Foto: Felix Roncea

Misiune imposibilă: “ambasadoriatul” Brâncuși

În principiu, subiectul Brâncuși – Irina Rimes mă lasă rece, dar văd că, de o săptămână, toată lumea o ține langa pe subiectul ăsta: ba că Rimes e persoana greșită, ba că a produs mai mult awareness decât oricine altcineva, recte rezultate incredibile, spectaculoase, mișcare genială de PR etc.

Hai s-o spunem p-aia dreaptă: alăturarea Brâncuși – Irina Rimes e un epic fail dacă e s-o luăm pe brief. Iar brieful zice așa: promovarea Zilelor Brâncuși. O săptămână de scandal mai târziu, câți știu când sunt Zilele Brâncuși? Exact. Nimeni n-a dat nici măcar un google ca să afle data. Nici măcar eu.

Dacă brieful era “hai să facem niște buzz cu Brâncuși”, era o campanie reușită. Doar că aici nu e cazul. Și e clar că execuția e un fail din simplul motiv că lumea a înțeles cu totul altceva, anume că Rimes ar fi trebuit să-l promoveze pe sculptor, nu un eveniment. Or, între noi fie vorba, artistul în cauză chiar n-are nevoie de promovare. Evenimentul însă da.

Celălalt aspect al eșecului epocal este că “ambasadoriatul” ăsta e o misiune imposibilă de la un cap la altul. Pe cine să numești endorser sau “ambasador” – sau ce termen vreți voi – ca să promovezi evenimentul? Pe cineva din establishmentul cultural plin de bășini elitiste? Pe Nicolae Manolescu? Pe un actor cu un public minuscul? Pe vreun sculptor român de care n-a auzit nimeni?

Care sunt, de fapt, obiectivele campaniei și care e targetul? Ministerul, evident, n-a auzit de așa ceva. De unde și eșecul. Sunt foarte curios cum a sunat brieful. Îmi închipui că e ceva generic, gen “să ajungă la cât mai mulți oameni.” Cine e responsabil de tacticile de comunicare? Cine face strategia? Cine o execută? Pauză.

Trebuie să recunosc, totuși, că nu e puțin lucru să găsești, ca birocrat incompetent în ale zonei de comunicare, o vedetă care să-ți facă endorsement pe gratis. Serios, putem să-i dăm credit persoanei care a făcut munca de outreach pentru că merită. Dar nu era mai bine dacă făcea un pic de outreach și pentru o agenție de PR care să-și bată capul aproximativ 20 ore cu o minimă strategie, o listă de tactici și cu un pic de pregătire a celor implicați?

Sincer, cred că orice freelancer în comunicare ar fi fost în stare să scrie o listă de obiective, să definească mesajul principal și să țină un training scurt despre principalele idei care ar trebui transmise într-o declarație de presă. Și da, se putea lucra bine cu Irina Rimes, chiar dacă ea nu vine din respectivul segment artistic, ci din altă industrie. Iată însă că oportunitatea a fost ratată.

3 comentarii

  1. 19 februarie. Mai toate articolele citează ziua.

    • Miercuri, 19 februarie, mai anost de atât nu se putea!

    • Hai sa fim seriosi, buzz-ul s-a facut pe facebook. Care e rata de click la link-uri, fie ele si virale? 5-7%? As putea paria ca 90% dintre aia care-au vazut stirea habar n-au care e data. Eu am fost, practic, spamat cu subiectul asta si n-am citit nimic in afara de titluri. Iar eu, totusi, am pretentia ca sint un consumator avid de stiri.