TechHub Meetups: Tehnologia şi dezvoltarea oraşului

Săptămîna trecută, la TechHub, a avut loc o discuţie interesantă despre cum tehnologia poate ajuta dezvoltarea oraşelor. De la cîteva exemple de aplicaţii – precum transporturban.ro – la oportunităţile pentru startup-urile locale. Însă dincolo de problemele pe care le întîmpină orice antreprenor cînd vine vorba de discuţii cu autorităţile, e un subiect care ar merita tratat cu mai multă atenţie.

techhub-meetup-apps-orase

Tudor Iliescu, Concept Apps (transporturban.ro):

  • Autorităţile publice (din transport, cel puţin) ar trebui să fie mai deschise în relaţia cu publicul şi să pună mai uşor la dispoziţie datele publice, cu atît mai mult cu cît deja sînt plătite de contribuabili
  • Ajutînd şi îmbunătăţind aplicaţiile publice, acestea pot avea impact din mai multe perspective: atît o creştere a încasărilor la buget, cît şi reducerea poluării, de exemplu
  • Partea bună a aplicaţiilor e că poţi primi feedback constant – poţi afla unde sînt gropi în asfalt, unde sînt probleme în trafic, care sînt plîngerile contribuabililor. Nu trebuie să angajezi oameni să verifice manual problemele oraşului, ci poţi primi răspunsuri direct
  • În plus, există algoritmi care pot prevedea situaţii. De exemplu, dacă ştii că pe ploaie creşte cererea pentru taxiuri, poţi suplimenta numărul de autobuze
  • Ce trebuie să facem e să trecem de la aplicaţii independente la aplicaţii la care lucrăm împreună. O aplicaţie pentru crearea unei rute de transport poate integra mai multe tipuri de deplasare şi puncte de interes pentru oameni (cafenele etc.)
  • Trebuie să te întrebi dacă eşti dispus să pierzi cîţiva ani din viaţa ta făcînd afaceri pentru bani de la stat. Noi am început să contactăm autorităţile acum doi ani, ei au început să ne răspundă acum un an şi au devenit interesaţi acum jumătate de an. Acum o lună, abia, am început să fim sunaţi pentru a vedea dacă soluţia noastră poate fi aplicată în oraşe
  • Lucrurile se schimbă, dar, în acelaşi timp, procesul e de durată. Sînt trei paşi pentru a ajunge la autorităţi: să-i faci să te asculte, să îi faci să înţeleagă cum îi ajută serviciul tău, apoi să implementezi. Trebuie să te întrebi de la început dacă vrei să faci bani de la cel ce oferă un serviciu (în cazul de faţă, autorităţile sau operatorii de transport) sau dacă mergi la cei ce folosesc serviciul (utilizatorii: ce le oferi, ce informaţii le trebuie, ce valoare le aduce, cîţi bani şi cît timp le economiseşti) şi să vezi dacă sînt dispuşi să plătească
  • Mare parte din ajungerea la pasul de implementare înseamnă şi educarea autorităţilor
  • Regia de transport din Alba Iulia a cîştigat, în 2013, titlul de “Best bus company of the year in Europe.” Oferă wireless în autobuze, oamenii pot plăti biletul prin SMS, plus alte beneficii
  • Dacă nu eşti conectat la infrastructura publică, e greu să oferi servicii bune. Noi am creat singuri o întreagă infrastructură de date, care acum ne ajută să dezvoltăm transporturban.ro
  • O situaţie interesantă: vorbeam cu un manager de companie de transport public despre date. I-am explicat că am luat datele publice de pe site-ul lor, iar el mi-a replicat că e ilegal ce facem, din cauză că nu a înţeles conceptul de informaţie publică
  • N-am ajuns încă la nivel internaţional cu transporturban, dar construim o platformă nouă, de analiză a datelor de tranzit – Transit Director. La noi, oamenii sînt mai sceptici, dar în afara României, există un interes sporit mai ales din partea companiilor private. Avantajul nostru este că dezvoltăm la acelaşi nivel de calitate, dar la o treime din costuri
  • Aplicaţia noastră creşte cu sută la sută în fiecare an, în ciuda sezonalităţii ei. De exemplu, traficul nostru creşte considerabil toamna, cînd vin noi studenţi în Bucureşti şi încep să descopere oraşul

Dan Boabeş, SimPlus:

  • E o mare diferenţă între mediul public şi mediul privat, cîtă vreme mediul privat e în căutare de profit, în timp ce mediul public e în căutare de voturi
  • Dacă le poţi explica ce cîştigă din partenerierea cu companii din tehnologie, ce beneficii au, atunci poţi dezvolta o relaţie de afaceri
  • Nişte prieteni m-au întrebat, la un moment dat, de ce circul cu autobuzul. Le-am răspuns, ca apoi să înţeleagă că, uneori, e mai bine să laşi maşina acasă
  • Piaţa din sectorul public ar trebui privită mai degrabă din punct de vedere al numărului de utilizatori decît din punct de vedere al banilor. Orice oraş e o piaţă, iar un dezvoltator ar trebui să o ia în considerare şi să găsească nişa care i se potriveşte
  • Ce e interesant apropo de aplicaţii, web sau mobile: oamenii se întorc la ele, spre deosebire de jocuri, de exemplu. Chiar le folosesc
  • Acum patru ani, am început să mă îndrept către autorităţi. După o vreme, apar frustrări. Îţi spun “da,” dar nu se întîmplă nimic. Plecînd din România, la Otopeni, am văzut un primar pe care voiam să-l conving şi am rugat, la check-in, să mi se ofere un loc lîngă el, în avion. Am avut, astfel, posibilitatea să stau de vorbă cu el timp de o oră, timp în care am reuşit să-l conving. Am început implementarea după două luni
  • Marketarea în această zonă e grea, depinde de multe variabile, trebuie să încerci mai multe variante, dar nu trebuie să renunţi. În cazul cu acest primar, prima plată mobilă a avut loc după doi ani şi jumătate
  • Un aspect interesant în acest domeniu e că trebuie să reuşeşti să ajungi la early-adopters, pentru că mulţi primari, de exemplu, aşteaptă să vadă exemple de la alţi colegi, unde implementarea a avut succes
  • În România, cel mai bun exemplu e Alba Iulia, unde autorităţile au considerat că viitorul lor public de bază sînt tinerii de azi, care vor plăti bilete de autobuz prin SMS
  • Uneori, legea e foarte strictă cînd vine vorba despre date personale, iar autorităţile sînt obligate să respecte legea. E o muncă suplimentară, dar necesară
  • E foarte important să te gîndeşti şi la alte pieţe încă de la început. Dacă nu o faci, va costa mai mult atunci cînd vei vrea să te dezvolţi (de exemplu, cînd vei dori să integrezi date noi atunci cînd vei face localizarea)
  • Cînd ne gîndim la tehnologie, ar trebui să ne gîndim şi la tehnologiile pe care le avem, cele comune, nu doar la cele noi, aspiraţionale. De exemplu, e greu să găseşti informaţii CFR într-o aplicaţie românească

Sorin Manica (dezvoltatorul aplicaţiei Auto.ro):

  • Un antreprenor, pentru a aduce beneficii sectorului public, trebuie să se gîndească la nevoile de bază ale consumatorilor, în ce instituţii se duc banii. Trebuie să îmbunătăţească inclusiv rutele acestor bani
  • Dacă am fi fost întrebaţi acum 20 de ani cît de mare e piaţa de petrol, probabil am fi răspuns că depinde de numărul de utilizatori şi de cerinţele lor
  • Depinde de unde iei banii. Dacă iei de la stat, probabil că depinde cum negociezi cu autorităţile. Dacă vrei să optimizezi un proces şi vrei să faci o aplicaţie pentru utilizatori, atunci poate ar fi recomandat să fie un serviciu în parteneriat public-privat
  • Tendinţa a fost aceea de creare de site-uri specializate. Probabil că tendinţa actuală e aceea de a nu mai fragmenta informaţiile
  • La finalul zilei, poţi optimiza o parte a serviciului public, dar procesul e ca trecerea de la socialism la un capitalism în folosul societăţii

6 comentarii

  1. Mi se pare o ruptura evidenta intre autoritati si sectorul privat.
    Culmea e ca nivel local – vezi Cluj http://www.clujinnovationdays.com/hackathon/, vezi Timisoara (http://cityprojects.ro/) rezultatele si colaborarrile par mai usoare.

    In rest, sunt putin trist ca exista si o zona mica, dar activa din guvern care promoveaza datele deschise (vezi data.gov.ro , ogp.gov.ro) dar feedback-ul din partea sectorului privat este aproape 0. (adica nu participa la dezbateri)
    Inca nu e totul pierdut – urmatoarea intalnire este pe 27 martie, iar programul de dezbatut (sau imbuntatatit) e aici – http://ogp.gov.ro/noutati/sesiune-de-consultare-publica-asupra-primului-draft-al-noului-plan-national-de-actiune/

    Asta are mai mult efect decat orice intalnire intre 3 privati care se plang de ce (nu) face statul.

    • @Bogdan: oamenii nu se plîng neapărat. Dimpotrivă, ei ziceau că se poate, dar că trebuie multă muncă şi, în nici un caz, cine se apucă de asta nu trebuie să renunţe.

  2. @Alex – pai atunci cu atit mai mult trebuie sa se implice in dialog – fie la nivel local, fie direct central. Suntem intr-un moment in care – cel putin anumite usi – sunt deschise, deci e pacat sa nu fie folosite.

  3. Buna ziua,

    Domnule Bogdan Manolea, multumesc pentru informatii. M-am inscris pentru a participa la urmatoarea intilnire a OGP.

    Multumesc,
    Tudor

  4. de ce nu face nimeni API cu datele alea?
    apropo, a venit cineva de la RATB acolo? cineva de la UTI? cineva de la primarie? sau vorbiti doar intre voi :)

    e frumos ca ceri date de la ratb, dar tu nu dai nimic mai departe…