Viitorul va fi electric

Am văzut că Mircea Meșter scria, pe facebook, despre cum se tot plânge lumea, aiurea, de review-urile sau opiniile despre mașini. Benzinarii că-s prea multe diesele, dieselarii că-s prea multe electrice, și nici unul nu pricepe un lucru elementar: piața se schimbă, iar viitorul e electric oricum ai da-o.

Mă uit, de exemplu, la Anglia. Tot mai multe companii împing angajații să-și comande electrice sau hibride plug-in. Spun “împing” și nu “încurajează” pentru că alocă mai mulți bani de leasing pentru motoare electrice decât pentru celelalte. Acu’ vreo două luni, era imposibil să mai comanzi un Passat GTE pentru că, efectiv, stocul era gol. Plus că e așteptată nouă generație de GTE.

Motivul principal e acela că impozitarea mașinilor pe benzină și motorină se modifică în Anglia, astfel încât să plătești tot mai mult dacă vrei să fii pe combustibili fosili. Asta pentru că 1. mașinile de serviciu sunt tratate drept beneficii, prin urmare impozitul îl plătești tu, din leafa ta, și 2. pentru că se se pune tot mai mare accentul pe reducerea poluării.

În plus, Anglia s-a umplut de încărcătoare pentru mașini electrice, mai ales în parcurile de business, ceea ce reduce masiv costurile angajaților. Pe de o parte, vii la muncă și bagi mașina la încărcat timp de două ore, pe de alta, nu mai plătești gazul și îți scad și taxele.

Chestia asta e valabilă și în România – tot mai multe corporații vor monta încărcătoare pentru electrice sau hibride, iar Enel și restul companiilor deja au început să monteze tot mai multe prin țară.

O soluție interesantă ar fi să vedem asociațiile de proprietari din București montând încărcătoare în parcările din spatele blocurilor, pentru că e inuman să arunci prelungitorul pe geam dacă locuiești la etajul zece. Și cred că asta se va întâmpla la un moment dat pentru că, cel puțin pentru orașe precum București, e mult mai rentabil să circuli cu o electrică decât cu alternativa, mai ales dacă o poți încărca gratis la muncă.

Pentru cineva care folosește mașina în 90% din cazuri pentru a circula în București și în 10% din cazuri pentru băgat un Brașov sau o Mamaia, pe termen lung, are mai mult sens, din punct de vedere economic, să îți iei o electrică sau un hibrid plug-in.

Ca fun fact, pe mine mă tentează ideea unui hibrid de la VW – Golf GTE sau Passat GTE, chiar dacă range-ul efectiv e mic, undeva pe la 40 km (generația nouă cică ar avea un range de 56km). Chiar și așa, pentru București, ar însemna două zile de dus la muncă și înapoi. Pentru Anglia, e un pic mai delicat, dar avantajul teribil al unui hibrid din gama asta e că ai putere instant – cel puțin la VW – când apeși pedala într-o depășire, să zicem.

Duda e că nu vreau să rămân toată viața în UK și nu m-aș arunca pe mutat volanul de pe dreapta pe stânga, așa că nu mă grăbesc nicăieri. Dar e cumva haios că, în UK, un Golf GTE second hand, în stare bună (dar cu vreo 70.000 mile) se vinde cu vreo 13.000 lire, pe când unul în Europa (eu m-am uitat doar pe mobile.de) nu scade sub 23.000 euro. E interesant pentru că, aparent, hibridele nu par să-și piardă valoarea la fel de repede.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

5 comentarii

  1. Typo: 400km si 560km probabil ? :)

    • @Ciprian: nu, că nu e electrică, e plug-in hibrid. Electricul îți dă o plajă mică, cam ca pentru circulat în oraș, restul e benzină. eGolf, de exemplu, are un range de vreo 220km, parcă. Duda e că tehnologia pentru baterii încă nu e acolo. De asta se încearcă să se compenseze cu multe stații de încărcare fast-charge.

  2. Ignore, ma gandeam la full electric… stupid me…

  3. “Duda e că nu vreau să rămân toată viața în UK ”

    *Povestitor* Ca mulți alții care au spus așa, a rămas toată viața in UK

  4. Salut!

    Romania nu e UK…
    Majoritatea romanilor cauta sa cumpera o masina de oras mica, de 2-4000 EUR, de preferinta diesel.

    Programul Rabla+ a dat voucher de 9300 EUR pt o masina noua, dar problema este ca iti mai trebuie niste bani si niste conditii:
    – o masina cu motor termic pt drumuri mai lungi de 150-200Km
    – sa nu stai la bloc si sa ai macar 6 Kw disponibili pt incarcare peste noapte
    – sa ai supercharger cat de cat aproape

    Despre statiile de incarcare, numai de bine. Am Leaf de 2 saptamani (autonomie reala 200Km) si ma bazez pe ea doar in oras.

    Dupa un val de investitii (pe bani europeni – Renovation E-charge), acestea s-au oprit brutal, cand au realizat ca nu prea sunt viabile comercial (adica te costa de 4x mai mult sa incarci la ele, decat acasa, iar romanul incarca acasa). E o bataie de joc fantastica la modul cum e implementat sistemul. Si daca vrei ca sa platesti, e foarte greu sa o faci, nu exista app de mobil sau sa poti adauga un CC.

    Puterea instalata pt un supercharger de 50 Kw este f mare, si adesea necesita investitii imposibil de amortizat (20 000 EUR incarcatorul, iar curentul implica adesea un transformator de 50 000 eur + manopera si autorizatii). Distributia de energie e privata in Romania, iar companiile nu au momentan de ce sa faca investitii de acest fel, fara subventii.

    Am tras 99 kw de curand pt o investitie (si nu a fost nevoie de transformator, pt ca cel existent mai avea loc), iar costul doar pt cablu de 90m lungime a fost de 20 000 EUR, pret ANRE!

    Asadar, eu nu sunt asa de optimist cu masinile electrice in Romania.
    Cred ca motorizarile hibrid vor castiga teren cu timpul, doar ca realist romanul este adeptul SH, iar SH hibrid peste 5 ani de zile, deja poate fi o problema dpdv al bateriei.
    Densitatea de populatie e f mare la blocuri, de aici multe masini.
    Ar trebui f multe superchargere sau macar prize de 22KW, care sunt noul standard in UE