat, vreodata sa vinzi un Megane/Citroen/Peugeot la 250,000 km? Daca reusesti, dau de baut! Pentru mine masina este ceva care te duce din a in b in cat mai deplina siguranta, poate depasi fara efort soferii de duminica, (chiar daca se umfla tarata in ei!) si cu un cost decent. Nu ma intereseaza sa intoarca lumea capul dupa mine, sa imi dea “statut” (nu comentez valoarea umana a celor care cred ca un “cazan” le da..statut!), culoarea dizainu’ sau orice altceva in afara de abilitatile TEHNICE.
    PS. Meganul a fost masina de serviciu, iar pentru mine – la vremea respectiva – cea mai buna masina din lume. (Pentru ca era platita de…altii, nu ma costa ABSOLUT niciun ban!).

  10. Eu conduc destul de prost, dar am carnet. Chiar am dat 3000 pe o masina la mana a doua si un blog gatat sa fie reactivat. Te rog sa trimiti adresa mea de mail catre Renault, sa imi dea masina de test, gaz si o cazare de o noapte, promit sa imi dau sincer cu parerea.

    • @ipo: eu am zis să fac un gest de curtoazie şi să scriu două vorbe şi de maşină, deşi nu era treaba mea să o fac. Altfel, stai liniştit, nu-ţi dă nici un producător cazare o noapte şi, eventual, bani. În plus, asta a fost o plimbare de juma’ de zi, plecat la 11 şi întors la 6 seara, că Slănic Prahova e la doi paşi de Bucureşti. Mi-ai dat însă o idee: să scriu mai des despre maşini, că văd că prinde la public…

  11. MoldovOctonu: ” o proiectare facuta pe genunchi (de acolo pleaca toate problemele! de stabilitate, de directie (nu este precisa, in curbe, trebuie in permanenta corectata traiectoria”

    Proverbul hipstăresc spunea aşa: adevăraţii bogaţi sunt cei care se îmbracă în zdrenţe-vintage şi merg cu metroul, dar din când în când mai fac un downgrading şi merg în mare silă cu maşina de serviciu.

    Proiectarea făcută cu curul şi performanţele de râşniţă ale lui 1.5dCi sunt status symbols: ehhh, mare brânză un fier acolo, merg cu ea până la serviciu şi apoi poate să crape. Din aceleaşi motive din care Vertu are ecran monocrom. Arată că eşti prea nobil ca să te preocupe chestiuni atât de mărunte şi de proletare cum ar fi tehnologia.

  12. @Alex Mihaileanu: ma bucur ca, dei nu ies bani din articole de tipul asta, numai o plimbari de o juma’ de zi cu o masina pentru presa, dupa ce a calarit-o presa [presupunere rautacioasa], ti-am dat un impuls sa scrii. Si ma bucur si ca are succes genul de articole, asta-i al cin’spelea comenariu. Probabil ca cititorii tacuti sunt mult mai multi. Sau mai multi fata de ultimele advertoriale sau cum le mai numiti voi, ca sa nu sune nasol, care reprezinta un procent foarte mare al ultimelor articole de pe site-ul tau.

    Ca sa inchei cu una din ABC-ul bloggerilor, printre care m-am aflat si eu o vreme [preferand totusi titulatura de scriitor pe-un blog] [intotdeauna cu o intrebare comment-bait] [Cabral, trai-ti-ar][ultima paranteza, e corect, si fara diacritice]: este ca am fost delicat?

    Cu tristete,
    [am mintit, nu e ultima paranteza, dar semnatura e mai sus]

