Să ne mai batem joc de-o autostradă. Azi, tronsonul de A2 de la Cernavodă

Vă rog, uitaţi-vă, la poza de mai sus. E de pe vremea cînd încă nu era gata bucata de tronson care pleacă din Cernavodă spre Constanţa. Ce nu vi se pare în regulă? Vă zic eu ce nu mi se pare mie. Nu-s foarte umblat prin lume, dar o bucată de Europă tot am văzut şi, în bucata aia, am văzut şi nişte autostrăzi – ba prin Italia, ba prin Franţa, ba prin Spania. În toate ţările alea, autostrăzile sînt autostrăzi, nu drumuri judeţene.

Ce vreau să spun e că m-am întors, în primăvară, din Malaga, complet deprimat. Am luat autobuzul pînă-n Marbella, un drum de vreo trei sferturi de oră pe nişte şosele de-ale lor. A-7 este un drum ca-n palmă. Da, şi la ei lipsesc, pe alocuri, gardurile dintre sensuri – or fi ajuns hoţii noştri de fier vechi, cine ştie? -, dar dincolo de asta, drumul ăla este pe un plan drept. Şi aveţi în vedere că Sudul Spaniei, Costa del Sol, este o zonă cu munţi, nici pe departe cu cîmpii. Nu vreau să spun decît atît: drumul e drept, nu urcă, nu coboară, ai vizibilitate maximă. Au tăiat munţii ca să nu urce, au ridicat viaducte, ca să nu coboare, am văzut stîlpi de zeci de metri înălţime care susţineau autostrada.

La noi, au pus, repede, de-un drum judeţean cu cîte două benzi pe sens, început acum zece ani şi în continuare neterminat, au crescut limita de viteză, au trîntit cîteva spaţii de servicii şi nişte garduri, şi l-au botezat A2, Autostrada Soarelui. Ar trebui, sincer, să ne fie ruşine.

18 comentarii

  1. Alex, ala era doar “terasamentul” :-)))

  2. O sa filmeze fazele alea cu masinile de politie care “zboara” după fiecare deal de-ala :-)) http://www.youtube.com/watch?v=-Phurqwcgw4

  3. Cred ca realizezi ce le ceri celor care au proiectat/construit autostrada, vorbesc de toti cei care au mancat o paine zeci de ani dupa urma ei…ar mai fi durat inca 30 ani si ar fi costat de 30 ori mai mult daca s-ar fi facut asa cum povestesti…

  4. alex, pe A6 in germania(zona kaiserslautern) elevatia este mult mai mare)e drept. in austria spre villenbach, in slovenia….deci nu numai la noi

  5. scuze, completez “…elevatia este mult mai mare(e drept sunt 3 benzi acolo)

  6. In Germania, o buna parte din autostrazi urmeaza profilul terenului. Lyon-Geneva cred ca este 75% viaducte si tunele.

    Trebuie sa ne hotaram ce vrem: autostrazi functionale si ieftine sau panta maxima de 4%, la – probabil – cele mai mari preturi din lume (pe motiv de coruptie si ineficienta).

  7. Autostrada care leaga Budapesta de Viena, dar si cea de la Viena la Munchen are multe portiuni din astea. Si sunt tot dealuri pe acolo, nu munti… Foarte putine sunt portiunile cu panta zero. Inclinatia e foarte usor de sesizat atunci cand ai pilotul automat setat.

  8. Asta-i ca aia, “de ce n-ai basca ma?”. In primul rand inclinatia este accentuata artificial din cauza pozei (locatie+ zoom). Apoi, afla ca exista niste normative care stabilesc pantele si rampele maxim posibile pe o autostrada. Atata timp cat s-au respectat (si sigur asa e) eu ma bucur ca s-a facut asa. Si cu diferenta de bani se construiesc cativa kilometri in alta parte. Pentru ca ce vrei tu ar fi costat enorm. Nu cred ca realizezi, dar in poza se vad vreo 2 km sapati prin dealuri inalte si 2 viaducte mari. Acolo era un deal uniform, unde vezi tu terasele alea. Cantitatea de excavat acolo a fost uriasa, uita-te cum arata camioanele din zare comparativ cu dealul care a fost taiat in doua.

    Si poze din timpul constructiei: http://a2cernavodamedgidia.ro/imagini

  9. Confirm si eu ce spune Cosmin si mai adaug: autostrazile din Croatia si cea mai recent utilizata de mine, Egnatia Odos din NE Greciei. Deci nu mi se pare nimic exagerat. Altele sunt problemele la autostrazile noastre, nu inclinatia!

  10. De ce ar trebui sa-mi fie mie rusine? Ca au furat unii? Ca sunt incompetenti altii? Sa le fie rusine celor care i-au pus acolo (prin vot sau prin numirea de catre cei votati). Eu nu i-am votat.

  11. Tocmai ce am trecut anul asta pe A7 si pe AP7 pe Costa del Sol si Costa Blanca. A7 in zona Marbella e dreapta, dar in zonele unde traverseaza muntii A7 si AP7, niciuna nu e dreapta. Sunt foarte multe curbe, pante si limitari de viteza specifice tronsonului.

    Ai dreptate in ceea ce spui cu privire la “valurile” din poza cu autostrada A2. Nu-mi aduc aminte sa fi intalnit asa ceva in Spania.

  12. ioi… :) adica o sosea mai mare. si oh, yeah… dupa un an de spania, cand am sosit in romania, primul lucru pe care l-am simtit au fost denivelarile si gropile. ma rog, economie la masajul anticelulita

  13. Fara suparare, dar am mai vazut autostrazi asa – portiunea de M3 parca intre Budapesta si Viena e asa si e chiar foarte fain, o sosea plana permanent devine…adormitoare.

  14. Pe principiul ‘trei surse doamne si toate trei nu le-am verificat’, un prim-plan cu varful dealului buclucas:
    http://a2cernavodamedgidia.ro/images/morfeoshow/viaductul_nr-4039/big/11.ViaductulNr.2-Km.152+300-Iulie2012.JPG

    Se vede ca dracul nu e chiar asa de negru. Sursa: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=93202889

  15. mie imi place: adauga putina senzatie pitoreasca unei autostrazi plictisitoare

    p.s. ca tot se vorbea de furat, 85% din banii pt Cernavoda – Agigea au venit de la UE

  16. Daca tot te lauzi atat ca te-ai plimbat prin Europa, la vecinii de peste Tisa ai fost? Ca dupa cum ai scris mai sus nu mi se pare decat ca esti un alt hater, ungurii au prin campia Panonica inclinatii mult mai mari ca la noi. Tu du-te la mare la bulgari pe la Harsova si lasa-ne pe noi astia mai prosti sa ne inghesuim pe acest drum judetean denumit A2.

    Acum 10 ani cand inca descopereai ce e ala computer, te bucurai mai mult de anumite lucruri, acum ai devenit, ca majoritatea compatritilor, un om rau, chiar nu putem sa ne bucuram de o chestie construita, tot timpul nu e facut ca lumea si tot timpul sunt probleme?