Skol: Cum transformi o idee bună într-o campanie proastă

Dacă circuli cu metroul, n-ai cum să nu observi cele cîteva reclame plasate strategic mai ales la Universitate şi la Unirii. Sînt nişte ad-uri pentru Skol, cu mesaj social – printre altele, care ar trebui să scoată în evidenţă noua sticlă, respectiv noua cutie a berii. Ei bine, dacă ideea de a educa nesimţiţii care circulă cu metroul e cît se poate de mişto, nu acelaşi lucru l-aş spune despre execuţie.

Reclama Skol

Poate că e vorba de culori, poate că e vorba de fonturi, poate că e vorba de verdele sticlei şi doar atît, eu am reţinut mesajele, am reţinut ad-urile, dar în loc să ţin minte că e vorba de Skol, am trăit constant cu impresia că e vorba de Ursus.

Reclama Skol

Personal, mi se pare grav. Şi nu mi se pare grav că, în ciuda literelor cît China, nu am reţinut “Skol”, ci mi se pare grav că e posibil să fie foarte mulţi alţii care au reţinut altceva. Pentru că omul percepe, cînd vine vorba de o reclamă, în primul rînd vizual sau sonor, abia apoi numele produsului. Mai ţine minte careva la ce erau reclamele cu “Laser, frate!”, respectiv “Ţi-am zis, mă, că era popă! Tu nu, Batman, Batman!”? Da, era la Altex, pentru televizoarele Teletech, dar eu uit produsul şi clientul aproape tot timpul. Pe ăsta mi l-am amintit pentru că am memorie bună.

Reclama Skol

Mi se pare grav să faci reclamă unui produs şi să fiecare să perceapă altul. E ca şi cum Coca-Cola nu ar mai folosi roşu în reclame, ci albastrul Pepsi. Sau invers. Degeaba faci o reclamă bună, dacă tu foloseşti culorile concurenţei sau nuanţe apropiate. Consumatorul se va gîndi la concurenţă.

E doar o părere. Şi probabil e doar percepţia mea. Eu din reclamele la Skol de la metrou am reţinut Ursus. Asta nu înseamnă, însă, că voi cumpăra vreuna dintre berile astea. Mă limitez tot la Heineken, Holsten sau Beck’s.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

26 comentarii

  1. eu am o problema legata de text. mai ales cel cu persoanele in virsta care merita scaunul meu. mmm… stiu ca era complex de inlocuit cu ceva de genul “locul tau”, dar scaunul e usor scatofil in romana si riscul e destul de mare sa iti patineze mintea anapoda spre ceva nu tocmai placut simturilor olfactive care se cheama ca ar trebui sa tresalte spectaculos si placut la gindul unei beri reci, fie ea si skol…

  2. a, eu am retinut ca e skol, si nu sunt singurul 🙂

  3. din punctul meu de vedere, orice campanie care reuşeşte să trezească măcar puţin de spirit social este bună (cei şapte ani de acasă sunt de acum apanajul altei generaţii, nu?). cu paşi mici se face schimbarea.

  4. Alex are dreptate, reclama trebuie sa aiba ceva care sa ramana:
    “Daca vrei poti”, “Laser frate”, “N-ai cu cine ba”…

    La Skol mergea foarte bine in contextul dat “Şkoleşte-ţi prietenii”.

  5. Toate textele sint usor bizare:
    – “muzica se asculta la casti, nu la difuzor” – hmhm, ba se asculta si la difuzor.
    – persoanele in virsta merita scaunul meu numai daca sint medici d-aia care fac analize la rahat sau daca eu sint magarul ala celebru care maninca paie si face caca bani de aur;
    – intii se iese, apoi se intra. Daca tatii nostri n-ar fi intrat inainte de a iesi, cum mai beam noi bere acum?

  6. @alex: e o campanie ciudata, skol mergea f.m. pe hedonism relaxat la maximum. probabil ca, o data cu noul ambalaj, vor sa conoteze civilizatie, self-respect etc. sint curios ce e in ideogramele acelea micute care nu ti-au intrat (sau iesit?) in poza. o sa iau o data metroul special pt. asta. sper sa am scaun si sa curga usor 😉
    @toti: 😀 e f. complicat sa scrii reguli pe pereti si sa faci si pe haiosul, amicalul etc. poate ca au folosit fontul “juvenil” ca sa atenueze caracterul de impunere, de obligativitate. faza cu scaunul e o gafa… cu motz!
    @ jean: tare, dar din cite stiu clientul (tuborg in general) s-ar putea sa nu permita interventii din astea in brand.

