Sinaia și pârtiile - și ce s-ar putea îmbunătăți

Sinaia și pârtiile – și ce s-ar putea îmbunătăți

N-am mai fost de vreo zece ani, cred, la Sinaia, și nici nu m-am dat pe vreo pârtie, pe-acolo, până anul ăsta. Și cum sunt începător în ale datului pe chestii alunecoase (placă, schiuri), singura altă stațiune cu care pot să compar (și în care chiar m-am dat) e Les Deux Alpes, în Franța.

Comparația nu e neapărat corectă, dar e cumva relevantă pentru ce-am găsit la francezi și ce s-ar putea îmbunătăți la Sinaia. Sau la Predeal, Sau oriunde, pe la noi. Da’ hai să-ncep cu lucrurile bune:

  • ultima oară când am fost la Sinaia, se pregătea un soi de apocalipsă arhitecturală, răsăreau pensiuni de-aiurea, vopsite după ureche, se plătea doar cash (OK, era acu’ zece ani, știu), lucrurile s-au schimbat, orașul e mult mai curat (nu mai sunt gunoaie pe trotuare și nici chiștoace peste tot)
  • de la cota 1400 la cota 2000, infrastructura de cablu e la standarde pe care le vezi lejer pe-afară. Ultima oară când am ajuns la cota 1400, era fix o parcare, iar la cota 2000 era jale. Bine, era și ceață, dar na…

Chestii care ar putea fi îmbunătățite:

  • înțeleg că Telecabina e a lui Adrian Sîrbu, care refuză să bage un leu în ea. Aia e o relicvă comunistă și a rămas ca acu’ 40 ani, în vreo doi-trei ani o să devină pericol public
  • avantajul respectivei telecabine e că se termină direct în oraș, iar primăria ar trebui să facă un pustiu de bine să lege cota 1400 de centrul orașului pentru că are un potențial imens de a atrage schiorii de-o zi, ăia care iau trenul din București dimineața și pleacă seara
  • spre deosebire de telecabina lui Sîrbu, care are fix două vagoane, câte unul per sârmă până la 1400 și doar unul de la 1400 la 2000, de stai la coadă câte jumate de oră ca să urci, o gondolă nouă ar trebui să funcționeze precum cele de sus, multe pe cablu, câți intră, atâția pleacă, următoarea vine la 40-50 secunde după
  • eu cred că cei din primărie încă nu sunt conștienți de potențialul pe care li-l facilitează CFR-ul pe ruta București-Brașov. Nu e o viteză grozavă, 117-118 km/h (am folosit o aplicație pentru a verifica), dar o oră jumate pe ruta București-Sinaia nu e chiar atât de mult. Dacă infrastructura feroviară ar permite un 160-180 km/h, sau dacă CFR n-ar mai avea monopol și firmele private (am văzut două, una Regio Călători și una Astra ceva) ar fi lăsate să vină cu automotoare dese (la 30 minute), toată Valea Prahovei ar avea de câștigat
  • bașca, mi s-a părut surprinzător să nu văd tocmai în gară o hartă cu pârtiile. Există una cu traseele de trailing pe timp de vară, că doar nu e ca și când iarna n-ar fi cel mai important sezon pentru oraș, dar nu și cu indicații despre cum să ajungi mai repede pe pârtie. E o chestie mică, care cere o investiție infimă, dar extrem de utilă
  • la Sinaia, ar merita niște investiții mai mari în tunurile de zăpadă. De exemplu, să nu mai ai doar două pârtii la cota 2000 deschise, ci să poți să le dai drumul oamenilor și pe roșii, către 1400 (cred că era una, dar nu neapărat deschisă, ci pe riscul cui avea chef) și cred că ar fi ideal să mai bage bani în crearea altora
