Cum ajungi să te transformi într-un socialist nenorocit

ĂSta e un text început prin octombrie, dar abia acum mi-am găsit timp să-l închei. M-a ajutat, ce-i drept, și o știre pe care-am citit-o azi, asta pentru că nu face altceva decât să completeze ideea generală. Las începutul de atunci și continui după – precizez și unde.

Citeam niște știri despre online, advertising, video, Google și alte trăznăi și mi-am dat seama de o chestie: pe măsură ce tehnologia evoluează – în special, internetul -, pe atât de mult se va ajunge la monopolizarea unor servicii și, implicit, la distrugerea unor piețe. Și, la un moment dat, ceva o să trebuiască făcut.

Internetul, în momentul de față, e dominat de câteva companii imense: Google, Facebook și Amazon sunt cele mai importante. Microsoft și Apple sunt în altă sferă a tehnologiei. Însă primele trei, la un moment dat, vor trebui sparte în bucăți din cauza monopolului.

În ultimii ani, Google și Facebook au distrus piața de publicitate online. Împreună, au 84% din piață (fără China). Odată cu piața, au distrus și presa, pentru că bugetele s-au dus de suflet. Desigur, putem vorbi despre eficiență, contorizarea clickurilor, rată de conversie, bla bla, dar dacă faci abstracție de asta, încasările publicațiilor de calitate s-au dus în cap, iar cele ale site-urilor de fake news, crescute cu doi oameni și bani din Google, au făcut ravagii.

Mai nou, pe aceeași piață, intră în forță și Amazon. Știrea din link-ul precedent zice că mulți advertiseri își împart în două bugetele de search, luând, practic, jumătate din banii băgați până acum în Google și dându-i lui Bezos.

Între timp, Bezos anunță creșterea salariului minim la 15 dolari pe oră, lumea țopăie de bucurie, dar undeva, cu scris mic, e notat că sunt tăiate bonusurile de performanță și Amazon nu va mai oferi stock options angajaților, deci pa-pa bonusuri anuale. Practic, a anunțat că le crește salariile în timp ce, de fapt, le-a scăzut.

Acu’ vreo două luni, citeam un articol despre impactul comunităților în care investește Amazon. “Vom creea mii de locuri de muncă, vom crește economia locală”, bla bla. Rezultatul însă e că, de fapt, impactul asupra respectivelor comunități e mult mai sever. Și în loc să crească, economia stă pe loc sau dă înapoi.

Apropo de primul paragraf, știrea de azi e despre cum Google se pregătește să mai mănânce un pic din piața de advertising. Mai exact, să înlocuiască un pic partea de management de campanii publicitare.

Teoretic, pentru un advertiser, asta e o veste bună, că nu mai tre’ să plătească agenții. Practic, pentru restul lumii, nu prea e, pentru că Google încearcă să înlăture o bună bucată din concurență.

Și, de fapt și de drept, asta e marea problemă a capitalismului, în ziua de azi: că în loc să se uite un pic în jur, la inegalitatea economică, nu face altceva decât să acumuleze și mai mult capital și să distrugă concurența. Monopoluri, duopoluri, oligopoluri etc. Google, Facebook, Amazon asta fac. Încet-încet, își distrug mica competiție și, odată cu ea, distrug joburi.

A nu se înțelege greșit, eu nu sunt vreun socialist, dimpotrivă, sunt cât se poate de liberal, cred în piața liberă șamd. Însă mă uit la fenomenul ăsta – care, în traducere liberă, se numește “abuz de poziție dominantă” – și mă cam sperii de ce văd.

Modul ăsta de acaparare a cât mai multor piețe, de creare a unor oligopoluri, nu face altceva decât să ducă multe afaceri în faliment, iar consecința e distrugerea a mii de locuri de muncă și, implicit, a unor întregi industrii.

Să nu ne amăgim că “automatizarea” sau că “roboții” sau că “inteligența artificială” sunt cauzele. Nu, cauzele sunt lăcomia și lăcomia. Plus puterea financiară, cea care-ți permite să intri pe orice piață și să o preiei cu totul într-un interval de timp scurt-mediu.

După care lumea se uită dubios: uite-i și pe socialiștii ăia! Păi, uite de aia. Că niște capitaliști lacomi vor toate industriile, toate piețele doar pentru ei, fără să dea nimic înapoi, nici măcar niște joburi. Cum să nu devii socialist când n-ai bani nici de chirie din cauza unor astfel de monștri industriali?

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

3 comentarii

  1. Sunt multe discuții de ce Google merge spre optimizarea campaniilor automat sau cu resurse proprii.
    Internetul crește și oferă o expunere mai mare decât poate fi gestionat de providerii de consultanță în zona aceasta, aka agențiile – the middle not so middle man.
    Vezi în România – numeri pe degete agențiile de performance capabile să gestioneze zeci de mii de clienți. Iar agențiile mediocre rănesc capabilitatea Google.
    Știrea e știre în realitate doar pentru cei care lucrează în industrie, pentru clientul mic și spre care țintește Google probabil e încă o deschidere spre a intra în publicitatea online.
    În realitate, știrea spune că Google vrea să crească mai mult pool-ul de clienți, pentru că clienții vor să investească, dar nu prea au cu cine.
    Și na, că tot e la modă, când nu îți iese cu agenția te superi și le spui, mai spui și altora, când nu îți iese cu Google zici că inteligența artificială e de vină..

  2. Multam. Aveam asa ceva, dar nu stiu unde naibii a disparut, cred ca la ultimul update de Safari. De regula, le curat manual, dar de data asta mi-a scapat.