    • @ipo: ştii care-i ultimul advertorial? Ăsta. Ştii care e ăla dinaintea lui? Ăsta. Singurele campanii pe care le-am avut în ultimul an au fost la Telekom România şi încă vreo două-trei, asta pentru că nu am mai acceptat orice, şi se vede de la o poştă care-s alea, că includ campanii în care sînt invitaţi utilizatorii/clienţii să se implice. De aia, nici nu mă mai obosesc să precizez care e ce. E drept, în ultimele luni, nici eu nu am mai fost suficient de activ şi e la fel de drept că am scris şi articole ca urmare a unor informaţii primite la nişte conferinţe de presă la care am fost chemat. Mi se pare firesc să scriu despre ce am aflat acolo dacă o agenţie de PR a considerat că sînt suficient de relevant încît să mă cheme acolo. Dacă tu ai impresia că sînt “ultimele advertoriale”, atunci ai înţeles greşit ce public eu pe blogul ăsta. Poate tu nu faci distincţia dintre informare şi advertorial, dar eu am pretenţia că nu mă vînd, totuşi, pe o cafea pe care o beau la o conferinţă de presă şi că nu scriu decît atunci cînd consider că subiectul e relevant. Totuşi, înainte de a fi fost blogger, am fost jurnalist şi, crede-mă, am profesat suficient încît să ştiu ce mi se pare relevant. Dar, na, n-ai decît să crezi ce vrei.

  13. @Alex: o sa incep cu concluzia ta, n-am decat sa cred ce vreau. Sigur. Asta e ceva prea evident, nu trebuia mentionat, cred ca te-ai prins ca nu sunt idiot.

    Ce nu cred ca a razbatut din comentariul meu [desi la cat de mare a fost rabufnirea ta, poate] a fost dezamagirea. Dezamagirea nu provine decat din asteptari inalte, inselate. Chestia asta cu blogurile a fost pentru mine ceva nemaipomenit prin 06-08. Oau, opinie subiectiva fara influenta SGR, [hop, SGR? asta o stiu de la mama, ii spune inca “cap limpede”?] [mama e inginer TCM] fara bariere ideologice, spune ce vrei. SPUNE CE VREI. CE CREZI. Parea misto.

    Aveam o argumentatie, dar argumentele sunt facute ca sa convingi pe cineva, daca e posibil sa fie convins. Ce sa va conving [tu, altii, nu dau nume] ca merita sa scrieti AICI, pe bloguri, cand e mai mult PR decat altceva. You say guns, I say pistolas, tu spui PR, obligatii, eu spun fals, minciuna.

    Stiti bine ca s-a terminat. Stii ce vreau sa aveti in caap, si tu, si vp, si restul cu care as fi baut o bere atunci? Ati avut magia si nu ati stiut sa o folositi. De aia ti-am semnat, sincer, cu tristete.

    Poti sa tii asta ca pe un comment public, sau sa il dai FFWD cui stii tu. Poate stii mai bine. E un mesaj sentimental nu numai pentru tine. Cum spuneam pe blog la mine, si acum ma mananca sa scriu din nou [sa scriu orice], un blog parasit e un blog trist. La voi nu e trist, ca nu mai sunt bloguri.

    Sper ca nu ai luat-o in nume de rau, dar sunt covins ca esti de acord cu mine.

    ipo

    • @ipo: înţeleg ce vrei să spui. În cazul meu, a intervenit un burnout şi o lipsă completă de scris. Mai scriu textele săptămînale pentru VICE şi mai strecor şi pe aici, din cînd în cînd, altele. Dar am obosit şi m-a obosit mai ales politica, pe care am tot tratat-o în ultimii ani. Prin urmare, din cînd în cînd, atunci cînd n-am nici un chef să comentez nimic, un eveniment cu rezultate financiare e binevenit. Dacă pe tine nu te interesează, nu înseamnă că nu există cititori interesaţi. Dar, da, ştiu la ce te referi, însă cred că reacţia ta vizavi de publicitate este exagerată.

  14. Alex, masina are sistemul Start-Stop, adica opreste automat motorul la stop in ideea de a salva combustibil. Poate parea enervant pana e obisnuiesti cu el.
    Pentru ceilalti, calitatea si fiabilitatea in industria auto sunt teme foarte importante. daca acum 3-5 ani motorul x avea probleme aceste probleme sunt semnalizate si se trecere la remedierea lor, asa ca motorul fabricat acum s-ar putea sa nu mai aiba acel tip de probleme.

  15. @Alex: inteleg burnout-ul, toata lumea din 2006-2008 il sufera. Inteleg si publicitatea, lucrez in domeniu de 15 ani. :) Eu exagerez rar, dar e posibil sa o fac acum. Eu cand nu am mai avut nimic de scris, nu am mai scris [pentru altii]. Succes!