Unde sînt autostrăzile patriei?

nowhereEternul subiect al (lipsei) autostrăzilor României, acum şi cu cifre. Sorin Pîslaru, redactor-şef ZF, scrie un editorial despre banii care s-au învîrtit pe unde-a trebuit, în ultimii 10 ani, în loc să se ducă în drumuri.

În 1980, România avea zero km de autostradă, în 1990 avea 115 km, în 2013 are 463 de km de autostradă şi alte 67 km de centură cu profil de autostradă. Numai în ultimii 10 ani, CNADNR a avut un buget de 17 miliarde de euro, iar anul acesta are la dispoziţie încă 1,5 miliarde de euro. Cu cei 17 mld. euro, la 10 milioane de euro pe km (ceea ce este mult, dar să admitem, pentru „standardele româneşti“) se puteau face 1.700 km.

Desigur, calculul e discutabil, cîtă vreme s-au “refăcut” şi drumuri naţionale şi judeţene, dar, per total, şeful de la ZF are dreptate. Iar fraza de mai jos este maxima zilei, săptămînii, lunii etc.:

Dacă cineva a vrut să inventeze un mecanism diabolic prin care să-i dai bani unei instituţii care să nu răspundă în faţa nimănui de modul în care îi cheltuie, atunci a reuşit să o facă prin inventarea Companiei Naţionale de Drumuri, aflate teoretic în subordonarea ministrului transporturilor, dar practic cu independenţă bugetară şi decizională faţă de minister.

PS: În altă ordine de idei, ar trebui să-l atenţioneze cineva că, uneori, e cazul să numeri cîţi de i pui la coada unor cuvinte. “Tot mai multe date arată că nu au folosit această nemulţumire decât pentru a-şi pune proprii oameni în funcţii şi pentru a direcţiona fondurile către firmele lor.” Dar, na, cui îi trebuie, la ZF, un corector? Pe de altă parte, aşa e cu sărăcia din print, mai mănînci şi litere… În rest, un text excelent.