Usability checklist în 25 de puncte

User Effect este o firmă de consultanţă specializată în uzabilitate, care vizează mai ales clienţi din categoria companiilor care au nevoie de site-uri bine puse la punct. Prin februarie, băieţii au lansat un checklistîn format PDF – cu 25 de puncte, împărţite (un pic barbar, ce-i drept) în patru categorii: Accesibilitate, Identitate, Navigare şi Conţinut. Uitîndu-mă ba în stînga, ba în dreapta, ca emoticonul de Yahoo! Messenger, îmi permit să preiau lista şi să o traduc. Cu dedicaţie pentru firmele de webdesign din România, care lansează şi relansează site-uri, dar nu-s în stare să respecte nişte reguli de uzabilitate extrem de simple.

Le iau pe rînd, în ordinea din PDF. Şi apropo, nu vreau să fiu înţeles greşit, nu le traduc ca să-mi fac trafic, ci doar din simplul motiv că la firmele respective nu doar că nu se citeşte, dar cred că nici engleza n-o înţeleg. Altfel, e greu de explicat cum de se complac în aceleaşi mizerii.

Accesibilitate

  1. Timpul de încărcare a site-ului este rezonabil.
  2. Contrast text-background adecvat (mai pe româneşte, nu text pe alb pe fundal negru – n.m.)
  3. Mărime font şi spaţiere între rînduri setate pentru ca scrisul să fie lizibil (ideal, line-height să fie cu cinci-şase pixeli mai mare decît font-size – n.m.)
  4. Flash-ul şi animaţiile să fie folosite cu moderaţie
  5. Imaginile să aibă tag-uri ALT completate
  6. Site-ul să aibă pagină de eroare 404 personalizată

Identitate

  1. Logo-ul să fie proeminent, plasat cît mai la vedere
  2. Sloganul să fie clar şi, eventual, să spună ce face firma respectivă
  3. Să nu dureze mai mult de cinci secunde pentru a vizualiza, de sus pînă jos, prima pagină
  4. Să existe pagină cu informaţii despre firmă, iar link-ul să fie cît mai vizibil
  5. Să existe pagină de contact şi, asemenea celei cu informaţii despre firmă, să aibă link la vedere, cît mai pronunţat

Navigare

  1. Meniul principal să fie cît mai vizibil
  2. Expresiile din meniu să fie cît mai concise (“Contactează-ne” în loc de “Cum poţi lua legătura cu noi” – n.m.)
  3. Numărul de butoane/link-uri din meniul principal să fie rezonabil (preferabil, nu mai mult de şapte – n.m.)
  4. Logo-ul să aibă link către prima pagină (ăsta e crucial – n.m.)
  5. Link-urile trebuie să fie vizibile şi marcate ca atare
  6. Formularul de căutare să fie cît mai uşor de găsit (preferabil, în partea dreaptă-sus – n.m.)

Conţinut

  1. Foloseşte titluri şi intertitluri (altfel spus, headings, nu doar pentru SEO, ci mai ales pentru a diferenţia ideile – n.m.)
  2. Conţinutul important, care trebuie să atragă atenţia, trebuie să apară în “primul ecran” (ce ţi se încarcă prima oară, înainte de a face scroll down – n.m.)
  3. Culorile şi stilul CSS trebuie să fie coerent şi acelaşi pe întregul site
  4. Atrage atenţia doar asupra conţinutului cu adevărat important (nu folosi bold peste tot, ci doar acolo unde e cu adevărat necesar)
  5. Reclamele şi pop-up-urile NU trebuie să fie intruzive
  6. Textul din pagină trebuie să fie concis şi explicativ
  7. URL-urile trebuie să fie concise şi uşor de reţinut (de exemplu, permalink-urile din WordPress – n.m.)
  8. Titlurile paginilor trebuie să fie explicative, dar nu pline de cuvinte-cheie

Am adăugat cîteva note pentru a fi mai uşor de înţeles, însă explicaţii pe larg se pot găsi chiar pe blogul firmei de consultanţă, mai exact aici. Altfel, lăsînd la o parte “bunele practici” ale unor firme de dezvoltare website-uri (alea de care mă luam mai sus), cred că lista de deasupra poate fi folosită de orice blogger care doreşte să adune mai mult trafic.

2 comentarii

  1. punctele alea dateaza din 97 cand a scos Nielsen prima carte
    si e plin netul de ele reluate in diverse articole si postari

    de la bloggeri nu prea ai ce astepta, ca majoritatea sunt afoni IT