stiri, ziare, fluxuri

Ma incinta de nu mai pot momentele in care mi se atrage atentia ca in cele cinci minute dedicate in fiecare ora stirilor ar putea sa incapa atitea stiri noi… de nu-i adevarat. Atitea stiri noi, incit nu ai de unde sa le alegi pe cele mai bune si mai importante si mai dragute si mai simpatice. Cit mai multe cu putinta. Ei bine, in cinci minute iti intra cinci sau sase stiri, in functie de cit de repede le citesti, cit de mari sint pauzele intre stiri si, fireste, care este politica editoriala.

Ei bine, fiind numit sef pe un departament numit Actualitate, care include – bineinteles si, de altfel, chiar se bazeaza pe – stirile cele mai importante ale orei, am fost pus in pozitia de a-mi alege eu linia editoriala. Fireste, neavind experienta din punctul asta de vedere, am facut ce am stiut eu mai bine. Adica am ales stirile de calitate si am continuat pe linia asta. Bineinteles, nici nu m-as obosi sa o schimb pentru ca, din punctul meu de vedere, calitatea este mai importanta decit cantitatea. Pe de alta parte, exista o problema cam usturatoare: care stiri trebuie sa primeze, cele interne, cele pe politica, cele pe economic, cele pe social, cele externe, cele sportive? Ei bine, aici e greu. Este extrem de delicat sa construiesti o politica editoriala pentru ca nu depinde doar de ceea ce te intereseaza pe tine, ca profesionist de presa, ci te intereseaza ce se vinde. Pina la urma, esti pus sa alegi intre seriozitate, comercial, obiectivitate, vinzarea unui produs sau, pur si simplu, combinatii ale acestora.

Problema este ca, incercind sa aduci si actualitate si profesionalism si seriozitatea unei stiri, dar sa ai si pretentia de a aduce trafic din Google, nu faci altceva decit sa iti complici cit mai mult posibil existenta. Pentru ca, pina la urma, este foarte greu sa impaci si capra si varza. Se pune problema dupa cum urmeaza: ai stiri si nu ai ce sa faci cu ele. In primul rind, eu m-am axat pe calitatea stirilor. Ce e mai important, pina la urma? Calitatea unei stiri sau traficul pe care ti-l aduc balariile?

Ei bine, intr-un buletin obisnuit de stiri ai sanse sa introduci cam patru stiri noi pina la ora 13 sau chiar 14. Mai departe, incep sa intre aberatiile. Spre exemplu, stire: a murit ultimul elefant din Bucuresti. Multumesc frumos, nu sint curios, cita vreme am in acelasi buletin stiri despre Basescu, Tariceanu, economia de paiata etc. Ce facem pina la urma, stiri hazlii pentru copii trazniti? Nu m-as baza.

Problema stirilor care intra zilnic pe fluxuri, pe site-urile ziarelor gen EVZ sau chiar Cotidianul, este ca sint proaste. Sint aceleasi subiecte obosite in care sint intoarse pe toate partile doua aspecte mari si late, in nspe mii de variante. Nu se spune nimic nou, nu se spune nici o exclusivitate, pur si simplu se bate apa-n piua. In masura in care nu ai de unde alege, pentru ca asa cum spuneam deunazi, Romania este tara in care nu se intimpla nimic, ajungi sa nu dai mai mult de trei stiri noi pe ora, preferind sa pastrezi calitatea unui buletin informativ. Cel putin eu asa am crezut de cuviinta. Stiri noi? Care stiri noi? O caruta de bullshit-uri? De altfel, asta era si scopul insemnarii respective, insa la un moment dat mi-am pierdut ideea. Nu ai
de unde alege. Sau trecem pe porcariile obisnuite doar de dragul stirilor noi? Sau bagam stiri de doi lei, despre catelul Andreei Marin si pisica Mihaelei Radulescu, unde mai adaugam si o bucata de Nicoleta Luciu? Uite de asta ma gindesc serios sa ma las de presa :)). Pentru ca nu merita sa te stresezi din cauza unor stiri cretine.

In fine, personal, sint de parere ca in Romania chiar nu se intimpla nimic, ca nu avem de unde alege, ca degeaba au trecut 16 ani de la Revolutie, pentru ca tot in comunism ne simtim din punct de vedere al continutului. Deh, greu cu continutul asta. Am zis ca o sa revin cu o insemnare despre continut. Nu acum. In schimb, promit ca in cursul zilei de astazi o sa fac o trecere in revista a celor mai importante stiri ale zilei. Pentru ca, nu de alta, dar te strici de ris de ce timpenii poti sa citesti.

Si totusi, intrebarea ramine: ce e mai important intr-un buletin de stiri? Calitatea sau cantitatea? Calitatea sau comercialul?

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

4 comentarii

  1. Sunt de parere ca nu exista notiune de “calitate” fara sa fie pusa langa una de “public tinta”. Nu cred ca e cazul sa vorbesti de gafele politicienilor pe un post de radio care e targetat pentru tineri intre 16 si 18 ani (nu ca Radio Lynx asa ar fi, nu stiu ce target are).

    Idee pe scurt ar fi ca daca pravalia nu e targetata nici-cum nu ai cum sa zici nici tot ce se intampla, nici tot ce e mai amuzant, nici tot ce e “mai de calitate” (pentru ca deh, nu cred ca exista aceasta calitate).

  2. ahhh …. ce frumos e scris … welcome to radio press ;)

    Si, si acuma … iate la tranta cu comunistii :)

  3. Mdea…poate că unele persoane care lucrează în presă au la un moment dat o sclipire. Numai că această ideea strălucită se pierde în momentul în care ai pus mâna pe telefon ca să te informezi.

    Spre exemplu, acum lucrez la un suplimet de IT, şi ca să aflu care au fost investiţiile făcute de anumite firme, cum arată piaţa românească de IT din punctul lor de vedere sau care sunt planurile de viitor am pus mânuţa pe telefon şi am sunat.
    Foarte mare mi-a fost mirarea să descopăr că la IBM România, vorbeşti cu noul director, Mihai Tudor, doar dacă domnişoarele care lucrează la relaţii cu presa au chef, şi doar dacă trimiţi un mail cu întrebările la care doreşti să-ţi răspundă domnul director. Una peste alta au tracut 12 ore şi nu am primit nici un mail. Se exclude faptul că eu aş avea o voce acră sau că am fost nepoliticoasă pentru că şi colegul meu a primit acelaşi răspuns… In concluzie, lider pe piaţa serviciilor IT, codaş la comunicare.

    Welcome to press…

    BTW ce radio, poate mă reîntorc la marea iubire :D

  4. puteti sa-mi spuneti numele companiei care se ocupa de abonamente la ziare si reviste, cu sediul la fosta casa scinteii / multumesc