  • Valea Soarelui/Lăptici e o pârtie foarte scurtă pentru o albastră și chiar dacă ar însemna investiții mari (și, probabil, niște defrișări pe ici-colo), pe termen lung, ar fi grozav pentru cei care vor să învețe
  • apropo de începători, un jandarm de la cota 2000 era foarte mândru de bandă. Pârtia aia pentru începători are vreo 50 metri, e literalmente o rușine. Înțeleg că mai e una la cota 1000, dar acolo n-am ajuns
  • teoretic, ar fi un strop de loc pentru amenajarea unei pârtii de începători mai lungă, una cu “ciocane” (sau cum s-or chema chestiile alea pe care le bagi între picioare și te trag la deal), sau cel puțin să monteze infrastructura de genul ăsta până la singura pantă mai abruptă și s-o lase la liber. Eu n-am simțit nevoia să cobor panta aia, mai ales că nu m-am mai urcat pe schiuri din martie, dar n-am avut încotro
  • pârtiile sunt în continuare marcate aiurea. Ai niște săgeți colorate, ba sunt albastre, ba sunt roșii, pe o pantă ușoară, deci eu ce ar trebui să înțeleg: că Valea Soarelui e albastră sau e roșie? Iar gardurile alea de lemn sunt moartea pasiunii dacă le lovești (zic mersi că n-a fost cazul). Pentru marcarea pârtiilor, nu e mai simplu să ai niște plase colorate bine ancorate? E pârtie albastră? Să fie plasa albastră
  • am eu un fix cu albastrele pentru că sunt începător, dar chiar sunt foarte puține pe Valea Prahovei. E drept, muntele e de vină, da’ cu un pic de cap, cred că ar merge amenajate mai multe – poate, dacă terenul permite, o prelungire către Babele sau Caraiman?
  • la Azuga, de exemplu, nu apare niciuna dacă e să le cauți pe hartă, la Predeal sunt șase cu totul, din care două albastre probabil la fel de scurte ca Valea Soarelui, la Bușteni e fix una roșie, iar în Poiana Brașov ai două foarte scurte și una mai de doamne-ajută
  • practic, Valea Prahovei e domeniu schiabil doar cu numele, pentru că infrastructura de pârtii e aproape inexistentă comparativ cu alte țări. La modul cel mai serios, pârtiile din Prahova-Brașov par mai mult un soi de moft al unui dictator care-a vrut și el să fie ceva ca afară, pentru clica lui de minioni, și mai puțin ca un model de business
  • toată zona ar putea fi mult mai bine amenajată dacă în loc să-și bată capul doar o singură primărie, Sinaia, și-ar bate capul mai multe. Ar putea, de exemplu, să înceapă cu limbajul vizual. Dacă te apuci să cauți pe net hărți cu pârtii, telescaunele sunt marcate ba cu verde, ba cu negru, de nu știi care-i de urcat și care-i pârtie nasoală. Ar putea, de exemplu, să cumpere drepturile de folosire sau să facă ceva similar
  • BrandTailors au făcut o treabă bună cu identitatea vizuală pentru serviciul de transport urban din Sinaia, ar merge declinată și către alte localități. Site-ul nu e neapărat grozav, dar e OK, e funcțional. Din păcate, celor de la BrandTailors le-a fost lene (sau n-au fost lăsați) să redeseneze hărțile și să pună pe site unele la niște rezoluții decente, unde să se vadă cifrele și literele în clar. Mă rog