  7. textele sunt puerile, daca voiau sa gandeasca, puteau face ceva bun. idee generoasa, executie de cacao. rezultatul? taman invers. dar asta nu-i nimic, ce ziceti de CEC si Andrii Popa HOT VESTIT ? eu cred ca cine a facut reclama a fost pacalit la bani si, ca sa se razbune, a dat-o intentionat in bara… ceva mai tare nu am mai vazut de mult…se putea mai rau doar daca o puneau pe IM Vlas sa zica ceva, ca aduce cu aia cu lipiciul de proteze care musca din mar…

  8. @ sadwank : “- “muzica se asculta la casti, nu la difuzor” – hmhm, ba se asculta si la difuzor.” da daca esti un manelar cu 4 clase. in orice mijloc de transport IN COMUN asculti la casti………

  9. @ape of god: lol… excelenta observatie… si asta – tine cont! – dupa ce ultimul spot de produs al cec-ului a fost cel de anul trecut (dinainte de rebranding) pt. card, cu vasluianu hot de ciini, care se imbraca in elvis ca sa scape de identificare la politie! aceeasi agentie, aceiasi oameni de marketing, aceeasi stranie obsesie pentru hotie, acelasi streang in casa spinzuratului… dar deja deviem…

  10. si eu am retinut ca e vorba de skol, ba chiar i-am laudat pe blog pentru initiativa, si am si luat o bere skol la cateva zile dupa, doar pornind de la campanie. nu am sesizat pb culorilor. singura intrebare pe care mi-am pus-o a fost legata de pozitionarea pe care cauta sa o obtina in urma acestui rebranding… ca e destul de diferit fata de ce cautau inainte.

  11. Cum sa faci un articol fara sa jignesti un milion de bucuresteni?

    Eu din articolul tau am retinut ca cei care umbla cu metroul sunt nesimtiti.
    Oare chiar asa sa fie?
    Cei cu bun simt au toti masina la scara si nu intra in subteran?
    Becali are mai mult bun simt pentru ca umbla cu Maybach decat un profesor universitar care umbla cu metro-ul?

    Sper sa nu o iei ca o interpretare tendentioasa, dar poate ca ar fi mai de bun simt ca pe viitor sa-ti alegi cuvintele la inaltimea pagerankului blogului.

    Horea

  12. @rolland: scuze, poate am fost prea subtil? Castile alea nu au un difuzor in interior?

  13. @sandwank: Poate ca rolland este, citez “un manelar cu 4 clase”! 🙂
    Foarte buna observatia ta! Din pacate nu este singurul produs care este promovat prin texte “dupa ureche”, fara a da o atentie prea mare adevaratului sens al limbii romane!

  14. Faptul ca scrieti despre aceasta reclama dovedeste ca aceasta campanie este de succes. Culorile fontului nu au nicio legatura cu Ursus. Daca va aduceti aminte de Ursus, ar trebui sa cautati cauza in cu totul alta parte.

  15. si pe mine m’au cam shocat, si aveam impresia ca e alta bere. Dup’aia a venit un vecin la meci cu o sticla hidoasa, pe care eu o credeam a fi de lapte pre-revolutzie, si am avut o epifanie! 🙂 SKOL, ah, si mai sunt si alea de pe scari cu “atentie! aluneca! sau ceva de genul..wtf?

  16. Ce le mai place unora sa faca analize semantico-logice…Da, castile au in interior un difuzor, iar difuzorul are in interior un magnet, o membrana, niste fire, etc. Deci muzica nici macar nu se asculta la difuzor, ci la magnet, membrana,…

    In contextul reclamei afisate la metrou e clar ca buna ziua ce inseamna textul: “Muzica se asculta la casti, nu la difuzor”. Trebuie sa fii prea carcotas sau prea atent la “adevaratul sens al limbii romane” ca se te faci ca nu intelegi.

  17. Eu am inteles ca e vorba de Skol si chiar mia placut si ideea si modalitatea.
    Cat despre “scaun” sau “difuzoare”, conteaza sensul iar “locul meu” poate insemna si locul meu in picioare, asha ca nu prea tine. Ca sa fie pe intelesul si exprimarea tuturor (manelisti, academicieni, s.a.) ar fi trebui o adevarata emisiune, pe episoade.
    Cu invitati surpriza si faze tari din metrou.
    Totul este simplu oameni bautori de bere, relaxativa, simtitiva bine si lasati vrajeala si nodul din papura.
    Un minim de respect in metrou ar fi necesar “pentru o calatorie care curge mai usor”.
    Spor la “rasfoit” pe www si multa bere rece!!!!

