Soluţia pentru autostrăzile României

autostradaUn citat scurt dintr-o ştire din Adevărul:

După o cheltuială de 1,3 miliarde de euro avem doar 52 de kilometri de autostradă şi mai plătim şi despăgubiri de 37,2 milioane de euro.

E vorba despre contractul cu Bechtel pentru autostrada Transilvania. Titlul din Adevărul zice aşa: “a fost astupată caura neagră.” Gaura propriu-zisă nu a fost astupată, dimpotrivă, rămîne în istorie. O gaură de spre 1,3 miliarde de euro. Şi nici măcar astuptată n-a fost, că mai urmează să sugă nişte sute de milioane, poate chiar vreo două miliarde, dacă s-o gîndi cineva s-o şi termine.

Soluţia pentru a avea autostrăzi în România

…e una singură. Să construim toate drumurile din finanţări sau cofinanţări ale Uniunii Europene, iar toate licitaţiile să se organizeze la Bruxelles. Contractele să fie produse la Bruxelles şi să existe o clauză prin care actele adiţionale să fie semnate doar în condiţii excepţionale, aprobate doar la Bruxeless. Deciziile să fie luate de o comisie serioasă, precum cele de la FMI.

Imaginaţi-vă că un kilometru din bucata de nici 18 km deschisă azi a costat 11,4 milioane de euro. Avem alţi kilometri făcuţi pentru 16 sau chiar 20 de milioane per bucată. În condiţiile în care bulgarii plătesc 2,2 milioane de euro per kilometru, iar trei primari români au reuşit să facă şosea cu două benzi, de 26 de kilometri, cu 2,5 milioane de euro, din fonduri europene.

Culmea e că, după ce am plătit către Bechtel cîte 25 de milioane de euro per kilometru, le mai dăm şi despăgubiri. Vede careva o soluţie mai bună?

7 comentarii

  1. “Culmea e că, după ce am plătit către Bechtel cîte 25 de milioane de euro per kilometru, le mai dăm şi despăgubiri. Vede careva o soluţie mai bună?”

    Oh..daaa, as avea o solutie pentru fiecare din cei care au semnat contractul, cei care trebuiau sa verifice daca sunt respectare termenele de executie si pentru familiile lor. Din pacate, se pare ca in Romania nu o voi putea pune in aplicare. As fi catalogat nazist…. Dar rezultatul i-ar face pe unii bugetari sa puna mina la munca.

  2. O analiza (cred eu) corecta si destul de completa a scris-o domnul Orasanu: http://www.contributors.ro/economie/cum-am-bestelit-o-cu-bechtel/
    Nu sunt un mare fan al dumnealui, dar de data asta are dreptate

  3. pe mine ma amuza modul de constructie al autostrazilor: in loc sa se inceapa de la granita cu Ungaria si sa se continuie in interior (asa fiind legati de UE), se construieste ba intre Turda-Dej, ba intre Lugoj-Simeria etc.

    Bechtel a reusit sa construiasca autostrazi oriunde in lume, inclus in Albania, mai putin la noi. Vina nu le apartine doar lor, in articolul d’lui Orasanu se vede cum ai nostri se opun din rasputeri constructiei

  4. @Ronnie: cam pe acolo sunt baronii locali si acolo au ei treaba: Turda-Dej, Simeria, etc.
    Scopul oricarei firme e sa faca bani. Nu scrie nicaieri ca nu poate sa faca bani din tepe. Daca nascase i-a lasat sa pacaleasca statul, ei au avut grija sa se acopere in hartii legale.

  5. @Ronnie nu e chiar asa. inteligent este sa faci prima data centurile oraselor pe unde este proiectata sa treaca autostrada.

    Avand centuri mai decongestionezi putin din traficul greu din orasele respective. La urma urmei autostrazile sunt facute pentru trafic greu. Tirurile de exemplu si mai putin pentru masinile mici.

    Sa ne imaginam de cate ori trebuie sa opreasca si sa porneasca un tir luand la rand toate semafoarele din zona Deva Orastie Sibiu. Castigi mult timp~ 1-2 ore la modul general.

  6. Sunt de acord cu mihai. gilau turda e o mana cereasca pentru tirurile care trebuiau sa traverseze clujul la orele de varf.
    Si da, centurile ocolitoare sunt nr 1, eliberezi orasele de tiruri.

  7. @Mihai:

    Autostrăzile sunt necesare din 3 motive:

    1. Pentru traficul de mărfuri – în prezent camionul face 12-14 ore de la Bucureşti la Timişoara când ar putea face foarte bine 7-8 ore. 6 ore în plus înseamnă (la consumul unui TIR) aproape 150 de litri de motorină în plus. Bani pierduţi, consum de carburant scump, poluare. Simpla existenţă a autostrăzii contribuie la reducerea consumului naţional de petrol.

    2. Pentru accesul la locurile de muncă. Nu pentru Dorel care dă cu lopata şi Gigel care conduce excavatorul. Locuri de muncă pentru oamenii care stau la distanţe moderate de o mare metropolă şi nu îşi permit să facă naveta fiindcă trenul vine când vrea un dobitoc din cei care au falimentat CFRul şi microbuzul merge cu viteza melcului şi e o troacă pe roţi. Atunci când există un drum care să permită naveta într-un timp rezonabil cu autobuzul sau cu maşina proprie, devine tentant să lucrezi în Bucureşti, Cluj sau Timişoara dacă stai într-un sat la 50 km distanţă, fiindcă ştii că faci cei 50 km într-o jumătate de oră. Aşa încât faptul că ai autostrăzi sau DNuri cu 4 benzi te scapă din situaţia în care lucrează doar 4 milioane de oameni din 19-20 care mai stau în ţară.

    3. Pentru comunicarea între regiunile mai îndepărtate ale ţării. De multe ori, e mai uşor să zbori cu Blue Air la Barcelona (Mecca pentru căpşunari) decât să mergi de la Satu Mare la Bucureşti. Motiv pentru care judeţe aflate la distanţe rezonabile unul de celălalt par ţări diferite – fiindcă publicul dintr-unul nu comunică în niciun fel cu ceilalţi, nu vine cu mărfuri la piaţă, nu vine la cumpărături sau în vizită la rude, au ajuns să nu se mai poată înţelege unii cu ceilalţi.