Zgâriatul mașinilor ar trebui legalizat

Am văzut știrea asta: o clujeancă e cercetată penal pentru distrugere după ce a zgâriat mai multe mașini parcate pe trotuar. Da, știu, nu e corect, nu există locuri de parcare destule, nu există nu-știu-ce, dar eu cred că, în anumite condiții, zgâriatul mașinilor parcate aiurea ar trebui legalizat.

Stați, nu dați cu parul!, că explic imediat și de ce: de fiecare dată când vin în București, pe la mine prin cartier (Dimitrov – Iancului), e plin de mașini parcate pe trotuare și pe trecerile de pietoni. Dar “parcate” e mult spus. Sunt, pur și simplu, trântite acolo fără nici un soi de grijă față de restul pietonilor.

Cum, aparent, cetățenilor posesori de mașini nu le pasă de legislație, iar autorităților nu le pasă de aplicarea legilor, eu propun legalizarea zgâriatului mașinilor în următoarele condiții:

  • a parcat pe trotuar și n-a lăsat minimum 1,5 metri pentru pietoni (dacă nu intră un cărcucior dublu pentru copii pe-acolo, jap!)
  • a parcat pe trecerea de pietoni, indiferent dacă ocupă un metru sau doar cinci centimetri – jap!, până la tablă
  • parcat în paralel cu mașinile deja parcate pe trotuar sau la bordură – jap!, ai dreptul ca ăla parcat să îți repare mașina pe RCA după ce ai intrat intenționat în el
  • o idee mai veche (are vreo zece ani) care ar trebui trecută prin parlament: echipare Mad Max pentru mijloacele de transport în comun: plug masiv în față, mai ales pe tramvaie, și țepușe de oțel pe laterale, plus dreptul suprem al vatmanului sau șoferului de a da peste tine dacă te-a prins pe banda lui și e pe verde
  • mașini lăsate pe avarii sau pe locul altuia de parcare

Știu, pare o măsură excesivă, ba chiar extremă, dar altfel nu se rezolvă problema nesimțirii. “Las’ că merge-așa” e articolul nr. 1 din Constituția României pentru majoritatea cetățenilor. Or, dacă toată lumea are o adâncă durere-n dos legată de legi, asta e singura soluție decentă, un pic de anarhie. Din momentul în care știi că riști să fii ars, îți păzești singur pielea – sau proprietatea.

PS: Chestia asta cu parcatul aiurea o văd și prin Anglia. Am văzut parcați pe benzile de bicicletă, prin Londra, îi văd pe la mine prin sat lăsând mașina pe avarii în fața magazinului românesc, iar “no, boss, I just left it for five minutes” nu ține, amenda e 30 lire pe loc. Te-a prins, te-a executat, că angajatul are și camera video pe umăr, are și comision din amenzi. Or, serios acum, cine dă amenzi pentru parcat aiurea în București? Că vin gardienii publici și zic “hai, șefu’, da’ ce-a făcut?, a lăsat mașina cinci minute pe avarii?” deși tu n-ai pe unde să îți plimbi copilul sau stai de o oră așteptându-l pe dobitoc să vină să-și mute mașina de pe locul tău de parcare. Un pic de anarhie n-a stricat niciodată. Mai stimulează un pic instinctele de supraviețuire.

Dacă îţi place acest blog şi vrei să-l susţii, cumpără de la eMag folosind acest link.

6 comentarii

  1. Îți dai seama că o astfel de lege e suficient de interpretabilă încât e aproape imposibil ca să fie implementată.

  2. A propos de asta.

    Am stat 2 ani in Luxembourg. Oras mic, suprapopulat, cu populatie care se dubleaza in fiecare zi lucratoare cu transfrontalierii care vin din Franta, Belgia si Germania la munca (30 de minute de la granita in oras faciliteaza mobilitatea).
    Sunt strazi inguste, nu sunt parcari destule. Sunt ce-i drept la toate punctele de intrare in oras dar nu toti vor sa isi lase masinile acolo.

    In schimb, nu am vazut niciodata o masina parcata pe trotuar. Nu sa lase 1 metru sau 2. Deloc. Pe de alta parte, am vazut zlnic politia locala cum se plimba pe fiecare straduta si imparte amenzi la zeci, sute de masini parcate fara sa plateasca taxa sau cu parcare platita pentru o ora si lasate acolo 2 ore. Si nu e amenda mica. Nimeni nu parcheaza aiurea pentru ca si asa e amenda mare pentru parcare neplatita. La mine pe strada e de exemplu 3euro pe ora. Si sunt 5 cladiri de birouri fara parcari. Nimeni nu se plange. Odata ce accepti un job sau o locatie in care sa locuiesti, trebuie sa fii suficient de matur pentru a-ti asuma si toate lucrurile negative care sunt in zona respectiva. Nimeni nu te impiedica sa refuzi. Sau sa te duci pe jos.

    Cu masina se circula in oras aproape deloc. E supraaglomerat, trafic infernal. Pe jos, se ajunge mai repede oriunde, asta ca si comparatie. In ciuda acestui fapt, nu am auzit niciodata claxoane nervoase, nu am patit niciodata ca pieton sa stau mai mult de 10 secunde la o trecere nesemaforizata. Oamenii sunt calmi.

    Nu tine doar de nivelul de trai ci de educatie si de eficienta cu care sunt aplicate legile. Nu e un nivel de trai pe atat de ridicat pe cat se crede, salariul minim nu iti permite sa locuiesti singur intr-un apartament, spre exemplu, chiar daca e cel mai mare din EU. Insa legea e lege. Si se aplica si de autoritati.

    • Legea e lege, dar și respectul e respect. Aici dacă nu te-ai înfipt în cel din față, în secunda următoare te-ai trezit cu unul care a depășit pe contrasens, a schimbat banda, etc. Săptămânile trecute am trimis mail la BPR că efectiv nu pot să ies pe verde din cartier pentru că mașinile pe un anume bulevard și-au făcut obicei să blocheze intersecția continuu dimineața. Efectiv e inutil semaforul. Răspuns: au venit, au constatat, au zis că așa e, au aplicat niște amenzi, două săptămâni am putut circula. De două săptămâni iar nu.

  3. Sigur, sa fie pedepsit drastic orice nu ne place. Putem pedepsi orice in numele lui “este necivilizat”, si nu oricum, ci oricat de sever.
    Sa castram si sa schingiuim in numele “civilizarii”.
    Din aluatul asta multe atrocitati s-au nascut de-a lungul timpului, de ce sa nu continuam.
    A parcat ne-re-gu-la-men-tar? O ghioga in cap, “te-am civilizat”, si mergi mai departe:)))
    Sau varianta soft, public shaming, dat afara de la munca, crescut darile la stat cu anume %, copiii scosi la careu in fata clasei., stigmatizat pana la a 3-a generatie.

    Distrugerea bunului in numele civilizarii este viitorul :))

  4. Salut,

    Nu stiu ce sa zic despre aceasta lege. E cu 2 taisuri, Asa cum a spus si Malin, e suficient de interpretabila. Cel mai bine ar trebui educat soferul pentru ca in aceast moment majoritate ar fi in stare sa parcheze direct in magazin daca ar avea loc.