Retrospectivă: Publicitatea pe bloguri în 2007. Păreri despre 2008?

Pe la sfîrşitul lunii martie 2007, mai exact pe 28, la Ambasada SUA a avut loc o dezbatere despre jurnalism şi blogging. La momentul respectiv, printre cei care au avut ceva de spus s-a numărat şi Cristi Manafu. Cristi a avut o prezentare care se încheia cu ceva previziuni despre publicitatea pe blogurile din România. Am ajuns la ea din pură întîmplare, căutînd cu totul altceva, însă mi-au sărit în ochi cele scrise acolo. Prin urmare, să le luăm punctual (din paginile 7 şi 8, mai exact), ce s-a întîmplat şi cum s-a întimplat:

  1. În 2007 vor fi încercări de exploatare publicitară a blogului – total adevărat. AdSense a intrat şi pe piaţa românească, tot mai mulţi bloggeri şi-au trîntit scriptul, unii au primit cecuri, alţii ba.
  2. Majoritatea vor fi proiecte singulare/încercări punctuale – în mare, e adevărat. Totuşi, surpriza a fost campania LoganKissFM, care a cam rupt gura tîrgului. S-au băgat nişte bani, unii au cîştigat, alţii s-au ofticat. A mai fost campania lui Ionuţ Oprea la marketonline.ro, din care n-a cîştigat nimeni. Glumesc, evident, unii chiar au cîştigat ceva din ea.
  3. Blogurile derivate din site-uri mari (GSP, HotNews) vor reuşi să atragă reclamă tradiţională – adevărat doar în parte. GSP vinde reclamă tradiţională pe propriile bloguri, HotNews nu.
  4. O reţea de bloguri are şanse mai mari de a atrage advertising – adevărat. Pusă în aplicare. “Reţeaua lu’ Zoso” are deja clienţi, cel mai recent exemplu este campania PCgarage.ro.

Ce mai spunea Cristi?

  1. Blogurile cu trafic mare vor putea atrage extensii ale campaniilor obişnuite, dar nu vor vinde semnificativ mai scump decît un site obişnuit – Cristi anticipează, probabil că fără să îşi închipuie cît de repede va fi pusă în aplicare, campania Logan. Totuşi, mi se pare oarecum firesc să nu fie aceleaşi preţuri. Pînă acum, cel puţin, modul de calcul al valorii spaţiului publicitar de pe un blog a fost total diferit de cel al site-urilor obişnuite.
  2. Blogurile specializate probabil că vor atrage “proiecte” punctuale şi fără încasări semnificative – iarăşi adevărat, dacă ar fi să luăm în calcul ratecard-ul de pe comanescu.hotnews.ro, însă e doar un caz singular. Ar mai fi Bookblog.ro, dar nu ştiu care e marja de profit. Nu ştiu cîtă reclamă au vîndut cei de la tvblog.ro, respectiv monden.info. Altfel, dacă scoatem din ecuaţie blogurile GSP, nu am văzut nici un blog specializat cu cine ştie ce reclamă pe el, deci asta cam pică. Vor mai trece cîteva luni, dacă nu cumva un an, pînă cînd blogurile de nişă vor fi luate în calcul.
  3. Cînd vom avea bloguri cu influenţă mare pe nişe importante, vom vorbi de publicitate pe zona asta – avem. Chiar două: bookblog.ro şi monden.info. Publicitate există, cred că în 2008 vom vorbi despre profit.
  4. Bloggerii influenţi vor primi mai degrabă propuneri de proiecte de tip PR, dar rămîne greu de măsurat vizibilitatea şi influenţa acestora – într-adevăr, au existat însemnări plătite. Cel mai bine ies în evidenţă la Cristi Dorombach. Vizibilitatea se măsoară în traficul blogului pe care se face reclamă, influenţa în ceea ce se regăseşte în comentarii. Totuşi, e de remarcat faptul că, de cele mai multe ori, cititorii iau în considerare însemnările plătite şi chiar îşi pun problema dacă merită sau nu.

În aceeaşi idee, Cristi categorisea reclama după:

  1. domenii: servicii online, turism, asigurări, IT, probabil bănci, electronice şi retail. Nu am văzut bănci, turism şi retail. Probabil vor apărea în 2008. În schimb, am văzut reclame la sex-shop-uri. Beat that!
  2. tipuri de reclamă: bannere obişnuite, formate noi de bannere (125x125px), text ads, paid posts. Le-am văzut pe toate.

Nu în ultimul rînd, Cristi enumeră şi cîteva din criteriile pe care ar trebui să le îndeplinească un blog care va închiria spaţiul publicitar: predictibil, liber în exprimare (chiar dacă asta înseamnă pornografie), grad de vizibilitate demonstrabil, potenţial de oferire date palpabile, posibilitatea de a tăia factură. Ultima parte, cea legată de factură, pică în contextul unei reţele.

Bani investiţi în bloguri în 2007

Pe scurt, cam asta ar fi povestea lui 2007 în materie de publicitate pe bloguri. Ce nu ştim? În primul rînd, cîţi bani s-au cîştigat din reclame. Nu avem cum să calculăm şi, cu atît mai puţin, cum să estimăm o “piaţă”, în condiţiile în care ea abia se formează. Totuşi, nu cred că exagerez dacă aş spune că în 2007 s-a vîndut reclamă pe bloguri în valoare de 25-30 de mii de euro.

