M-am dat cu trotineta electrică prin București și am supraviețuit

Întâi ieri, apoi azi, am “testat” Lime un pic. Nu mă mai dădusem cu trotineta electrică până acum. Ieri, am făcut o cursă Gara de Nord – Iancului, azi am făcut o cursă Iancului – Park Lake (via străduțe – Maior Coravu – Basarabia – Grigorescu – Rebreanu) și retur (via Dristor – Mihai Bravu).

Despre trafic:

  • acum înțeleg popularitatea pe care au căpătat-o trotinetele electrice. Te miști aproape la fel de repede ca o mașină în traficul din București
  • șoferii sunt, în general, destul de prietenoși, indiferent de vârstă, mai ales când trebuie să traversezi când trebuie să dea prioritate
  • cei mai imbecili șoferi sunt ăia care au toată șoseaua la dispoziție, e goală, tu ești pe prima bandă (că trotuarele sunt în lucru sau bombardate) și ei te claxonează lung de pe banda a treia

Despre pericole:

  • sincer, nu cred că șoferii sunt cel mai mare pericol; spre deosebire de niște dobitoci pe care i-am văzut dățile trecute când am fost în țară, care se dădeau pe banda a treia sau pe linia de tramvai, eu am ținut întotdeauna marginea primei benzi, lângă ăia parcați
  • cei mai periculoși, din păcate, sunt pietonii. Lumea – efectiv – nu se uită pe unde merge. Mulți merg cu capul în pământ – și nu mă refer la ăia cu nasu-n telefon, ci mai ales la bătrâni – sau merg în zig-zag. Sunt imprevizibili, nu știi când se întorc brusc. Nu mai zic de ăia care ies dintre mașini că îi apucă nevoia de traversat șoseaua pe unde au ei chef
  • lipsa infrastructurii pentru biciclete – și, implicit, pentru trotinete electrice – este, probabil, și motivul pentru care nu prea există bicicliști în București și implicit pentru lipsa obișnuinței oamenilor cu bicicliștii. Mai exact: asta e o bandă de biciclete?, ce contează că mai am patru metri de trotuar, eu pe-acolo merg!
  • pe Grigorescu și pe Rebreanu, de exemplu, primăria a marcat niște benzi; lăudabil, dar o bandă d-alea are cam 40cm lățime. Nici asta n-ar fi o problemă, dar un individ inteligent s-a gândit că e OK să marcheze spațiul ăla fix pe unde sunt toate canalele. Ce-i drept, cealaltă opțiune era să fie pe lângă gardul parcului (și, pe alocuri, chiar pe acolo te mută), ca să iei în freză toate crengile copacilor
  • celălalt pericol pentru trotinete sunt șanțurile și gropile de pe trotuare, piatra cubică, pavelele alea mici care nu mai stau fixe de când au fost montate la mișto etc. Iar trotuarele sunt pur și simplu ciuruite. Nu toate, dar majoritatea. E decent când mergi pe jos, dar e oribil pentru orice are roți, simți fiecare crăpătură d-alea în creier (valabil și pentru bicicletă, știu ce zic)

Altele:

  • pot să-i înțeleg pe ăia care preferă să circule pe stradă. Pe trotuare, în primul rând, nu prea există marcaje pentru biciclete și, în al doilea rând, sunt atât de multe străduțe și atât de multe borduri de urcat și de coborât, încât e moartea pasiunii
  • prețul mi se pare destul de mare. Practic, pe alocuri, e mai ieftin să iei un Uber decât să te dai cu Lime, chestie care e fix pe dos decât în Anglia, unde e mai ieftin să iei o bicicletă electrică decât un taxi
  • Bucureștiul are neapărată nevoie de infrastructură pentru biciclete. Fără glumă. Bucata aia de bandă de la Victoriei la Universitate e mană cerească. Știu, e un cerc vicios, nu sunt suficienți bicicliști ca să faci benzi dedicate pentru ei, dar nu sunt nici suficiente benzi ca să-i motivezi pe oameni să-și ia biciclete sau trotinete electrice. Personal, eu aș transforma Bucureștiul într-un oraș cât mai puțin prietenos cu mașinile. Transportul alternativ, de tipul ăsta, și cu un transport în comun bine pus la punct, cred că sunt de preferat
  • orașul are nevoie și de o poliție locală care, în loc să frece duda, să-i amendeze pe toți ăia care parchează pe trotuare și pe trecerile de pietoni. N-ai loc să treci strada din cauză că trei dobitoci blochează toată trecerea. N-am eu loc cu trotineta, darămite o mamă cu un cărucior pentru copii
  • legat de Lime, trei chestii utile nu există pe trotinetele lor: la fel ca pe bicicletele din Londra (în Anglia, trotinetele electrice nu sunt interzise explicit, dar sunt interzise din cauză că nu-s nici cal, nici măgar; nu ai voie cu ele nici pe stradă, nici pe trotuar – au motor, deci n-au voie pe trotuare, n-au pedale, deci n-au voie pe străzi), ar trebui să existe o sonerie. N-ai, în momentul de față, cum să atenționezi un pieton că te apropii de el
  • a doua: suport pentru telefon. Bicicletele din Londra sunt dotate cu așa ceva, nu e vreo mare cheltuială în plus. Sunt utile inclusiv pentru cineva ca mine, care a locuit 15 ani în București, nu doar pentru turiști, mai ales dacă vrei să cauți un traseu mai scurt
  • a treia: oglinzi. Personal, cred că oglinzile ar trebuie să fie obligatorii prin lege pe toate bicicletele și, cu ocazia asta, că tot prind trotinetele, și pe ele. Sunt extrem de utile. Ideal, și ceva sistem de semnalizare stânga-dreapta, că e mai greu să întinzi o mână când ești pe trotinetă ca să-i spui șoferului din spate că vrei să depășești pe unul care e parcat ca un bou în paralel cu alții parcați la bordură, dar să nu exagerăm, zic…
  • o surpriză plăcută la trotinetele Lime au fost frânele. Asta e una dintre cele mai tâmpite probleme în Londra, frânele bicicletelor sunt oribile

În altă ordine de idei, sunt pe zi ce trece tot mai convins că viitorul transportului urban e transportul alternativ. Mai e mult de lucru, de la roțile trotinetelor, care ar avea nevoie de niște cauciucuri mai aderente la asfaltul umed, de exemplu, până la benzi dedicate.

E însă mult mai rapidă o trotinetă electrică decât o bicicletă și o spun în cunoștință de cauză, că am avut o bicicletă electrică în Anglia (am dat-o înapoi, că pot să-mi iau alta printr-un program cycle2work al angajatorului). Dar… trebuie să ai pe unde merge.

Poate ar fi o idee bună ca programul ăla de vouchere al primăriei să includă și trotinete electrice, nu doar biciclete. Și poate ar fi o idee și mai bună să existe un curs de câteva ore, cu legislația rutieră, pentru toți ăia care se urcă pe un astfel de gadget (că, până la urmă, e tot un gadget), ca să nu mai vezi idioți cu trotinete pe linia de tramvai. Nu permis de conducere, că ar fi stupid, ci un curs de câteva ore care să-ți dea un card pe post de atestat, că na, să certifice că știi ce faci.

Dincolo de orice, infrastructura e groaznic de necesară. Nu mă aștept ca Bucureștiul să se transforme peste noapte, dar orice primar cu un minimum de viziune ar trebui să ia în calcul, mai ales pe bulevardele mari, eliminarea parcărilor la prima bandă și transformarea lor în piste – un fel de fast lanes.

Da, știu, nu există parcări în București, da, nu e problema mea. Poate că infrastructura ar ajuta la creșterea adopției bicicletelor și trotinetelor – sau mopedelor electrice – și, cu ocazia asta, pe bulevarde precum Ștefan cel Mare sau Mihai Bravu, nici n-ar mai avea unde să parcheze aiurea, unul peste altul, toți ăia care zic “da’, șefu’, da’ am fost plecat fix cinci minute, ce mare chestie?

Bine, despre parcări, altădată.

2 comentarii

  1. Ai cautat, cand ai scris, daca programul acela al dnei Firea include trotinete electrice, alaturi de biciclete electrice si segway si alte dracii?
    Altfel, indicatii si solutii putem oferi garla, “sa se faca”.

    In Buc nu exista benzi pt biciclete, acreditat este doar tronsonul de care zici si tu, Victoriei, in rest sunt doar niste marcaje (neacreditate tocmai ca sunt facute prost), de ce am judeca pietonii care nu respecta ceva ce nu trebuie respectat.

    Mi-au placut in mod deosebit pragraful cu pietonii care sunt suprinzatori (ei pt tine, tu mergand cu 30/ora, ei doar cu 4..) si acela cu “sa ii puna si oglinda, si claxon, si sistem de semnalizare”. Si o caroserie si 5 scaune