Taximetria românească trebuie să moară sau să se transforme

Iar au pus taximetriştii bucureşteni de-un protest împotriva Uber, ba ameninţă şi că se retrag de pe Otopeni dacă nu dispare o reclamă Uber de-acolo. Povestea asta e pe jumătate amuzantă, pe jumătate ridicolă. Nu Uber e problema taximetriştilor, ci taximetriştii sunt problema taximetriştilor.

alcantara

Scurt, câteva chestii despre taxiurile din Bucureşti:

  • ultima oară când am ajuns prin centru şi am plecat pe la trei dimineaţa, am primit figuri impuse: 30 lei până-n Iancului pentru o cursă de 6 lei
  • altă cursă: deşi e ilegal să fumezi în taxi conform ultimei legi antifumat, şoferul şi-a aprins ţigara fără să mă întrebe dacă mă deranjează
  • rar găseşti un şofer care să nu vorbească la telefon în timpul cursei, eventual şi cu “coaie, să moară mama“, ca să nu mai zic că majoritatea înjură ca birjarii când sunt în trafic
  • nu mai spun de claxonat şi de călcat acceleraţia când nu e cazul – evident, la pachet cu înjurăturile aferente că nu li se face loc lor – şi iau toate gropile, că doar nu-s maşinile lor, “să plătească patronu’, de-te dreacu’, că de aia îţi dau planu’ zilnic
  • majoritatea maşinilor sunt bombe pe patru roţi, ba troncăne, ba bate, ba huruie, ba planetara, ba ambreiajul, ba cutia de viteze, ba nu-ştiu-ce
  • “- unde mergeţi?, – ah, nu, nu merg acolo, că mă retrag”
  • “ah, nu, că e prea aproape”

Astea sunt câteva şi sunt cele mai comune. Pentru că ăsta e adevărul, majoritatea taximetriştilor bucureşteni sunt nişte melteni, iar firmele de taximetrie, adică şefii lor, nu fac nimic ca să-i civilizeze. N-au reguli, iar dacă au reguli, nu se obosesc să verifice dacă sunt respectate.

Ca să-şi demonstreze şi mai mult “calităţile”, taximetriştii care au protestat ultima oară s-au gândit că e o dovadă de bun-simţ, profesionalism şi seriozitate să… arunce cu făină şi ouă. Pentru că, deh, aşa arată ei că sunt mai buni decât Uber.

De fapt şi de drept, taximetriştii bucureşteni nu vor concurenţă pentru că asta i-ar obliga să devină profesionişti, nu nişte melteni care fac şi ei bani stând în maşină. Lor le convine meseria de taximetrist pentru că le oferă libertatea de a face ce vor ei. Nu le impune nimeni un program de muncă, nu le spune nimeni cum să se îmbrace sau cum să vorbească şi nu interesează pe nimeni cum îşi fac treaba câtă vreme dau planul la zi.

Or, tocmai de asta serviciile de tip Uber trebuie legalizate în România. Pentru că îi obligă pe neprofesionişti să iasă de pe piaţă. Prefer oricând să chem o maşină prin Uber pentru că pot oricând să mă plâng mai sus dacă şoferul ocoleşte jumătate de Bucureşti, pot să-l reclam dacă a condus ca un tâmpit, dacă a înjurat sau dacă a vorbit la telefon.

La companiile de taximetrie din Bucureşti nu există aşa ceva. A ajuns Pelicanul, ăia de care se plângeau toţi taximetriştii până acum un an că vin din Ilfov şi le fură clienţii, să fie cea mai profi companie de taxi din Bucureşti. Şi nu glumesc, îmi povestea unul dintre şoferii lor într-o seară că şefii îi rup cu penalizările dacă primesc plângeri.

Ce se întâmplă când suni la trei dimineaţa la Leone să le spui că şoferii lor cer cât vor ei ca să nu pună aparatul deşi, dacă-mi amintesc eu bine, e un pic ilegal? Nu fac nimic. La fel cum nu face nici poliţia locală, care mai degrabă-i păzeşte la Bariera Lipscani.

