The Social Dilemma și alte chestii “inutile”

Am văzut niște glumițe, pe la mine prin bulă, din categoria “spuneți trei lucruri noi pe care le-ați aflat din The Social Dilemma (pe care nu le știați)“. Băi, între noi fie vorba, eu n-am aflat nimic nou de-acolo. Ba au fost vreo două lucruri cam de umplutură și fără legătură cu realitatea, dar fie.

Apropo de asta, Vali mai are momente în care se ia de Alex Negrea și cursurile lui de social media – ba că e prea de începători conținutul, ba că sunt informații găsibile pe net etc. Și există o asemănare între cele două exemple. Iată.

Acu’ vreo doi ani, parcă, eram la un eveniment de comunicare, multă lume din PR, marketing, social media etc. Mulți oameni de la companii. Mulți din agenții. Se discuta ceva legat de facebook, de ads, d-astea. Juniori și seniori deopotrivă.

Numărul de oameni care n-aveau informațiile de bază, incredibil de mare. Ai zice că la social media se pricep toți, că toți știu să facă un ad, că toți știu să targeteze publicul țintă, că oricum găsești toate informațiile pe net, la un google distanță, dar realitatea e că majoritatea oamenilor din industrie sunt praf. De aia e bun cursul lui Alex, că le dă mură-n gură, într-o singură zi, tot ce n-ar fi ei în stare să caute pe net – din varii motive – timp de două luni.

Cam așa e și cu The Social Dilemma. Da, e plin netul de articole despre mizeriile pe care le face facebook, de dark patterns, de colectare de date, de profiling, de spionat – la propriu, prin butonul de Like – utilizatorii, și cu toate astea, cine are timp să le caute?

The Social Dilemma nu e vreo capodoperă și nu spune nimic nou pentru noi, ăștia din bula aia care e la curent sau care știe cu ce se mai mănâncă o bucată de cod. Dar pentru 99% din oameni, informația de-acolo e nouă. Desigur, nu sunt câte trei indivizi într-o cameră, care apasă pe butoane pentru fiecare utilizator în parte – aia e o dramatizare tâmpită -, dar algoritmul asta face pentru fiecare-n parte.

Acu’ doi ani, când m-am apucat de învățat JavaScript, am fost un pic șocat când am văzut câte date pot fi colectate printr-un script simplu. De la poziția cursorului pe ecran la click-uri șamd., plus date legate de device și tot restul.

E incredibil de simplu să faci profiling unui utilizator, până și un junior în JS ar putea să scrie un astfel de script. Doar că, momentan, vorbim doar de facebook, twitter și google. Stați să vedeți scandal când or descoperi oamenii și modul în care PornHub face profiling, inclusiv când browserul e în incognito mode, atunci să te ții. Că deh, lumea are impresia că tracking-ul se face doar cu ajutorul cookie-urilor.

Ah, și stați să vedeți ce scandal o să fie când s-or prinde europenii că datele lor sunt vândute în ciuda GDPR, că se plimbă de colo-colo, între Google, facebook, MindGeek și restul, ca și când ar fi una și aceeași companie, că-și împart trackerele, sau că se face lobby masiv inclusiv pe la noi pe continent ca orice companie să poată cumpăra date de localizare sau ale apelurilor de la operatori, ca-n America.

Bașca, atunci când lumea o să se prindă că prin two-factor authentication le dai tuturor numărul tău de telefon sau că, deși facebook zice că WhatsApp e safe și criptat, Zuck are toată agenda ta telefonică și n-are nevoie să vadă ce scrii în mesaje câtă vreme știe cu cine stai de vorbă și poate face permutări pentru a-ți livra și ție și partenerilor de discuții reclame comune pe alt site ori în altă aplicație etc.

Există și-o veste bună, anume că inteligența artificială e proastă. Dar despre asta, poate într-un alt episod, dacă nu mi-o fi lene să scriu.

4 comentarii

  1. e aiurea sa te lauzi că ai avut 25.000 cursanți și starea SM din .ro să fie la fel de jalnică.

    • Asta cu 25k n-o știu, dar starea SM o să fie întotdeauna la fel cîtă vreme numărul de oameni care se ocupă exclusiv de asta o să fie mic. Nu poți să fii om de PR într-o agenție și să faci și comunicare și SM la nivel de pro cînd tre’ să faci și evenimente, să scrii și comunicate de presă, să suni și “influencerii”, creație, strategie, execuție etc. Ce zic eu e că mi se pare că e util cursul lui pentru oameni care n-au habar o boabă despre SM. După cursul ăla, ține de respectivii sau de angajatorii lor să plătească pentru cursuri avansate sau să le aloce un buget de bani sau timp pentru dezvoltarea abilităților pe zona aia. Doar că asta nu se întîmplă, că șefu’ preferă ca sclavul să facă de toate. Buba e un pic mai sus, nu la Negrea. Plus de asta, partea tehnică din SM e complicată, că business managerul ăla din fb nu e chiar intuitiv. Eu mi-am băgat picioarele la un moment dat și am reguzat să îmi mai bat capul. De aia companiile o aruncă la agenții, iar agențiile fac ce pot, în funcție de timpul disponibil și de cunoștințe (care sînt cum sînt din cauză că, oh well, omul face de toate). Eu sînt curios ce grupuri or să vină cu ideea de performance SM sau ceva, cu propriile departamente sau agenții dedicate rahaturilor tehnice, cam cum sînt alea de google ads. Abia atunci o să vezi chestii făcute ca lumea. Inclusiv pe partea de influenceri, cînd o agenție o să aibă oameni de research pentru clienți. Și nici atunci n-o să fie destul, că fb nu-ți oferă niște API-uri concrete pentru măsurat cifrele unei campanii – deși, uite, nu sînt la curent cu tag-urile alea “sponsored by”, că-mi închipui că alea ar trebui, cel puțin teoretic, să ofere clientului statisticile direct, fără inputul “influencerului”, then again, cine le folosește? Că nimeni nu vrea să dea cotă parte lu’ Instagram sau “influencerul” nu vrea să meargă pe modelul ăla că știe că rezultatele sînt varză etc. E mult de discutat pe tema asta. Eu mă refeream la chestiile de bază, introducerea efectivă în brînza asta.

  2. ai scris un comentariu lung care ar putea fi sumarizat așa: e nevoie ca oamenilor care fac cursuri din astea să li se explice cum să găsească ce e bine pentru angajatorul lor. atât. iar asta nu se poate face cu traduceri de pe social bakers, cu prezentări macro. e nevoie de exemple concrete, de situații reale. de aia ăia 25.000 (cifra e la mișto, nu știu cât e irl) nu au reușit să schimbe nici cu un centimetru piața. mai mult am făcut eu cu blogul.

  3. și fac eu un curs rapid, aici, poate cine știe, ajută pe cineva:

    a mai scris/vorbit despre produsul tău? a mai avut campanii cu produse similare?
    știe ce e cu produsul? l-a folosit vreodată? poate vorbi liber despre el? am văzut niște campanii odioase cu oameni care nu știau ce să spună despre produs, că nu îl foloseau, recitau povestea de piar și atât.
    publicul ar fi interesat de produs? că degeaba faci o campanie cu alcool când publicul e minor. degeaba faci o campanie cu milka când influencerul se plânge că s-a șunculit.
    când nu are campanii, ce scrie/vorbește influencerul? are valori? are cuvinte? sau se mulează pe fiecare campanie și în rest e Colo?

    simplu, dar nu prea. dar dacă vrei să iasă campania bine, trebuie să treci prin pașii ăștia.