Românii sînt inteligenţi şi… urmează lista cu defecte

Şi nesimţiţi. Exemple? Cel puţin trei români se pişă, zilnic, în gangul de la colţul blocului în care locuiesc eu. Şi ignoranţi – le zici să-şi strîngă gunoiul şi ei aruncă şi mai mult peste. Românii sînt şi leneşi – doar uitaţi-vă la cîţi Dorei avem, care trag de timp şi nu-şi fac treaba, după care se plîng că nimeni nu munceşte ca lumea în România. Românii sînt răi, românii sînt profitori, sînt zgîrciţi, sînt bîrfitori, lacomi, sînt… de toate, şi bune şi rele.

Da, ştiu, sînt Gigă Contra, nu-mi convine, dar trebuie să fim realişti. Ideea campaniei e mişto, dar are o mare problemă: arată că românii sînt mai ales ipocriţi. Exemple? Campania asta, făcută în prag de 1 decembrie, e tipică românilor, care-şi aduc aminte cît de patrioţi sînt doar atunci cînd se sărbătoreşte cîte ceva. Vreţi să schimbaţi ceva? Puneţi de nişte campanii serioase de deşteptare a românilor. Educaţi-i să nu se mai îmbulzească la o lansare de hypermarket doar pentru că-i ofertă de “două peturi de bere la preţ de unul” – ştire văzută chiar aseară, la TV – sau să plece cu pernele din magazin de ciudă că n-au mai prins ţoale Versace, la H&M, pe măsura lor.

Trist însă e că şi dacă s-ar face campanii, o bucată de vreme, pînă s-ar umple de ruşine – iar asta ar necesita nişte ani, cred – mesajele vor ajunge la toate lumea, dar vor avea efect tot la cei care au calităţile pe care le vrem promovate. Adică “noi zicem, tot noi ne auzim”. Vor fi simţiţi cei care sînt deja simţiţi, vor fi harnici doar cei care-şi fac deja treaba bine, vor fi săritori cei care au arătat, şi pînă acum, că sînt săritori. Restul se vor indigna pe moment şi, cîteva zile mai tîrziu, se vor întoarce la a face ceea ce ştiu ei mai bine: să-şi cultive în continuare defectele.

N-ar fi mult mai mişto să încercăm să schimbăm ceva în viaţa reală în loc să schimbăm nişte sugestii oferite de Google, aceleaşi care, peste cîteva luni, vor fi tot acolo, după ce alte cîteva milioane de străini vor fi căutat ceea ce caută ei, de obicei, despre români?

11 comentarii

  1. Da, campania de la ROM e aparent buna. Are intentii bune si e se adreseaza internautilor.

    Dar sa fim seriosi: apa trece, pietrele raman!

    O sa fiu mandru ca sunt roman si o sa-i laud pe romani atunci cand realitatea de pe strada o sa ma “oblige” sa fac asta. Degeaba avem cateva varfuri care ies din mediocritate si merita sa fie promovate/laudate/recompensate s.a.m.d.

    Cum evaluezi corect romanul? E simplu!
    1. Mergi 1 km cu masina sau pe jos pe o artera pincipala a unui oras si o sa vezi: romani prost crescuti care incalca zeci de reguli de circulatie, arunca mucuri de tigari si gunoaie din masina pe geam in mijlocul strazii, ocupa trotuarul cu masina sau cu mica lui “afacere”, intra in libertatea ta doar pentru ca poate, polueaza fonic, isi plimba cainele care lasa escremente peste tot si nu curata in urma lui, lasa cainii pe strada si li se pare normal si alte mii de exemple!
    2. “Butoneaza” doua ore telecomanda si o sa vezi acelasi gen de emisiuni facute de prosti si pentru prosti cu situatii regizate pana la penibil. Aici se inscriu pana si emisiunile de stiri care promoveaza tot ce e mai rau in tara asa si aloca muuult prea putin spatiu de emisie lucrurilor pozitive sau campaniilor de educare. Da, mesajul “Excesul de sare, zahar si grasimi dauneaza grav sanatatii!” are acelasi efect ca indemnul dat de un parinte copilului neastamparat ce pleaca la joaca: Sa fii cuminte!

    • Românii “e” deştepţi (cum ar fi zis răposatul Camil Petrescu);
      • Românii “e” cinstiţi (cum ar fi zis Caragiale);
      • Românii “e” ţigani (cum ar fi zis Sarkozy);
      • Românii “e” alegători (cum tot promite PSD că o să vedem în 2012);

      Mai presus de toate, românii “e” atât de nobili încât nu le ajungi nici cu prăjina la nas, au blazon şi-n cur: orice Dorel care se face că dă la lopată, se uită la Mircea Badea şi bea două peturi de bere la preţ de unul (deşi mai degrabă bea patru peturi de bere la preţ de două şi se pişă în gang cât pentru toate patru) are grijă să te informeze de la înălţimea cozii lopeţii că el e demn, nobil, român verde, şi peste toţi “ăia cu şcoală care dă fapt e proşti şi piţipoancele care de fapt e urâte, dar e vopsite şi are silicoane” :P

      ~Nautilus

  2. Omitem ca nu e prima oara cand se intampla asta, adica cei de la Rom sa faca o campanie cu iz nationalist in care lumea sa se revolte si sa transmita mai departe o pagina cu reclama la ciocolata.