Atenţie, nu mă refer neapărat la bani cîştigaţi din bloguri, ci la bani investiţi. Altfel spus, în suma respectivă intra şi cei 10.000 de euro de la marketonline.ro, bani care s-au dus la un ONG, deci nu în buzunarele bloggerilor. Aş mai estima 10.000 de euro investiţi de la campania Logan şi pînă la finele anului, iar diferenţa ar putea fi acoperită de cîştigurile din AdSense şi alte “proiecte de PR” şi bannere vîndute la bucată, de către fiecare blogger în parte.

Pe de altă parte, o chestie care mi se pare tare simpatică este estimarea lui Ionuţ Oprea. La începutul lui septembrie 2007, Ionuţ spera ca BlogAgency să încheie anul cu o cifră de afaceri de minimum 25.000 de euro. Ultima oară cînd l-am văzut nu era chiar atît de vesel. Totuşi, dacă Ionuţ nu a reuşit să ruleze suma respectivă în publicitate pe bloguri, ea s-a rulat oricum, dar de una singură. Totuşi, nu cred că BlogAgency va ajunge să facă încasări de 200.000 de euro în 2008 nici să mă baţi.

Publicitatea pe bloguri în 2008

Eu, unul, văd în jur de 100.000 de euro rulaţi în bannere şi însemnări plătite în 2008. Pare mult la prima vedere, nu-i aşa? Ei bine, nu se va îmbogăţi nici un blogger în 2008. Sumele sînt relativ mici, agenţiile/regiile de publicitate încă nu vor să audă de bloguri, însă baza ar putea sta în campania electorală. Sînt extrem de curios ce partide or să se arunce la reclamă pe bloguri. Îmi închipui că PD-ul şi PSD-ul ar fi cele mai tentate de idee. Probabil că de aici ar veni şi grosul sumei. Altfel, estimările mele se limitează la aproximativ 60.000 de euro în 2008. Şi aici includ şi AdSense.

Totuşi, nu cred că pînă la sfîrşitul anului să existe mai mult de trei bloggeri care să trăiască exclusiv din scris pe un blog în română. Personal, tind să fiu mai degrabă pesimist. Cu toate astea, nu m-aş mira dacă m-aş înşela, iar realitatea ar fi alta. Să ne gîndim doar la creşterile de trafic înregistrate de tot mai multe bloguri în ultima perioadă (chiar în contextul în care ele nu apar în trafic.ro, site care tinde să nu mai fie de referinţă dacă se mai retrag încă vreo doi “mari” – şi mă refer la site-uri, nu neapărat la bloguri), la care adăugăm potenţialul masiv de PR.

Presa continuă să scrie despre blogosferă, chiar dacă uneori o mai ia şi pe arătură, plus că blogurile au cam devenit şi în România un trend în publicitatea online. Ce văd eu? Încă vreo două reţele de bloguri, însă nu cred în cele de genul myKinda în următoarele nouă luni.

Sînt curios ce anticipează şi restul lumii. Probabil o să trimit nişte mailuri şi voi centraliza răspunsurile într-un articol viitor. Pînă una-alta, aştept păreri şi comentarii de la cititori. Vă mulţumesc anticipat.

10 comentarii

  1. Eu zic ca esti optimist cu acea suma, cu tot cu campanie electorala ;) Dar sper sa ai dreptate, nu ar fi rau.

  2. eh, eu mi-am dat o parere. si, dupa cum s-a vazut, eu sint pesimist pe linga Ionut Oprea :))

  3. @Alex Mihaileanu: nu-i problema, ca e cam punctul pe i ce zici tu aici ;)

    Intrebarea mea este daca tu crezi ca politicienii chiar vor incerca sa intre cu posturi platite in blogosfera. Eu unul am dubii, dar….

  4. si eu sint curios… da’ vedem. cum imi fac un strop de timp liber, cum ma arunc la un sondaj. chk back soon :D

  5. au fost in 2007 si alte bloguri ce au avut proiecte punctuale(e drept ca insignifiante ca suma) – vezi de pilda la subsemnatul – http://alexbrie.net/publicitate-pe-site/

  6. Alex: tu ce parere ai de estimarea mea? esti de acord cu ea sau nu?

  7. una e sa pui un banner publicitar care e clar ca e banner acolo, alta e sa faci un post platit pentru un serviciu/magazin doar pt bani, magazin pe care e posibil sa-l detesti. In articol le zici de bine din suflet, il lingi peste tot si NU precizezi ca e post platit. tipul asta de posturi “asa-zis personale” vor scade lectura blogurilor mai mult decat puzderia de reclame viu colorate. Ca oamenii inghit reclamele din jur pentru textul interesant.. dar daca textul e tot reclama…

  8. @BlindGirl: eu am refuzat sa scriu posturi platite pentru servicii care nu mi-au placut. so… ;)

  9. o sa fie periculoasa rau de tot campania electorala pe bloguri.

    sarind de bani … va atrage afilieri politice, inchideri de bloguri si aratari cu degetul, eu nu m-as baga pentru oricine si nici nu as vrea sa fac asta daca nu as avea o motivare foarte puternica.

  10. tu esti un caz singular, eu am intalnit boggeri din top trafic care au declarat ca sunt nemultumiti de un serviciu dar nu scriu pentru ca cine stie cand e pont de bani dintr-o reclama, ceva :D

    deci vorbesc cunoscand si raspunsuri de alta natura si cantarindu-le. Nu ma refeream la tine, problema e mai complexa de o singura persoana si daca multe o vor imbratisa imaginea blogurilor per ansamblu cu “increderea in pareri sincere si personale” va avea mult de suferit.

    Si de la asta la chestia ce o sugereaza piticu e doar un pas… nu de alta dar am facut si eu parte din ONG uri si stiu ce inseamna apolitic pe hartie doar… etc