Altele, la grămadă:

  • mi se pare că turismul, în România, e lăsat cumva la mila sorții. “Domeniul schiabil” de pe Valea Prahovei ar merita cumva unit. Știu că implică și mai multă birocrație, dar o autoritate a domeniului schiabil Prahova-Brașov ar fi binevenită dacă ar fi formată din niște profestioniști
  • de exemplu, aduci unul-doi experți din Franța, Elveția, Austria, oricare dintre țările unde se schiază, și îl ții doi ani să îți facă un plan prin care să unești stațiunile. De ce n-ai putea urca, de exemplu, din Bușteni, să cobori pe pârtie până pe la cota 1400 în Sinaia, și de-acolo să ai altă pârtie care să te lase înapoi în Bușteni, că tot e la o aruncătură de băț?
  • nu există nici un plan coerent legat, de exemplu, de transport. OK, cobori de pe Caraiman până în Predeal, să zicem (ignor natura acum), și ai autobuze din 15 în 15 minute între stațiuni. Da, știu, implică o autostradă sau măcar o centură, ca să elimini blocajele din trafic, dar hei!, măcar ai un transport în comun care îi ajută pe turiști
  • la fel, nu există nici un soi de colaborare cu CFR-ul (indiferent dacă vorbim de Călători sau de Infrastructură) pentru a băga trenuri mai dese (deși, sincer, nici acum nu e rău cu unul pe oră, în fiecare dimineață) și pe distanțe mai scurte (până la Brașov)
  • același lucru e valabil și pentru alte domenii, precum Transalpina sau Păltiniș, e foarte greu să ajungi acolo dacă n-ai mașină, iar trenurile ar fi perfecte pentru asta. Nu neapărat pentru București, ci inclusiv pentru Vestul țării – să faci o oră din Timișoara sau din Cluj până la pârtii chiar nu e mult. Moldova nu e la fel de generoasă, aia e, deși cred că, dacă și-ar bate cineva capul, ar putea să facă un plan și pentru zona Vatra Dornei
  • legat de Sinaia, skipass-ul mi se pare un pic cam scump. 30 euro/zi nu e chiar de ici-colo, drept dovadă că majoritatea celor de pe pârtii poartă Wedze, brandul Decathlon, de la haine la căști (care nu cred că-s cele mai grozave) și schiuri/plăci, iar reducerea pentru trei zile nu e chiar atât de mare (ceva de genul 22 lei/zi), că nu ești Franța, unde ai pârtii și costă 45 euro/zi. Și nici n-am văzut opțiuni pe cinci sau șapte zile, ceea ce mi se pare stupid
  • legat de Wedze și brandurile proprii ale Decathlon, eu am o problemă cu pantalonii lor de schi – acu’ trei ani, aveam baltă în ei după câteva căzături. Anul ăsta, nu mi-am adus echipamentul (m-am uitat pe știri și nu era destulă zăpadă), dar mi-am făcut treaba cu o pereche de pantaloni de fâș – Quechua Forclaz 500. Sunt niște suprapantaloni de drumeție, de fapt, pe care i-am folosit mai mult ca pantaloni de ploaie prin Anglia, țin apa departe, i-am luat peste blugi
  • cu geaca a fost mai complicat, că am folosit layerul exterior al unei 2-in-1 de la The North Face (ei îi zic 3-in-1, dar mno), dar nefiind suficient de lungă și nici bucata aia aderentă la pantaloni (care n-au nici protecția pentru spate, aia tip salopetă), mi-a intrat un pic de zăpadă pe la curea – dar surprinzător de puțină, totuși
  • apropo de pantaloni, e prima oară când am plecat cu șosetele uscate, au acoperit bine clăparii

În fine, cred că se poate mai bine pe Valea Prahovei. Dacă n-ar mai exista microinterese pe-acolo și orgolii și invidii între primari, s-ar putea face multe lucruri mult mai mișto. Dacă a putut primăria din Sinaia, cred că și celelalte ar putea urma modelul. Lipsesc pârtiile, mai ales pentru o zonă atât de extinsă, sunt prea puține, dar idei s-ar găsi dacă cei de acolo chiar ar fi interesați. Nu e rău, dar nu e nici grozav.

Dacă vreți să vedeți vreo șapte căzături, iacătă un timelapse direct din GoPro:

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

3 comentarii

  1. Din punctul meu de vedere nu prea mai ai ce face in Sinaia. Acele pârtii de care zici tu ca ar avea nevoie de tunuri de zăpada sunt pârtii negre. Nu are ce caută toată lumea pe ele și e ok așa cum sunt, lăsate pentru freeride. De acord ca marcajul pârtiilor e jalnic, in orice stațiune din România.
    Telecabina din Sinaia e o mizerie. Ma bucur ca cei care se ocupa de Valea Soarelui au construit telegondola de la 1400 la 2000. Să-l mănânce cancerul pe Sârbu!
    Iarăși, in opinia mea de “plăcar”, n-ai cum uni domeniile schiabile, toate pleacă din creasta și se opresc in stațiuni de pe valea Prahovei. Sa faci autobuze ca in Franța înseamnă sa ai domenii schiabile de câțiva zeci de kilometri pentru ca nimeni n-o sa coboare in Sinaia și apoi sa ia autobuzul către Bușteni sau w/e; chiar dacă ai avea linie/banda/sosea dedicată , e prea mult timp petrecut in autobuz. Am fost in Risoul și jumate de zi m-am dat acolo, cealaltă jumate de zi am ales pârtiile “dedicate” altei stațiuni (făceau parte din același domeniu schiabil, aveam acces cu același skipass) dar abia la sfârșit de zi am luat autobuzul către Risoul. Bineînțeles, puteam la fel de bine sa urc și sa cobor in Risoul; acest lucru mi se pare imposibil pe valea Prahovei.
    Legat de amenajări și defrișări, e cu dus și întors. Sunt total împotriva opririi progresului de dragul conservării dar nici nu poți da drumul la defrișări pentru ca ajungem la vorba populară, “îi dai un deget și-ți ia toată mâna”, adică taie tot.
    Skipassurile sunt nesimțit de scumpe pentru ce au de oferit majoritatea stațiunilor din România, de aia prefer sa merg in Bansko pentru orice ieșire mai lunga de o zi.
    Despre echipament, părerea mea e ca Quechua e mult peste Wedze cu toate ca și acum, ocazional, mai folosesc o pereche de pantaloni de la wedze pe care i-am cumpărat in 2012 (ce-i drept, erau cea mai scumpă pereche de pantaloni ai lor).

