Uber vs. taxi, faza pe cifre (venituri, profituri, evaziune)

A apărut știrea cu Uber Green și mi-a sărit în ochi boilerplate-ul. Anul trecut, Uber a avut o cifră de afaceri, în România, de un milion euro la “câteva mii de șoferi”.

Nu știu exact ce anume înseamnă “câteva mii”, dar Speed Taxi, în zilele bune, avea 2.500 șoferi – dintre care 1.500 pe mașinile proprii.

Anul trecut, Speed raporta, pe una dintre firme, venituri de 1,6 mil. euro, iar pe cealaltă, venituri de 1,77 mil. euro, la un număr declarat de 144 angajați (restul, probabil pe PFA sau pe alte SRL-uri). Profit brut declarat: 12.000 euro pe o firmă, 40.000 euro pe alta.

În comparație, Uber a declarat un profit brut de 7.600 euro. Diferența dintre Speed și Uber e că Uber raportează profitul din ăia 20% cu care rămâne după ce plătește șoferii.

Pe cifrele de mai sus, Uber și una dintre companiile Speed au marje de profit similare raportat la cifrele de afaceri. Veniturile însă diferă. Uber încasează 20% din prețul fiecărei curse, Speed încasează taxa de aparat și planul zilnic. Niciuna dintre ele nu are cheltuieli cu combustibilul.

Cealaltă diferență serioasă e că veniturile din taximetrie sunt, într-o proporție covârșitoare, nefiscalizate. Pe de o parte, “metoda cuarțul”, cu resetarea aparatului înainte de a scoate bonul dacă nu a fost cerut de client, pe de cealaltă, “șpaga” încasată la finalul cursei.

Eu aș risca să spun că cel puțin 50% din valoarea piaței de taximetrie e reprezentată de venituri la negru. Trageți singuri concluziile.

EDIT: Nu am pretenția că e un calcul corect, ba chiar cred că e posibil să mă înșel serios. La “câteva mii de șoferi”, probabil că cifra de afaceri ar trebui să fie similară cu cea combinată a celor două companii Speed, deci pe la vreo 3,5 milioane euro, deși unii șoferi Uber nu fac asta full-time și presupun că nu-s puțini. Și aici intervine discuția: banii mei se duc la firma din România sau la cea din Olanda? Șoferii sunt plătiți de pe SRL-ul din România sau direct din Olanda? Asta n-am de unde să știu.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

13 comentarii

  1. lol. te-ai lovit la cap.

  2. Structura cheltuielilor și a veniturilor este diferită, comparatia nu e tocmai corecta. Sigur ca taximetriștii lucrează la negru, cel puțin o parte din activitate. Pe de alta parte, prea jegoase și zoioase sunt masinile alea, eu zic ca dacă ar câștiga bine probabil ca ar fi și ei mai atenți cu utilajul din dotare.

  3. @Costică: ar fi pe dracu’. Acu’ vreun an, un taximetrist se plîngea că nu mai merge ca acu’ nu știu cît timp, că face doar șaijdemilioane lunar, nu nouzeci, ca în vremurile bune. Și mașina era o catastrofă. Să fim serioși.

  4. Am făcut un update în care zic că bat cîmpii 🙂

  5. Mare rahat. Vechea discuție dintre taxi și uber. Ei învârt milioane de euro iar noi tâmpiții ne certăm că sunt mai buni unii sau alții. :)))

  6. De ce nu puneti si cheltuielile care sunt la taxi (asigurare enormă, agresori si altele), pe care amatori de la liber nu le plătesc???? Sa fim seriosi….cu focalizarea. La taxi macar sunt niste aparate fiscalitate pe cand la liber doar o aplicatie.

  7. Fratilor, stiti care e treaba? Eu am fost taximetrist cu licenta personala si acum fac Uber. Un sofer Uber plateste taxe la stat mai mult decat un taximetrist cu toate asigurarile lui. Iar masinile de taxi sunt cazute pentru ca pe patronii care incaseaza majoritatea veniturilor ( planul) nu-i intereseaza cum arata masina atata timp cat inca mai merge si poate sa-i aduca planul. Asta e realitatea.

  8. Zici ca “speed taxi avea 1500 de soferi pe masinile proprii” si dupa aceea afirmi ca nici una din companii n-are cheltuieli cu combustibilul?

    Nu vezi nicio problema in insiruirea de mai sus?

  9. @Marian Popescu: benzina o pun șoferii, n-o pune firma.

  10. Esti foarte departe de realitate….
    Compari veniturile totale cu profitul 😂
    20% din fiecare cursa efectuata de un pirat uber ajunge in olanda.
    Deci ei au declarat incasarile in olanda, aici au declarat o suma derizorie😉
    Nu poti sa compari cheltuielile!
    Uber nu are masini si nici soferi angajati.
    Deci au avut un profit mult mai mare fata de companiile de taxi.
    Firmele de taxi au cheltuieli cu masinile si forta de munca(soferi si personal auxiliar)
    10.000€ (dacia. Logan)
    Asigurari(triple ca pret)
    Agreere. Itp (la 6 luni)
    Carti de munca si salarii
    Linia si centrala telefonica
    Frecvente statii radio…etc
    Poti sa calculezi singur ce investitii au firmele de taxi in comparatie cu piratii de la uber
    Doar in Bucuresti:
    15.000 taxiuri X 10.000€ (dacia. Logan)
    20.000 de soferi angajati/ salarii si contributii platite la stat
    Sunt prea multe diferente intre cele doua servicii.
    Dispeceratele respecta legea 38/2003 si platesc sume considerabile catre stat.
    Daca vrei sa faci un articol corect trebuie sa cunosti bine cum functioneaza o firma si un dispecerat de taxi.

    Ps.
    FIRMELE DE TAXI PLATESC IMPOZITE SI TAXE IN ROMANIA, DACA TOTI AM INCASA IN ROMANIA SI AM PLATII IMPOZITE IN OLANDA …..CUM AR FII ?…..SAU CAT AM REZISTA IN ROMANIA?😨😨😨

  11. In Romania piratii de la uber au un laptop si ~5 angajati😂😂😂
    Deci practic la fiecare
    1.000.000€ incasat prin aplicatie din Romania
    200.000€ ajung in olanda si statul roman este inselat…..mai facem un imprumut la FMI sa nu ramanem in gaura😉
    Firmele colaboratoare( care nu detin masini) se inchid pe banda rulanta pt a fenta plata impozitelor.
    Soferii care pun la bataie masinile nu au carti de munca sau au contract incheiat pe 2 ore.
    Toata lumea fura statul si voi va doriti o tara ca afara 😂😂