Noul Pelicanul este, acum, Uber. Dar problema, repet, nu este Uber, ci problema taximetriştilor sunt ei înşişi.

Ah, că Uber nu plăteşte taxe în România? Că şoferii Uber n-au autorizaţie de transport persoane? Astea-s alte subiecte de discutat. Momentan, că Uber nu plăteşte taxe în România este mai mult o problemă morală decât una legală, câtă vreme şoferii plătesc taxe aici.

Singura problemă reală a Uber este licenţa de transport persoane. Atât.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

26 comentarii

  1. la Pro TV, taximetristul care a dat interviul zici ca era un om al strazi. Poate daca s-ar mai barberi si ar avea haine decente, lumea ar merge mai des cu ei. Cand te uiti la un sofer uber care este si educat, are si preturi corecte si care se imbraca decent, parca ai merge mai bine cu el de 10 ori decat cu un taximetrist care este trist, care face ceea ce ai scris tu care incepe si vorbeste de parca tu de aia ai luat taxiul ca sa stai de vorba…

  2. Dle Mihăileanu – întru totul de acord cu dvs.
    Rămâne de rezolvat și problema comenzilor telefonice. A devenit practic imposibil să faci comandă pentru un taximetru – după minimum cinci minute de așteptare, timp în care trebuie să asculți o sonerie stupidă, ți se comunică cu nonșalanță că nu au nimic disponibil. Și asta, nu la ore de vârf. Nu mai vorbim dacă plouă sau ninge…
    Situația este aceeași la toate casele de comandă.

  3. Alex, pardon, la Uber, de ceva vreme, ca să fii șofer partener ai nevoie de atestat transport persoane. Atenție însă, treaba asta e diferita de licența de taximetrist.
    La ora actuală un șofer Uber lucrează pe PFA (deci plătește taxele pe banii primiți, cel puțin teoretic), are un atestat de transport persoane (deci este întrucâtva pregătit și certificat să transporte oameni). Singurul lucru pe care nu îl au (și care costă o grămadă de bani) este licența de taxi. Și la cum vad eu lucrurile la momentul actual, mai alesnin jungla și cu maimuțele de la noi, licența aia e mai degrabă un anacronism menit să creeze o situație de monopol pe o piață cu probleme majore.

  4. Mai nou nici in cluj nu mai poti gasi un taxi.ei sunt mai fraieri ca si bucurestenii? Traiasca uber!!!! Recent am fost la bucuresti si pt o cursa de 6 lei au cerut 50. Ps : sa nu mai zic ca era sa pic din masina asa tare ii batea roata spate.deci taximetristii din romania sa isi rezolve problemele dupa care sa comenteze legat de uber

  5. @Radu: chiar căutam azi apropo de licenţa de transport persoane, că pe aia o acordă RAR, dar aia e cu trasee fixe etc. Altfel, da, ai dreptate, licenţele de taxi se dau pe şpăgi.

  6. Pelicanul? Serios? Numai experiente naspa am cu firma asta infecta.

  7. Domnul Alex Mihaileanu vezi k si la leone ,daca calca pe bec sunt penalizati mai drastic decat la pelicanul

  8. Este un subiect despre care putem discuta mult si bine. Nu stiu sigur cum am putea schimba ceva. Initial ma gandeam ca noi – cei care alegem sa mergem cu taxi-ul sa facem un protest impotriva taximetristilor… Acum cand ma gandesc, nu-mi dau seama daca este o idee buna sau rea.
    Dar da. Si eu m-am saturat sa mi se ceara 30 lei pentru o cursa de maxim 10 lei, sa nu fiu intrebat daca ma deranjeaza tigara in masina, samd.

  9. Ce conditii vreti sa va creeze un taxi la pretul de 1’39 ????!!! Bai lesinatilorr ati inebunit ??? 1,39 !!!!!! Mai ieftin mergi cu taxi decat cu metroul sau autobuzul bulangiilor .Uber de ce nu plateste taxe in ro ??? Daca loveste masina din lateral si tu pasagerule ajungi in coma la urgenta ce faci ????? Asigurare nu ai ……. Sugetioooo

  10. Salut. Eu sunt sofer de tir in UK si aici sunt si taxi si taxi negre si Uber. E ok si civilizat cu taxi obisnuite. Pe celelalte nu le-am incercat dar Uber par masini noi mai toate iar celebrele negre nu prea suna placut si cer si ceva mai mult din cate am auzit. Cateodata astepti aici sa raspunda dar numai la ore ca 1-4 noaptea.

