Un blog la domnu’ politician? Hai că vindem ieftin!

De cînd mă ştiu, m-au amuzat teribil articolele “documentate” pe la specialişti care n-au nici o treabă cu domeniul despre care vorbesc. Asta o dată. A doua oară, m-au întristat. Acum nu ştiu dacă e de rîs sau dacă e de plîns. Prin urmare, îl salutăm pe Ştefan Radu de la Evenimentul Zilei şi îi urăm să pună mîna să dea mai multe telefoane înainte de a scrie despre bloguri.

mascarici.png

Domnu’ Radu s-a apucat să facă un calcul despre preţul la care se ridică dezvoltarea unui blog de politician. Şi spun dezvoltarea, iară nu crearea. Nu de alta, dar dezvoltarea unui blog înseamnă mai mult decît cumpărarea unui domeniu, instalarea unui WordPress şi crearea unei teme. La fel, şi scrierea unui articol înseamnă mai mult decît a sta de vorbă cu un singur om dintr-o agenţie de PR, şi aia de care nu s-a auzit mai nimic pînă acum.

Bubele

Ştefan Radu s-a luat după ce i-au spus cei de la Big Media Relaţii Publice – apropo, care aţi auzit de ei? – şi a calculat că un blog de politician costă, în medie, între 1.500 şi 1.700 de lei. Cam 150 de lei costă domeniu, iar crearea unei teme costă între 300 şi 700 de lei. Hai, domnu’ Radu, chiar aşa? De ce dai preţuri de genul ăsta? De ce spargi piaţa?

Înainte de toate – ca de la un om care se ocupă de aşa ceva la unul care habar n-are despre ce scrie -, preţurile variază în funcţie de complexitatea design-ului cerut de client şi de cîtă bătaie are de cap cu brief-ul în care nu se specifică nimic clar. În condiţiile în care un designer munceşte o zi – două pentru un layout în Photoshop, după care urmează crearea CSS-ului, îţi garantez eu că doar PSD-ul costă mai mult de 300-400 de euro (iar ăsta e un preţ mai mult decît rezonabil) dacă te duci la cineva care ştie ce face (şi mă refer la oameni din agenţii). E drept, se poate ieşi mult mai ieftin dacă te duci la un freelancer.

Autorul articolului mai scapă o chestie: “Blogul te face om“. Nu, nu-i adevărat. Un politician cu blog n-o să fie deloc om dacă nu ştie ce să scrie. Ca să nu mai spunem de oamenii din agenţiile de PR care, de fapt, nu prea-s oameni, ci PR-işti. Şi care, dacă n-au avut blog, indiferent cît de multe bloguri citesc, n-or să fie în stare niciodată să ofere o consultanţă serioasă, care să-l facă pe politician “om”. Şi vorbesc foarte serios.

Sfaturi gratuite

Probabil că toate agenţiile de PR s-au gîndit, din senin, că dacă blogul lui Adrian Năstase are succes, atunci şi alte bloguri de politicieni vor avea. NIMIC MAI GREŞIT! Dacă blogul lui Năstase are succes, asta e pentru că a existat un blogger care s-a ocupat de partea de consultanţă şi i-a explicat ce e de făcut. Altfel, n-ai nici o şansă. Tehnicile de PR pe care le foloseşti cu jurnaliştii – şi de care jurnaliştii sînt sătui peste cap, motiv pentru care multe comunicate de presă rămîn oricum necitite – nu ţin în online. Pur şi simplu, nu ţin.

Sfatul meu pentru agenţiile de PR care vor să se lege la cap cînd nu le doare este ca, atunci cînd mai vin cu idei năstruşnice precum crearea unui blog de politician, să pună degetele pe tastatură şi să trimită mail unui blogger cu ştate vechi. Nu se ştie ce chestii noi vor descoperi.

9 comentarii

  1. Alex,
    “Pune-ti” e voit, sau ti-a scapat?

  2. nu-l gasesc. presupun ca era in paragraful pe care l-am sters mai devreme. cred ca mi-a scapat, la cit de chior de somn sint… nici nu ma mir.

  3. ce scoruri prestezi…trebe sa recalculez grila, ca nu mai tine:)))

  4. Da, era in paragraful pe care l-ai sters.
    In alta ordine de idei, chiar si preturile despre care vrobesti tu sunt foarte mici. Stiu, mai mult nu plateste nimeni, dar ar trebui invatati sa scoata banii din buzunar, oricine ar fi ei: politicieni, corporatii, vanzatori de rahat etc. Se poate face ieftin, dar ieftin va si arata/fi. Un bun exemplu este blogul lui Geoana.
    Arhi, daca tu prestezi mai subtire, tine-te bine. Poate te cauta Mazare, ca am citit ca nu prea mai are bani:)

  5. Dacă un blog de politician e 500 de euro şi un blog de personaj fictiv promovat de o agenţie de publicitate e 10.000, să-nţelegem că imaginaţia unora e de 20 de ori mai bună decât inepţiile altora?

  6. Deci.

    Citisem de curand ceva de genul asta, si am cautat sa gasesc.
    Iata: http://bloguri.dailybusiness.ro/big-media-pr/internet-new-media/cit-dau-politicienii-pe-bloguri-379
    Aceeasi Big Media PR:)))
    Or fi unii care isi doresc sa puna mana pe niste bani acum, ca tot vine campania politica. Chit ca n-au habar, dar ei fac “consultanta”.
    Banuiala mea e ca jurnalistul de la EvZ a citit ca si mine postul de pe blogul Daily business ai celor de la Big Media PR, si iata idee de articol, si iata (gata gasit!) si interlocutorul pentru articol.

  7. campania electorala, I mean :)

  8. foarte bune observatiile :)

  9. Eu cunosc zeci de “jurnalisti” made in copy/paste. Zeci de stiri Rompress si Mediafax au titlul schimbat si intra direct in ziare (dar semnate de X si Y ca informatie “pe surse”). Cand e cate un eveniment se ia direct comunicatul de presa si se da la tipar.
    Nu ma mira ca un abramburel de la “gaina care naste pui vii” ia ineptiile unui PR-ist de bune si le transforma intr-un mare articol. Nu stiu ce fel de redactie e asta. Spre exemplu, un prieten al meu (Dan Iancu – redactor sef PC Magazin, un om scund si trecut de 50 de ani) a fost amenintat cu bataia de un jurnalist marca EVZ.