    Ne concentram prea mult pe ceea ce vrea sa para campania (una nobila) decat pe ceea ce este (un mod de a vinde ciocolata). In acest sens, nu as prea lua-o in serios in ceea ce priveste mesajul nationalist.

  3. Caracteristicile unei societati se echimba extrem de greu, in zeci si zeci de ani. Este un fapt dovedit stiintific.
    Suntem un popor abrutizat si nu exista medicamente minune care sa ne faca bine. Doar timpul.

  4. referitor la paragraful:

    “Trist însă e că şi dacă s-ar face campanii, o bucată de vreme, pînă s-ar umple de ruşine – iar asta ar necesita nişte ani, cred – mesajele vor ajunge la toate lumea, dar vor avea efect tot la cei care au calităţile pe care le vrem promovate. Adică “noi zicem, tot noi ne auzim”. Vor fi simţiţi cei care sînt deja simţiţi, vor fi harnici doar cei care-şi fac deja treaba bine, vor fi săritori cei care au arătat, şi pînă acum, că sînt săritori. Restul se vor indigna pe moment şi, cîteva zile mai tîrziu, se vor întoarce la a face ceea ce ştiu ei mai bine: să-şi cultive în continuare defectele.”

    e cu atat mai mult un motiv de a derula astfel de campanii tocmai pentru a confirma celor care sunt sau incearca sa fie mai buni ca sunt pe drumul potrivit si sa diminueze sansele acestora da a se converti in romanii trecutului.

    iar ca rezultat pe termen lung, romanii aia rai se vor converti usurel catre ceea ce ne dorim noi de la natiune.

  5. Apropo de 2 beri la pret de una. La Walmart au murit vreo 2 acum 2 ani cand se deschidea magazinul de Black Friday. I-a calcat multimea in picioare. Romanii sunt la fel ca oricare popor. Unde nu vezi intamplandu-se din astea probabil ca amenzile sunt mari si se aplica. Diferenta e ca la noi aia care se bucura de vizibilitate mai mare cauta barne prin ochii tuturor. Vorbiti cu straini care vin pe aici si vedeti cum li se pare lor. Duceti-va prin tari straine si locuiti acolo vreo 1-2-3 ani sa vedeti cum e. Comparatii cu tari pe care le-ati vazut 1 saptamana in vacanta n-au nici un rost.

    • @Combo: eu sint de acord ca la fel e cam peste tot, cu un singur amendament. La ei, se calca in picioare in black friday, la noi se calca in picioare cind e redus pretul unei tigai cu patru-cinci lei. Parca-i diferita diferenta asta, nu? :))

  6. Inteligenti? Majoritatea romanilor se duc sa pupe moaste in loc sa mearga la medic. O groaza de romani fac credite pentru perdele sau pentru marea imbuibare de Craciun. Chestii foaaarte inteligente…

  7. @Alex: E pe dracu diferenta, tot niste nemancati si aici si acolo.
    @brontozaurel: Tot la biserici se duc si aia, de fapt majoritatea comunitatilor se contruiesc in jurul bisericilor, cu oamenii care se intalnesc duminica de duminica. Iti recomand o vizita in US, atatea biserici ca acolo nici la Vatican nu cred ca sunt. Societatea de consum vestica la ce crezi ca face credite ? La carti de fizica atomica ?

    Cu campanii nu se rezolva nimic ever. Alea merg cand oamenii se aduna la biserica duminica si te-a vazut vecinul scuipand pe geam si te face de ras in fata tuturor celor din grupul tau. Daca nu exista comunitate din care sa faci parte si a carei parere sa conteze … nema efect.

  8. adevarul doare. si se pare ca doare tare…
    afara-i vopsit gardu’ si-nauntru leopardu’. in loc sa reactionam pozitiv si sa vedem ca exista o oportunitate de imbunatatire facem ca pisica si incercam sa ascundem mizeria :)

    PS. daca in google scrii doar “romanii” apare … “au talent” asa ca nu vad problema

  9. cei care au cuvinte despre noi asa de proaste cred ca in primul rind ii caracterizeaza pe ei.eu cred numai ca defectul cel mai mare al romanilor este inginfarea de a se crede prea bun fata de semenul lui, fata de cel ce cere drepturi,fata de cel care munceste,fata de cel sarac fata de cel fara posibilitatea de a fi mers la o scoala,fata de cel care s-a nascut la sat sau in oras iar asta ne face slabi in ochi altor popoare si auto critica nu e deajuns trebuie MOBILIZARE in orice lucru chiar si in aceasta campanie.