  11. Continuare: In tara noastra am avut incidente cu soferii de taxi. De ce? Nu sunt respectuosi in trafic. Nu sunt nici prea educati si nu respecta pe celalalt in grneral. Sigur exista ai exceptii, dar sunt cateva. Clasicii taximetristi care abia asteapta o mica poveste si un chat placut. Daca eram femeie mai dadeam o tura cu el prin oras; de obicei e trecut de 50 de ani si e profesionist. Mai sunt unii tineri inca necorupti. Dar putini. Va pup si va salut din UK.

  12. Si mai misto sunt “taximetristii” cu masina galbena si (doar) bulina rosie (aia unde ar tebui sa se afle nr de licenta si nr masinii).. masina sta pe colt la Huedin cu Straja…

  13. Chestia reala dintre cele doua parti este numita concurenta neloiala…pt ca daca cei de la Uber ar fi in totalitate si din toate punctele conform cu cei din taxmetrie nimeni nu ar avea nimic cu ei pt ca intradevar concurenta te forteaza sa fi mai calitativ. Uberi NU AU LICENTA DE TRANSPORT
    NU FAC ITP LA 6 LUNI PT TRANSPORT
    NU PLATESTE RCA DUBLU DE TAXI
    NU DETIN SOFERI ATESTAT
    NU PLATESC ASIGURARE BAGAJE
    NU PLATESC REDEVENTE PT TRANSPORT
    NU AU APARATE DE TAXAT VERIFICATE METROLOGIC ANUAL
    NU AU AGREER DE TRANSPORT
    …E POSIBIL SA MAI FI OMIS CEVA..
    Asa ca din motivele aceste nu se pleaca de la egal la egal…daca vor avea toate acestea va fi loc si pt ei dar…

  14. Pai, comentariul lui Ricardo …. care pare sa fie taximetrist, spune totul: limbaj, atitudine, respect fata de altii si fata de sine. Sincer nu cred ca un tarif mai mare l-ar putea determina pe acest “domn” sa-i respecte pe cei care de fapt ii baga bani in buzunar.

    Cred ca mirlania trebuie sa dispara pe cale naturala prin imbatrinirea generatiei actuale ca sa putem beneficia in Romania de servicii de calitate. Pina atunci, cred ca ar fi chiar bine sa se retraga de pe Otopeni, este total daunator sanatatii financiare sa iei primul taxi aflat la iesirea din aeroport.

  15. Sincer chiar v as lua la bătaie pe ăstia care tot sunteti nemulțumiți ba de una ba de alta.Ba ca faceti reclamații ba ca nu va convine nu stiu ce.
    Va astepati ca cei care fac taxi sa aibă vrei doua facultăți eventual si diploma de master??!!
    Marea problemă a taximetriștilor este ca au un tarif foarte mic 0.30 de eurocenti!!
    Vreti condiții l 1.39 ron mergeți cu troleibuzul ca are si program de noapte!
    Daca aveau 3-4 ron per km va înțelegeam doleantele dar in condițiile date, sunteti niste frustrați care vor lux pe degeaba!

  16. Futi 200-300 lei in centru intr-o noapte, si vrei sa mergi la 3 dimineata cu 6 lei in Iancului?.
    O fii bine…? In centru vechi tot preturile de acum 8 ani de zile sunt? nu am treaba cu bani tai ..dar 6 lei era cursa acum 8 ani…prietene..
    Ce facem????
    Cum o rezolvam???