  18. @ Crysty – nu sunt mai un manelar cu 4 clase….tu te simti cu musca pe caciula ;-)??? In alta ordine de idei, ce genuri muzicale a-ti auzit ascultate la difuzorul telefonului (nu ale castilor – ca sa fim al draqului de exacti) in mijloacele de transport in comun. in orice caz nu cred ca muzica clasica, pop, rock……..

  19. @rolland: a-m auzit de toate …

  20. @rolland
    “nu sunt mai un manelar cu 4 clase”…”ce genuri muzicale a-ti auzit ascultate”

    Cred ca ai trecut de alea 4 clase degeaba.
    “a-ti” ala se foloseste in constructii de genul “pentru a-ti imbunatati cunostintele de gramatica”. Acolo la tine e legat, “ati”. So, shut up!

    Privind mesajele din reclame:

    1. “Muzica se asculta la casti, nu la difuzor”. Corect, pentru ca reclama e in spatii publice unde nu umbli cu casetofonul pe umar ca acum 30 de ani si nici nu asculti muzica timpita la telefonul tau cu camera de 0.1 Mpixeli si cu lentila care nu poate sa faca focus.
    Eu nu ascult muzica cind sint in mijloacele de transport pentru ca-mi plac stimulii auditivi de linga mine (un V8 turat, o turbina 🙂 ).Plus ca mi se pare ca daca as sta cu castile pe urechi mai tot timpul, as incepe sa pierd contactul cu realitatea si n-as fi in stare sa reactionez cum trebuie in anumite situatii.

    2. “Persoanele in virsta merita scaunul tau”. Da, posibil, atit timp cit nu se imping ca animalele si te trintesc ca sa se aseze inaintea ta pe scaun (ati vazut cu totii asta

  21. @zulu: Daca tu asculti muzica la magnet, atunci eu fac poze cu ciobul; dar destul cu despicatul firului in patru!
    Eu sint rau si ma iau de astia cu reclamele fiindca ii detest. Ii detest pentru ca incearca sa ma faca sa cumpar niste produse in care ei nu cred realizind niste reclame absolut stupide. Cind faci o reclama trebuie sa o gindesti, nu sa scapi cit mai repede de ea. Sa vezi conotatiile, sa studiezi limba si societatea, sa pui mina pe un dictionar la urma urmei. Ca altfel ajungi ca Mitsubishi Pajero, care in Spania si America Latina se vinde sub numele Montero fiindca pajero inseamna… onanist(!!!!).

  22. @sadwank: n-am facut decat sa continui rationamentul tau postat undeva mai sus ca raspuns – “Castile alea nu au un difuzor in interior?”

    Sunt de acord cu tine ca o reclama trebuie gandita inainte, dar nici nu trebuie sa ajunga un tratat de limba romana.

    Mie unul imi plac mesajele din reclamele Skol puse la metrou; atat, doar mesajele, Skol nu beau decat daca am de ales intre Skol si Tuborg 🙂 Cred ca majoritatea celor care le citesc inteleg sensul dorit de cei care au facut reclama, chiar daca cineva, facand o analiza semantica mai atenta, poate spune ca unele cuvinte folosite nu sunt tocmai potrivite – aici imi si imaginez o gasca de ciutani razand tinandu-se de burta dupa citirea sloganului: “Persoanele in varsta merita scaunul tau” 🙂

  23. 1. CULORILE PT MESAJE SUNT GRESITE, NU SUNT PARCA ALE LUI SKOL . TREBUIA SA FIE ROSU !! CA SKOL INSEAMNA ROSU !!!
    2. CAMPANIA ESTE EXACT CEA DE LA TUBORG DE ACUM CATIVA ANI IN URMA, CU LEGILE !!! NU E PRIMA OARA CAND TEMPO FOLOSESTE ALTE IDEI (ACUM SE PARE CA DE LA ACELASI CLIENT, NUMAI CA ALTA AGENTIE !!)
    3. CLIENTUL NU VEDE?

  24. draga unu, combina-l pe 2 cu 3 si… ce rezulta: ca e o impunere a clientului. in general mesajul e responsabilitatea clientului. el da banii, el isi asuma statement-ul. # 4: unu nu vede? si # unu bis: poate ca de acum incolo skoll nu mai inseamna rosu… nu ca p. tau dv nu ar conta… dar poate ca skoll-tuborg are atita forta incit sa impuna o alta culoare… cine stie de ce. stii probabil ca la tuborg e o intreaga simbologie a culorilor… ca maroul e diferit de verde care e diferit de auriu…
    si apropo de semnificatii: stii ce inseamna cind (esti singurul care) scrii commentul cu majuscule, da?

  25. Consumatorii nu iubesc brandurile care ii educa in vreun fel. Au o fobie fata de ele…asta pe langa toate celelalte lucruri pe are le-ati semnalat.