Unde se arată că n-am spus prostii: televiziunea online e falimentară

După cum s-a aflat, atît EvoTV, cît şi BrainTV, s-au dus atît de urît la vale, încît următorul pas este vînzarea către un posibil investitor interesat de dezvoltare de “conţinut video original”. Mai pe scurt şi mai direct, sînt falimentare. De ce? Din cauza “traficului nesatisfăcător şi a business-ului mic”. Am citat dintr-un articol.

Continuarea, o declaraţie din acelaşi material, ar fi concluzia că “românii nu prea sînt interesaţi de conţinut video original şi preferă YouTube ca mediu de distribuţie”. Asta ar fi cauza, spun ei, investitorii în cele două servicii. Eu aş spune că e alta.

TV-ul exclusiv online din Romania, falimentar

În decembrie 2006, la scurt timp după ce am plecat de la RadioLynx.ro, cineva îmi propunea să intru într-un business similar celor două. Am refuzat pentru simplul fapt că nu am crezut în el. Spuneam atunci că o televiziune online nu va avea public, ba mai mult, ca să reuşească să se ridice, va avea nevoie de ceva mai mult decît conţinut pe care să îl umple cu ce apucă.

Scurt istoric

Cîteva luni mai tîrziu, în aprilie 2007, se lansa cu surle şi trîmbiţe prima televiziune online românească, EvoTV. Am spus că n-o să meargă, mai ales după ce am văzut conţinutul. “TV Revolution” a fost sloganul. Am văzut că a revoluţionat… definiţia falimentului? Minimum 150.000 de euro cheltuiţi, o căruţă de comunicate de presă, ziare care s-au bulucit să scrie despre ei. N-a trecut nici măcar un an jumate… Între timp, Sergiu Mihalcea îmi explica în comentarii cam cîtă lipsă de viziune pot să am.

Undeva prin iunie, tot în 2007, Emi Gal mă invita să particip la petrecerea de lansare a BrainTV. Un proiect gîndit mult mai bine, mult mai decent, mai serios, cu echipă şi tot ce trebuie. Investiţie relativ mică, ba chiar m-a convins să scriu un articol în Business Standard. Cu toate astea, dacă şi-o mai aminti, i-am spus de pe atunci lui Emi că proiectul său n-are cine ştie ce viitor.

Greşeli din media tradiţională, aduse în online

Unde vreau să ajung? Relativ simplu: televiziunea online nu este acelaşi lucru cu televiziunea clasică, nu este acelaşi lucru cu un serviciu de genul youtube.com, n-are aproape nimic în comun cu cele două, iar toate conceptele de TV online ar trebui să plece de la aceste diferenţe.

După o săptămînă de asistat la tot soiul de seminarii la Cannes Lions, m-am întors cu foarte multe idei, dar cu şi mai multe lucruri lămurite. Nu că ar fi ai lor mai deştepţi, dar am asistat la prezentări despre servicii video de mi-a venit acru. Toţi spun acelaşi lucru: online-ul e viitorul. Însă toţi sînt de acord că online-ul este un mediu pe care nu poţi să îl creezi după chipul şi asemănarea mediei clasice. Online-ul, spre deosebire de mediile tradiţionale, nu are reguli. Încercînd să aplici reguli sau să îi creezi reguli, nu faci decît să te afunzi.

Sergiu Mihalcea a crezut că aplicînd reguli de televiziune clasică va reuşi. S-a înşelat. Emi Gal a crezut că evitînd greşelile lui Mihalcea, va reuşi. Fals. Aşa cum spuneau şi cei de la Cannes, nu există modele de succes în online pe care să le poţi copia, iar atunci cînd consideri că poţi copia ceva, ai toate şansele să nu-ţi iasă. Dacă merge, înseamnă fie că ai ales momentul potrivit, fie că ai ştiut să manageriezi un proiect, fie că ai ştiut să îl marketezi suficient de bine încît să nu-l duci de rîpă.

Viitorul televiziunii online este în trusturile de presă

Din punctul meu de vedere, o televiuziune online care nu are parte de o promovare serioasă şi un conţinut pe măsură, n-are nici o şansă. Un trust media poate oferi aşa ceva. Să ne gîndim, spre exemplu, la Realitatea-Caţavencu. Are la Realitatea TV emisiuni cu Stelian Tănase, cu Mircea Dinescu, Emil Hurezeanu şi alţii, dar audienţa e slabă. Cîştgă Antena 3, cu un Valentin Stan care se maimuţăreşte timp de o oră.

Să ne gîndim cît înseamnă un punct de rating înregistrat de o televiziune. Cam o sută de mii de telespectatori, la un scurt calcul superficial. Ce s-ar întîmpla dacă i-am muta pe net? Per total, am avea cheltuieli pentru bandwidth, dar costurile ar fi mult mai reduse. În schimb, publicul ar rămîne fidel, deşi în primă instanţă ar înregistra nişte scăderi.