  17. Ar fi fost un articol foarte bun, dar din păcate a fost stricat cu aprecierea pentru compania Pelicanul. Se pare că persoana care a făcut cercetarea nu merge zilnic cu aceste dejecții umane venite din diverse colțuri ale țării să facă taximetrie în București cu o licență de Ilfov. Comanda telefonica dispare încet și sigur, suntem în prag de 2017, facem plăti online, chiar nu putem comanda un taxi pe aplicația de pe telefon prin aplicație? O firma serioasa este si va rămâne așa. Si da, dacă aluzia la Pelicanul e reclama hai ca fac si eu reclama la Speed Taxi si aduc si argumente: sunt cei mai mulți șoferi în trafic, au aplicație cu care faci comanda si îți vine imediat mașină (atât timp cât setezi adresa corectă și completă), orice plângere se rezolvă la dispecerat, au niste șoferi care nu sunt prea școliți (unii dintre ei), dar au frica penalizarilor care chiar se dau. Si da, mașinile sunt intr-adevar vechi si nu intr-o stare chiar bună, dar măcar sunt curate, ca altfel primesc penalizare, si de asemenea se primește penalizare pentru ținută necorespunzătoare. Din fericire merg cu taxiul rar, cam de 2-3 ori pe lună si nu lucrez decât cu cash. Tocmai de aceea nu folosesc Uber, dar când văd ca cineva scrie un articol si face o reclamă unei companii mi se pare cam suspect. Oare o fi coincidența stimate autor?

  18. @Răzvan: păi tocmai pentru că vrem condiţii mergem cu Uber.

  19. @Vlad: nu era reclamă la Pelicanul. Eu iau taxi foarte rar, de regulă direct din intersecţie, aşa că n-am de-a face cu telefonistele şi aplicaţiile. Dar în ultimul an, am dat doar de oameni cu bun-simţ. Nu acelaşi lucru îl pot spune şi despre Speed.

  20. @Eu: asta e prima şi ultima oară cînd îţi tolerez limbajul. Iar ca să-ţi răspund, ce te fute pe tine grija banilor pe care-i cheltuiesc eu? Au fost munciţi de tine cumva? În altă ordine de idei, şezi tu liniştit, e fix 6 lei pe aparat cursa pînă la Piaţa Iancului. Ah, stai, tu nu vrei să pui aparatul, nu?

  21. @Razvan, te lasam pe tine sa iei la rand toate taxiurile pana vomiti. Pe noi lasa-ne sa mergem cu Uberul, mai ales ca nu ne dai tu de mancare ca sa facem cum vrei tu :).

  22. @Eu: Tu daca iti cumperi ceva de 6 lei, platesti 50 sau 6 lei?

  23. @Razvan: pretul mic nu este o scuza pt nesimtire sau pt incalcarea legii (cred ca e ilegal sa stea cu becul verde in statia de taxi daca nu vor sa ia curse? Nu stiu, poate ma insel) . Ei ofera un serviciu,asta e pretul, nu le convine, sa se duca sa faca altceva si sa-i lase pe altii (spre ex, pe astia de la uber). Nu sunt singurii platiti prost in Romania si, oricum, in general, saracia nu justifica lipsa bunului simt. Sunt convins ca si daca ar castiga mai mult, s-ar comporta la fel.
    Din cauza situatiei, eu am inceput sa evit sa raman in oras dupa ora 23:00, cand nu mai circula transportul in comun (da, este si ratb de noapte, dar merge foarte rar si nu acopera tot orasul). In rest, uber merge foarte bine cand am nevoie.

  24. Peste cateva luni la curtea europeana de justitie va fi dosarul Uber.Sper sa ajunga la un acord ok cu noile technologi de sharing economy.

  25. Normal ar fi sa legifereze uber, nu sa puna bete in roate soferilor. Concurenta e binevenita ca in orice domeniu! Totusi, la fel ca un taximetrist, un sofer de uber ar trebui sa fie autorizat, sa prezinte documentele masinii, polita rca etc In rest Uber-ul este un serviciu util si civilizat, nu ti se cere mai mult decat face cursa daca ploua afara, soferii sunt politicosi etc

  26. Felicitari pentru articol!
    Ar trebui sa existe cat mai multe dezbateri legate de aceasta tema. Si noi cetatenii avem dreptul de a alege cu cine mergem! Daca taxiurile ar oferi aceleasi conditii de trafic ca masinile uber, probabil nu ar mai exista aceasta problema.