    Transalpina e mâncata de corupție și lupta pe ciolan la nivel local și județean.
    Straja e administrata de niște jigodii de oameni care îți vând skipass iar apoi îți interzic accesul pe pârtie, dacă ești “plăcar”.
    Rânca/Parâng ar avea potențial dar la fel, corupția și lupta pe ciolan strica tot.

    In concluzie, in afara de Sinaia și Poiana Brașov, unde administratorii chiar se lupta sa facă ceva, toate celelalte stațiuni/stațiuni de ski din România sunt administrate de niște incompetenți, ajunși acolo doar prin șpagă/mita sau nepotism și nu au cea mai mică idee despre ce înseamnă un domeniu de ski sau management in general.

  2. Idei sunt destule, insa uitam cat de mult suntem in spate din toate punctele de vedere.

    In primul rand, fiecare localitate este stat in stat.
    Nu exista proiecte comune, fiecare trage strict pe aria sa (asta daca o face).

    La cota 2000 este o increngatura de albastru cu rosu, iar pe partie e ca in trafic, adica se descurca fiecare cum poate, daca poate.

    Legat de cat de anapoda e totul in Romania, iata niste elemente oarecum interconectate:
    – ai realist 2-3 luni de zapada la cota 2000, in rest poate fi semnificativ mai scurt sezonul.
    – multi se opresc la Sinaia pt ca traficul catre Bv e ucigator.
    – trenurile CFR pe ruta Bv-Bucuresti au 2-3 vagoane! De sarbatori a fost omor, s-a mers pe “tampon”. De ce? Pai pentru ca fizic CFR nu mai are vagoane functionale.
    – in Sinaia parcarea e un cosmar, iar cand mergi la gondola, o sa vezi ca cele doua parcari nu ajung, ba s-a ajuns la o coada de 2 km pe drumul catre cota, plin de masini parcate.
    In centru exista 2 parcari private, cu 10 lei/ora!
    E o afacere geniala, iti spun! Primaria vrea sa faca o mega parcare pe muntele din fata garii.
    Problema este ca de acolo ce faci? Autobuzul T1 merge din ora in ora!
    – la noi sezonul de schi incepe cand oamenii nu mai au concediu.
    – ultima ministresa a invatamntului a gasit de cuvinta sa scoata vacanta aia amarata de iarna, pe motiv ca sunt prea multe vacante, iar cea de Paste e mai buna (bagam oo, kilarim mielu)
    Da, era jihad in acea vacanta, pt ca cozile erau de 30 minute la fiecare urcare, dar puteam trimite copilul in tabara de schi.
    Acum ma duc doar in Week-end, si zau ca dupa un timp ti se ia de fuga de la ora 6 pe DN1, iar cand ajungi la Sinaia vezi ca bate vantul si nu merge gondola.
    Copiii nu sunt nici ei asa mari fani alergat in fiecare weekend pentru 3-4 ore de inghetat pe schiuri, pt ca asa vrea tati.
    – costurile adunate sunt mari, foarte mari. (transport, gondola, skipass, cazare, masa)

    La anu “dau bolnavi copiii”o saptamana si fug cu ei prin Austria/Franta.

  3. Legat de parcare in Sinaia, parca costa 15 lei pe zi sau 10 lei pe ora. Puii mei, locuri de parcare se gasesc. Hai sa nu ne legam de parcare ca aia e. Hai ca nu e deloc scump. Ba chiar e posibil sa fie si una gratis pe undeva pe la telecabina.