Dacă s-ar muta pe net majoritatea conţinutului de calitate, dar nu foarte satisfăcător din punct de vedere al ratingului, ar avea mult mai mult de cîştigat. Omul e dispus să se uite la o emisiune pe net dacă playerul nu face buffer suficient de mult încît să îl enerveze. Mai ales că e un public de calitate, care oricum are net acasă. Plus de asta, să ne gîndim ce bani se pot scoate din product placement, din spoturi publicitare scurte, din targetare a reclamelor – şi pe care publicul nu le va ignora, pentru că nu mai depinde de telecomandă, iar clipurile nu vor fi la fel de lungi ca cele de pe TV.

Şi totuşi…

Problema este în altă parte. La mentalitate. Preferăm să pierdem bani, preferăm să păstrăm pe sticlă nişte oameni care nu aduc rating pentru că ne e frică de răspunsul pe care l-ar da în cazul în care i-am întreba dacă sînt interesaţi. Nu este greu ca la ora 20.00 să anunţi pe Realitatea TV că a început emisiunea lui Tănase pe realitatea.net, în direct, iar că pe TV urmează altceva. Dar e dispus cineva să facă asta?

Culmea e că nu ne este frică să investim sute de mii de euro în proiecte proaste, dar ne e frică să băgăm bani în proiecte din care am avea numai de cîştigat. Ba mai mult, preferăm să inventăm noi nişe decît să facem un studiu micuţ, să aflăm ce se caută, şi să oferim. Şi e o boală generală…

12 comentarii

  1. pacat. s-a investit atat de mult in proiectele astea. energie, timp si bani irositi.

  2. Mi-era dor de un post ca asta. Intr-adevar, “universal valabilul” din media traditionala nu se aplica si in cazul online-ului. As simple as that.

  3. Alex,
    stii de ce nu au mers ?
    pentru ca oamenii nu pot sa fie meseriasi in toate.
    Una este sa faci televiziune ( indiferent de care anume) si alta este sa faci situri web.
    Una este sa constientizezi ca cei mari din media au usurinta de a trece pe online si au si contentul necesar si alta este sa crezi ca poti sa faci TV online cu resurse minime si cu amatori.
    De fapt nu au fost televiziuni online, ci au fost generatori de video.
    Una este televiziunea si alta este materialul video postat online pe categorii.

  4. pe de alta parte orice business fara finantare este unul mort.
    ei nu au avut finantare reala

  5. Alex, nu stiu daca mai stii dar inca de la lansare am sustinut ca televiziunile online nu vor ajunte interesante pana cand trusturile din offline nu vor investi in online. Si tu ziceai acelasi lucru :).

    BrainTV nu a mers din doua motive: lipsa de experienta in productie video si lipsa de finantare serioasa. Amandoua se vor rezolva, intr-un viitor mai mult sau mai putin apropiat. Nu ne grabim nicaieri :).

    Pana atunci, facem succes cu alte proiecte :).

  6. stimate domnule Emi,
    data viitoare cind o sa lansati un astfel de proiect gen BrainTV ar fi bine sa fiti mai modest.
    Ajuta foarte mult.
    “A face succes cu alte proiecte” este inca o expresie plina de ingimfare.
    Cind o sa aveti niste ani de “succese facute” puteti discuta.
    PIna atunci multa munca, pentru ca succesul se bazeaza pe multa munca si nu pe noroc.

    Pina una alta, ramine cum am stabilit : cind veti avea meseriasi in echipa si bani suficienti o sa aveti si sansa sa relansati BrainTV.
    Totodata pe linga astea, cum dvs. sunteti o tinara speranta a netului din Ro sunt sigur ca invatati si de la americani, care tot lanseaza start-upuri.
    AMericanii astia au o regula. Stiti care este ?
    Pe linga bani, oameni cu experienta in echipa proprie isi mai iau linga ei si niste oameni pe care ii pun in acel “board of advisors”.
    Dar sunt sigur ca dvs. stiti acest lucru .
    Succese !

  7. Bun articolul! Cati inteleg cum se desfasoara lucrurile in mediul online? Se pare ca, din pacate, foarte putini! Mediul online are potential insa retetele folosite sunt gresite, neatragatoare. Televiziunea online nu este falimentara ci reprezinta viitorul, cred eu! Dar cine stie astazi sa aplice reteta corecta?
    Cat despre televiziunea clasica aceasta ori isi schimba viziunea ori risca sa se prabuseasca pe viitor!

  8. eu cred ca mediul online are potential exclusiv la bucuresti. provincia e mai conservatoare. si numai pe capitala, e greu sa faci succes. fiindca succes inseamna trafic, inseamna cifre, inseamna cantitate.

  9. p.s. bravo pentru intuitie, iti doresc una la fel de stralucita cand vine vorba de o reusita, nu de un esec :)

  10. Prima oara cand am vazut Evo Tv online, acum cativa ani, ma asteptam sa se dezvolte, dar…crahhhh

  11. A vinde inghetata in miezul verii este destul de avantoajos – o afcere prospera .. Totusi nu e atat de placut si provocator precum deschiderea unei noi industrii (care va avea success totusi, cred, in ciuda moritilor din teren).. Magelan e cunoscut ca a inconjurat lumea, desi a murit in Filipine :) (Parca era o poveste cu bucatarul, sau parca valetul sau personal, care a reusit, desi era negru – ie oropsit pe vremea aia.. dar asta e alta poveste..)