Social Media în 2014 – cu focus pe Facebook

Scurt şi cuprinzător, mai jos, cîteva dintre concluziile pe care le-am tras eu după Social Media Summit Bucureşti 2014.

no-one-likes

  • 2014 e începutul sfîrşitului pentru bugetele investite de branduri în Facebook şi, aşa cum a spus Cristi Manafu, “anul în care brandurile se vor da cu capul de pereţii Facebook-ului” – în contextul interacţiunii cu utilizatorii (şi a unui reach organic tot mai mic, a unor mesaje nu suficient de bune etc.)
  • Facebook nu vinde, oricît de mult s-ar spune că nu-i aşa – e prea scump pentru ce oferă
  • lăcomia celor de la Facebook, prin modificarea constantă a algoritmilor şi scăderea continuă a reach-ului organic, îndepărtează companiile
  • managerii paginilor nu îşi setează obiective şi, mai ales, obiective pe termen lung; principala filozofie ar fi “cît mai multe like-uri, după care îi omorîm cu oferte, poate or cumpăra şi ei ceva
  • Facebook e o unealtă bună pentru brand awareness, dialog cu consumatorul şi un loc bun pentru a-i oferi entertainment – unul deştept, care să-l facă să te ţină minte
  • trebuie văzut mai mult ca parte dintr-un mix media, integrat bine, nu ca loc în care verşi jumătate din bugetul de marketing – exemplu: Vodafone, cu Ghiţă Ciobanul, care s-a folosit de TV pentru a trimite oameni pe Facebook
  • în continuare, se copiază strategii ale brandurilor de afară, în loc să se găsească concepte de promovare adaptate României – ceea ce duce la engagement scăzut, deci rezultate slabe
  • strategia de Facebook este, în multe cazuri, confundată cu calendarul de statusuri ce urmează a fi publicate
  • companiile trebuie să-şi educe angajaţii şi publicul
  • Facebook e un canal de comunicare, nu de vînzare

Şi, ca să sintetizez toţi bumbii de mai sus, zic aşa: la un reach organic de 5% – în cazul fericit, nu merită să investeşti constant bani într-o pagină care nu aduce conversii. În locul unui buget de ad-uri cît mai mare, e de preferat un buget pentru doi-trei oameni creativi, care să producă conţinut cu potenţial viral, conform unei strategii bine definite, cu obiective bine stabilite, măsurabile.

Încet, încet, cred că brandurile se vor întoarce la mediile care chiar funcţionează.

6 comentarii

  1. salut,
    Fara sa par ironic, blogul tau este citit si de persoasne care nu le au cu denumirile “stiintifice”, de aceea te rog, cind este posibil, sa dai si o explicatie pentru omu’ din popor la anumiti termeni. ex: brand awareness / reach organic, etc.

    Stiu, pentru cineva care lucreaza in acest domeniu sunt termeni uzuali… dar pentru altii nu.

    Thx!

    • @adib: ai dreptate cu ce zici. În general, nu folosesc cuvinte în engleză, dar ăsta a fost un articol cumva mai nişat şi nu m-am mai obosit. În plus, sînt unii termeni care, în română, sună ca naiba :)

  2. @adib : Daca nu intelegi ce citesti inseamna ca acest blog nu ti se adreseaza, alternativ ai putea sa cauti pe internet definitia termenilor pe care nu ii intelegi.

  3. @adib, asta e pagină în romgleza, nu e pagină în romană …

  4. Dacă rețelele sociale nu vor fi tratate ca un mediu de sine stătător și nu se va depune efort pe latura creativă, brandurile nu o să obțină rezultate bune nici măcar pe partea de awareness. Comunitățile trebuiesc construite, dar și întreținute…

  5. FaceBook nu-i decât un balon de săpun, unul ceva mai mare si mai rezistent decât HI5.