De ce avem guvernanți proști. Exemplul cu Uber vs. taximetriști

Mă uitam la fumigena de azi a lu’ madam Firea, cu “scoatem Uber din București“, ca să distragă atenția de la măcelărirea legilor justiției, iar concluzia e cam așa: nu au cum să scoată Uber.

Toată prostia asta cu “reguli pentru serviciile de taximetrie” nu e altceva decât o prostie. Hotărârea e atât de prost scrisă, că nici n-are sens s-o bagi în seamă. Nu elimină Uber, ci îi obligă pe taximetriști să se comporte ca Uber.

Vrăjeala aia cu “serviciile de dispecerat sunt obligatorii pentru toate taxiurile transportatorilor autorizați și nu se pot executa decât de dispecerii taxi autorizați de Autoritatea de Autorizare a Primăriei Municipiului București” îi afectează strict pe taximetriști.

De ce n-au cum să scoată Uber din București

Uber are întotdeauna scuza că nu e serviciu de taxi, ci operează în zona de tehnologia informației. În plus, majoritatea șoferilor de pe Uber sunt angajați pe firme care și-au luat preventiv autorizație de transport persoane.

În cel mai rău caz, dacă-i trage poliția pe dreapta, pot spune că-s curse ocazionale și preferă o platformă de intermediere precum Uber pentru că-i scutește de costurile unui dispecerat.

Un exemplu concret de “Uber legal” în București este BlackCab. Este legal pentru că obiectul de activitate al firmei este “transport de persoane în regim de închirere“.

Schimbi obiectul de activitate la Registrul Comerțului, dai o copie șoferului, s-o țină în torpedou, și poți să încasezi bani prin ce vrei tu, fie Uber, fie Taxify. Ești un BlackCab care folosește o platformă internațională pentru a-ți derula activitatea. Atât de simplu.

De ce se chinuie, totuși, să scoată Uber

De fapt și de drept, ce fac ai noștri e, mă scuzați, să se pișe contra vântului. Te uiți pe-afară, la alte nații, reglementează tot ce poate fi reglementat, inclusiv pentru a integra servicii precum Uber, se apucă de studiat problema Bitcoin și a tehnologiei blockchain, fac pe dracu-n patru pentru a se adapta vremurilor care vor veni.

O fac pentru că sunt conștienți că joburile tradiționale încep să dispară, că noile tehnologii creează niște oportunități, o fac pentru că știu că lumea se schimbă și nu vor să piardă trenul schimbării. Pentru că știu că vor face mai mulți bani dacă trăiesc în prezent decât dacă ar trăi din niște șpăgi. Ce se întâmplă în România? Păi, simplu.

Generalizând un pic, serviciile de taximetrie asigură niște șpăgi, spală niște bani, dau niște parandărături etc. E despre niște idioți care-au ajuns în funcții de conducere și vor să-și păstreze sursele de bani. Nu-i interesează de restul lumii. Ba un birocrat din primărie, ba un consilier local mânjit, ba un primar dintr-o comună de lângă, dar care știe pe cineva de la partid care poate să-i lase pe taximetriștii de la el să se plimbe liberi prin oraș etc.

La fel e și cu legile justiției. Au vrut să se scape ei, câțiva, le-au dat pentru ei. Au scos 3.000 de pușcăriași din pârnaie, o treime din ei s-au întors în mai puțin de două săptămâni. Acum, omoară probele video și flagrantul ca să scape ei, dar, în fapt, scapă traficanții de droguri, de carne vie etc. Nici măcar onoare între hoți nu mai există în România.

(sursa foto)

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

7 comentarii

  1. Cum ziceai si tu mai demult: e vreme de facut bagajele!

  2. Intre timp Curtea Justitie a UE a transat definitiv cazul, asa ca Uber a luat-o in manuta!

  3. @Parpanghel: more or less. CEJ a decretat că Uber e companie de transport, nu de taximetrie. Chestiile de mai sus rămîn valabile.

  4. Deci nu mai opereaza pe “tehnologia informatiei” -ha, ha, si iar ha!
    Sunt companie de transport, deci licente, deci alte taxe, deci dispecerate, deci muuulte cheltuieli in plus, deci alte impozite(fara scuteli), deci alta mancare de pescarie.
    Deci chestiile de mai sus nu mai sunt valabile ever. Pam pam!

  5. Este corect ce ai spus mai sus : taximetristii trebuie sa functioneze cumva ca Uber.
    Nu ai cum sa te impotrivesti progresului. Ce faci : dai foc la razboaiele de tesut ?
    Nu au decat sa gaseasca o metoda corecta si echitabila de impozitare; si sa creeze si urmareasca in piata de taximetrie concurenta loiala.
    Nu-i chiar simplu, dar n-au incotro.

  6. Eu cred ca Uber nu e nici o platforma informatica si nici serviciu de car sharing. Haideti sa nu credem ce sustin. A, ok, daca ai avea o aplicatie care sa iti spuna “care mergi ba, pana in Militari ?” si sa imparti masina, asa ocazional, ar mai merge. Mai mult, ar trebui sa fie fara bani, eu azi te duc pe tine, castig niste puncte in aplicatie, de punctele alea ma plimba altcineva.
    Dar cand unii fac un job din asta, ce sa zic, nu e car sharing si de aceea incepe sa fie scos si din alte orase mari din Europa. Ca tot vorbim de reglementare, transportul public de persoane este si trebuie sa fie reglementat. Pe de alta parte, Uber are ceva ce taximetristii nu vor accepta prea curand: review-urile, pretul si traseul spus inainte, samd. Nu vad insa de ce n-ar coexista cele doua, Uber sa devina un serviciu de taximetrie de lux. De altfel, eu daca as fi Primaria, as introduce si autobuze cu preturi diferite: cele de azi pentru pensionari si altele mai scumpe, care vin la timp ( “pe aplicatie” cum am vazut la altii ) cu AC, WiFi, cumva mai aerisite pentru cei care merg la servici si care altfel ar lua masina personala. Cand insa dictatura majoritatii este un concept nu prea bine inteles la noi, ramane sa ne zbatem cu tarele lasate de comunism.

  7. Logica generală și morală spun că nu este nevoie de o impozitare a veniturilor din transportul cu Uber și alte sisteme de ride sharing, ele nu sunt și nu pot fi obligate să fie racordate la o centrală sau să aibă o altă formulă legală altă decât cea a companiei, veniturile nu pot fi impozitate deoarece oricum cel ce plătește își are deja banii impozitați, cel care primește banii oricum îi dă pe mentenanța mașinii și combustibil care e impozitat și supraimpozitat. Pe de cealaltă parte nu poți interzice un sistem care face parte cel puțin din prezent si viitor, din niște sisteme care să faciliteze transportul care și așa este din ce în ce mai greoi si mai poluant, taximetriștii din ce în ce mai obraznici si mai mizerabili, din ce în ce mai scumpi, oricine ar avea contraargumente motivelor de mai sus ori e taximetrist ori ambițios în prostia sa !